Complete overgave aan de Afrikaanse wildernis

De Swahili-oorsprong van het woord 'safari' verwijst naar een reis. De sfeer van een safari is het verkennen, verbinden en jezelf onderdompelen in Afrika in al zijn vormen, gevoelens en ruimtes. Er is niet één recept voor een echte safari. Tijdens deze rondreis zorgen we niet alleen voor de traditionele safaribeleving, maar ook voor magische ontdekkingen en momenten in Afrika, of die nu aan het strand of in de wildernis plaatsvinden.

Relax op de zonovergoten stranden van Lake Malawi, ga op avontuur in de ongerepte Kafue wildernis, geniet van een gintonic aan de oevers van de Zambezi rivier - kom en beleef je droomsafari met ons en ervaar het wilde hart van Afrika.

Dit jaar geen reizen meer naar Zambia & Malawi. Schrijf je in op de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven of bekijk onze andere reizen naar Afrika.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

Tijdens deze rondreis beleven we intieme ontmoetingen op de mooiste en meest afgelegen, bijzondere locaties van Afrika. De lodges en het vriendelijke personeel delen met liefde hun passie en inspanningen voor het natuurbehoud van deze buitengewone wildernis. Wordt net zoals ik verliefd op de natuur en de mensen! Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Zambia & Malawi. Lees verder

Dag 1

BRUSSEL – VICTORIA FALLS (ZIMBABWE)

We vliegen van Brussel naar Victoria Falls.

Dag 2

VICTORIA FALLS – LIVINGSTONE (ZAMBIA)

We komen aan in Victoria Falls, Zimbabwe. Let op, hier hebben we het gepaste bedrag van 50 USD per persoon (prijs onder voorbehoud van wijzigingen) nodig voor het KAZA UniVisa voor Zimbabwe en Zambia. Na de grensformaliteiten nemen we onze transfer naar de TONGABEZI LODGE, waar we de volgende twee nachten verblijven. De lodge is ideaal gelegen aan de oevers van de machtige Zambezi rivier in Zambia, vlakbij de wereldberoemde Victoriawatervallen. We genieten van een late lunch in de lodge, gevolgd door een bootcruise en een aperitiefje op de Zambezi bij zonsondergang. We dineren en brengen een eerste nacht in de Afrikaanse bush door. (L,D)

Mosi_O_Tunya_NP_Zambia

Dag 3

VICTORIA FALLS & MOSI-OA-TUNYA NATIONAAL PARK

Na een lekker ontbijt zijn we klaar voor onze eerste ontdekkingen op deze mooie rondreis. In de voormiddag brengen we een bezoek aan de Victoria watervallen. De Zambezi rivier bereikt zijn hoogtepunt bij de Victoriawatervallen waar hij met een donderend geraas langs een steile rotswand naar beneden stort in de Batoko kloof. Hier veroorzaakt hij kolommen van nevel die vaak kilometers ver te zien zijn. Een indrukwekkend schouwspel van de natuur. De Victoriawaterval, plaatselijk bekend als Mosioa-Tunya of “The smoke that thunders”, is ‘s werelds grootste gordijn van vallend water en een van de zeven natuurwonderen van de wereld. Na onze lunch in de lodge genieten we van een siësta en in de namiddag gaan we per 4x4 jeeps op zoek naar onze eerste dieren in het kleinste nationale park van Zambia: Mosi-oa-Tunya Nationaal Park. Dit Park staat samen met de watervallen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. We dineren en overnachten in onze lodge. (O,L,D)

Fish_Eagle

Dag 4-5-6

KAFUE NATIONAAL PARK

Na het ontbijt worden we naar de luchthaven van Livingstone gebracht voor onze eerste binnenlandse vlucht in Zambia naar Kafue Nationaal Park en onze eerste echte safari accommodatie ILA SAFARI LODGE waar we de volgende 3 nachten samen zullen vertoeven. Wanneer we landen op de airstrip in de wildernis worden we opgewacht door onze vriendelijke en enthousiaste lokale Engelstalige rangers/gidsen die ons de komende dagen op sleeptouw zullen nemen en ons alle geheimen van de bush zullen verklappen. Kafue Nationaal Park, het wilde hart van West-Zambia, vormt een geïsoleerd toevluchtsoord voor unieke wilde dieren. Kafue werd in de jaren 1950 opgericht door de legendarische Norman Carr en is het grootste en oudste nationale park van het land. De brede verzameling van natuurlijke habitats huisvest een ongelooflijke diversiteit en dichtheid van groot wild en vogels, met inbegrip van bedreigde soorten zoals de Afrikaanse wilde hond en de lelkraanvogel. We vullen onze dagen met 4x4 safari’s, safari bootcruises en begeleide bushwandelingen en onze rangers en lodge personeel vertellen ons graag meer over de duurzaamheidsethos van Ila Safari Lodge en Green Safaris. Hier begon het allemaal voor dit milieuvriendelijke safaribedrijf. (3O,3L,3D)

Game_drive_vehicle_and_sunset

Dag 7-8-9

SOUTH LUANGWA NATIONAAL PARK

Vandaag nemen we onze volgende binnenlandse vlucht vanuit Kafue via Lusaka naar de kleine luchthaven van Mfuwe en vandaar rijden we naar onze accommodaties voor de volgende 3 nachten SHAWA LUANGWA CAMP EN CHIKUNTO SAFARI LODGE. Beide lodges liggen +/- 20mins van elkaar vandaan en de nodige transfers gebeuren per boot en/of weg, afhankelijk van het waterniveau. South Luangwa Nationaal Park en de Luangwa rivier, gevierd als een van de grootste wildreservaten ter wereld, vormen de thuisbasis van een rijk ecosysteem dat erop wacht ontdekt te worden. De wisseling van de seizoenen verandert het uitzicht van het park dramatisch en creëert verschillende en onvergetelijke scènes te midden van de mopane en miombo bossen, grasland savanne en rivierbos. Grote kuddes olifanten en buffels delen deze bijzondere wildernis met 14 soorten antilopen en 3 endemische zoogdiersoorten. Het is eveneens een befaamde roofdierenspeeltuin met een grote populatie luipaarden. Even charmant zijn de leeuwen en gevlekte hyena’s, samen met een groeiend aantal Afrikaanse wilde honden. Vervelen gaan we ons zeker niet doen want verschillende 4x4 safari’s en begeleide natuurwandelingen behoren tot onze bezigheden. Shawa maakt gebruik van elektrische Land Cruisers om dit gevoelige ecosysteem op een zachte en stille manier te verkennen. Als hij tijdens ons verblijf aanwezig is, moeten we zeker ook een praatje slaan met de legendarische Zambiaanse hoofd ranger Jacob Shawa die zorgde voor de inspiratie om Shawa Luangwa Camp te bouwen. (3O,3L,3D)

Lion_Cubs_max1500x1000

Dag 10-11-12

LAKE MALAWI, LIKOMA ISLAND (MALAWI)

Na onze vele safari expedities is het tijd om te relaxen. Daarom vliegen we vandaag via Lilongwe naar Likoma Island en Lake Malawi. Onze prachtige lodge voor de volgende 3 nachten is KAYA MAWA ISLAND LODGE gelegen aan de witte zandstranden van dit mooie eiland. Kaya Mawa betekent ‘misschien morgen’ in Chichewa/Nyanja, en de ethos van de lodge zit in de naam. Ontspannen leven aan het meer zit verweven in het design, luxe en comfort van de kamers/huizen. Het is het eerste resort in Malawi dat uitsluitend op hernieuwbare energie draait en is hierdoor een perfect voorbeeld van duurzaamheid waar empowerment van de gemeenschap en ethische handel primeren. Verblijven aan Lake Malawi is een betoverende ervaring, of we nu kijken naar de ondergaande Afrikaanse zon of naar het zachte licht van de lantaarns van de vissers die ’s nachts over het zijdezachte meer zweven. Dit enorme binnenmeer heeft een ongerept en gevarieerd zoetwaterecosysteem met 400 soorten kleurrijke cichlidenvissen, waarvan vele endemisch zijn. Snorkelaars en zwemmen kunnen genieten van de magische uitzichten. Steile, met bomen begroeide heuvels omsluiten het meer, en zandstranden met grote granieten rotsblokken kenmerken de oevers. De roep van Afrikaanse visarenden vult de lucht erboven. Als je een eiland in Lake Malawi mocht kiezen om als schipbreukeling op te leven, dan zou Likoma het zijn. Ze zeggen dat je op Likoma Island nooit verdwaalt, omdat de lokale bevolking je altijd naar huis zal wijzen of zelfs met je mee terug zal lopen. We combineren dolce far niente hier met snorkelen, peddelen, kanovaren, zeilen, wandelen en fietsen op het eiland en een bezoek aan de lokale Katundu workshop. (3O,3L,3D)

TongabeziIzlaphotography24_1_max1500x1000

Dag 13

LAKE MALAWI – LILONGWE - BRUSSEL

Na het ontbijt gaan we naar de luchthaven voor onze terugvlucht.(O)

Dag 14