Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Picturesque Western Canada

Tijdens deze rondreis word je ondergedompeld in de eindeloze schoonheid van dit continent. Prachtige gletsjers, azuurblauwe meren, oneindige bossen... Onverwachte ontmoetingen met grizzly's en andere beren, boottochten op zoek naar walvissen en orka's alsook de bezoeken aan de First Nations maken dit een rondreis van formaat.

What makes this trip different?

Quote

“Geen enkel land ter wereld geeft mij het gevoel van absoluut een te zijn met de natuur zoals Canada me dat telkens opnieuw aanbiedt!” - Reisleider Canada Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Canada. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – CALGARY – BANFF

We vertrekken vanuit Brussel naar Calgary in de provincie Alberta. Bij aankomst rijden we naar Banff, een stadje aan de oever van de Bow rivier, dat omringd wordt door de majestueuze Rocky Mountains. We genieten van een licht diner en overnachten in de gezellige BANFF CARIBOU LODGE. (D)

Dag 2

BANFF EN LAKE LOUISE

Vandaag verkennen we het Banff National Park, een van de oudste en mooiste parken van Canada. We worden meteen opgeslorpt door de adembenemende natuur en krijgen een prachtig zicht op de enorme vallei die uitgehold werd door de Bow rivier. Een uitgelezen kans voor een verkwikkende natuurwandeling in de Rockies. In de namiddag bezoeken we de natuurlijke schoonheden Lake Louise en Moraine Lake. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,L,D)

DAG_2_shutterstock_160714511_AB__Lake_Moraine_(Medium)

Dag 3

BANFF – JASPER

Na het ontbijt volgen we de Icefields Parkway, ongetwijfeld een van de meest betoverende wegen ter wereld. Ontzagwekkende bergen, turkooize en blauwe meren, kristalheldere bergrivieren, eindeloze gletsjers en immer groene wouden wisselen elkaar af. Dit is een paradijs voor beren, herten, berggeiten, elanden en groothoornschapen. We zijn onder de indruk van de Athabascagletsjer, een van de acht gletsjers die uit het 1.000 jaar oude Columbia Icefield vloeit. Met zijn 325 km² is de Athabasca de indrukwekkendste ijsmassa van de Rocky Mountains. We bewonderen ook de Athabasca Falls voor we in Jasper aankomen. We dineren en overnachten in het rustieke BECKER’S CHALETS dat prachtig gelegen is aan de rivier Athabasca, in het hart van het Jasper National Park. (O,D)

shutterstock_1049941712_(Large)

Dag 4

JASPER NATIONAL PARK

We rijden door de Maligne Vallei naar het gelijknamige Maligne Lake. We wandelen langs een 50 meter diepe canyon die de rivier Maligne al sinds de laatste ijstijd uitgraaft en waar ze zich nu met bruisend geweld doorheen slingert. Via de poreuze kalkstenen bodem stroomt de rivier 16 kilometer ondergronds verder. Zo vormt ze het mysterieuze Medicine Lake dat elk jaar in de herfst verdwijnt. De inheemse bevolking of First Nations beweert daarom dat Medicine Lake wordt bewoond door kwade geesten. We schepen in voor een ontspannend boottochtje op het turkooiskleurige Maligne Lake, het tweede grootste gletsjermeer ter wereld. De omringende, met sneeuw bedekte bergtoppen, maken van het kleine Spirit Island een van de fotogeniekste natuurplekjes in Canada die overal op de postkaartjes prijkt. Na de boottocht lunchen we en maken we een fijne raftingtocht op de Athabasca rivier. Onderweg genieten we van de mooie omgeving die voorbijglijdt. We dineren en overnachten in de chalets. (O,L,D)

Dag 5

JASPER – PRINCE GEORGE

De hoogste kabelbaan van Canada brengt ons naar Whistlers Mountain tot op 2.263 meter hoogte. Bij helder weer genieten we van een eindeloos uitzicht over de Athabascavallei, maar de echte schoonheid ligt verscholen in de rotsachtige bodem waar kleurrijke vetplantjes de ijzige winters trotseren om tijdens de korte zomers hun bloemenpracht te tonen. Met een beetje geluk zien we een marmot zonnebaden op een rots of een sneeuwhoender scharrelen naar iets lekkers. Dan zetten we onze reis verder in westelijke richting naar Prince George, via de Yellowhead of Highway 16. We komen langs de Yellowhead Pass, rijden de provincie British Columbia binnen en volgen de Fraser, een klein bergriviertje dat 1.380 kilometer verder in de Stille Oceaan uitmondt. Wanneer Mount Robson voor ons opdoemt, hebben we het gelijknamig provinciaal park bereikt. Bij helder weer kan hier een optionele helikoptervlucht rond de imposante Mount Robson gemaakt worden. We zetten onze tocht verder door velden en wouden, de natuurlijke habitat van de beer. Prince George is dé houtstad van British Columbia en dat merken we snel als we de omgehakte stukken bos in de omgeving doorkruisen. Kort nadat de ontdekkingsreiziger Simon Fraser hier in 1807 langs de oevers van de Nechako rivier en de Fraser rivier voer, liet hij een fort bouwen dat genoemd werd naar de Britse koning George III. Na deze prachtige dag schuiven we aan tafel voor het diner. We overnachten in het COAST PRINCE GEORGE. (O,D)

dimitar-donovski-h9Zr7Hq8yaA-unsplash

FACULTATIEVE HELIKOPTERVLUCHT MOUNT ROBSON

De facultatieve helikoptervlucht rond Mount Robson reserveren en betalen we ter plaatse. Deze vlucht is steeds onder voorbehoud van de weersomstandigheden. Prijs: ongeveer 300 CAD per persoon.

Dag 6

PRINCE GEORGE – SMITHERS

De komende dagen reizen we door een dunbevolkt gebied van British Columbia dat de Canadezen terecht beschrijven als ‘the wilderness’. We doorkruisen het Interior Plateau, een glooiende hoogvlakte bezaaid met bossen en meren. Vroeger woonden hier de Carrierindianen die later werden opgevolgd door pelsjagers en avonturiers. In het gerestaureerde handelsfort St. James, dat nu als nationale historische site dient, herbeleven we de tijd van de pelshandelaars die in dienst waren van de machtige Hudson’s Bay Company. We lunchen in de omgeving van het fort. Tijdens onze rit naar Smithers beseffen we pas hoe groots en wild het westen van Canada is. We dineren en overnachten in de gezellige PRESTIGE HUDSON BAY LODGE. (O,L,D)

Dag 7

SMITHERS – STEWART

Vandaag wacht ons een mooie tocht door het binnenland van British Columbia. In dorpjes zoals Moricetown, Ksan en Kitwancool komen we in contact met de cultuur van de First Nations. Deze stammen leven vooral van de zalmvangst. In Moricetown Canyon halen de Wet’suwet’en op een spectaculaire wijze de zalm uit de kolkende Bulkley. Elke Steelhead zalm wordt na weging, meting en markering terug uitgezet omdat het de enige zalmsoort is die vier of vijf keer in zijn leven de tocht naar zijn geboorteplaats kan maken. In Ksan bezoeken we een nagebouwd indianendorpje met longhouses en totempalen. Na de lunch in Hazelton zetten we koers naar Alaska. Via de Cassiar Highway bereiken we Kitwancool, een dorpje waar nog zo’n 20 originele totempalen staan. Daarna rijden we verder richting Stewart. Onderweg worden we verrast door de Bear Glacier. Deze enorme, met azuurblauwe barsten doorkliefde, gletsjermuur doemt op uit een zijdal. Vanavond overnachten we in Stewart, vlakbij de grens met Alaska in het eenvoudige KING EDWARD HOTEL. Bij onze aankomst wacht ons een heerlijk diner. (O,L,D)

DAG_7_shutterstock_681727093_Ksan

Dag 8

STEWART: HYDER

Na het ontbijt laten we Stewart, de meest noordelijke ijsvrije haven van West-Canada, achter ons. We steken de grens over met Alaska naar het spookstadje Hyder dat alleen tot leven komt dankzij de vele bezoekers. We reizen verder naar Fish Creek, een rivier waar de zalm in de zomermaanden kuit schiet. Met een beetje geluk spotten we grizzly’s of zwarte beren die vissen uit het water scheppen: een onvergetelijk spektakel. Daarna volgen we de steile, kronkelende zandweg langs oude goudmijnen en grootse ravijnen. We genieten van een picknicklunch aan het uitkijkpunt van de indrukwekkende Salmon Glacier. We stoppen op de terugweg bij Fish Creek om beren te observeren en rijden terug langs Hyder. We kunnen onze dorst lessen in een typische bar waar de goudzoekers vroeger hun vuurdrankje bestelden. Na deze goed gevulde dag dineren en overnachten we in het hotel. (O,picknicklunch,D)

DAG_8_shutterstock_483553819_BC_Stewart_Salmon_Arm_(Large)

ZALM

Eind juli en augustus zijn de belangrijkste periodes voor de zalmtrek en de daarbij horende observatie van grizzly’s en zwarte beren.

Dag 9

STEWART – PRINCE RUPERT

Vandaag wacht ons een lange maar schitterende reis naar de westkust van British Columbia. We starten de dag met een eenvoudig ontbijt en gaan dan op weg via de Highway 37A. Onderweg zien we een laatste keer de indrukwekkende Bear Glacier. We volgen de Cassiar Highway die oorspronkelijk werd aangelegd voor de bos- en mijnbouw. We stoppen voor onze lunch nabij het stadje Terrace, vooral bekend bij sportvissers. Na de middag vervolgen we onze weg langs de oevers van de machtige rivier Skeena die zich een weg baant door de Coastal Mountains om uit te monden in de Stille Oceaan. Hier ligt het vriendelijke havenstadje Prince Rupert waar de meeste inwoners leven van visvangst en houthandel of in de drukke haven werken. Een reis doorheen Canada is niet compleet zonder een vlucht met één van de meest efficiënte vervoermiddelen in deze afgelegen gebieden: een watervliegtuig. Bij goed weer kan je hier de tijd van je leven beleven tijdens een panoramische vlucht over de indrukwekkende fjordenkust. We dineren met uitzicht op de Stille Oceaan, waarna we overnachten in het CREST HOTEL. (O,L,D)

shutterstock_1410007142_(Large)

FACULTATIEVE VLUCHT PER WATERVLIEGTUIG

De reservatie en betaling van de facultatieve vlucht per watervliegtuig gebeurt ter plaatse. Deze vlucht is steeds afhankelijk van de weersomstandigheden. Prijs: ongeveer 310 CAD per persoon voor één uur.

Dag 10

PRINCE RUPERT – PORT HARDY (INSIDE PASSAGE)

Vroeg uit de veren vandaag, zodat we in alle rust kunnen inschepen bij de terminal voor veerboten in Prince Rupert. Een spannend moment: de trossen worden losgegooid en het schip start zijn lange reis door de binnenzeevaartweg naar het zuiden. De Inside Passage is de belangrijkste transportweg naar Alaska en een ware droom voor avontuurlijke reizigers. Aan boord worden we verwend met een ontbijtbuffet en vergapen we ons aan de eilanden rondom, dichtbebost met lange douglassparren. Tijdens deze mooie bootreis is Bella Bella het enige spoor van de bewoonde wereld: een dorpje van de First Nations dat tussen de wouden verscholen ligt. Net voor middernacht verschijnt de kustlijn van Vancouver. Eenmaal aan wal rijden we naar het KWA'LILAS HOTEL in Port Hardy voor onze overnachting. (O,D)

Dag 11

PORT HARDY – TELEGRAPH COVE – QUADRA ISLAND

Na het ontbijt wacht ons opnieuw een zeeavontuur. Vandaag brengt de boot ons naar Telegraph Cove. Dit is de uitvalsbasis naar Johnstone Strait waar in de zomer orkafamilies smullen van de smakelijke en rijkelijk aanwezige zalm. De kapitein stuurt zijn jacht langs piepkleine eilandjes terwijl hij behendig de netten van de talrijke zalmvissers weet te ontwijken. De kans bestaat dat we hier de bijzondere zwart-witte walvissen spotten. Van ver zien we een reeks vinnen door het water klieven, gevolgd door een dampwolk als de orka uitademt. De ervaring wordt compleet als we via onderwatermicrofoons het gefluit en geklik van de orka’s horen. ‘s Middags staat er een heerlijke BBQ met zalm op het menu. Daarna rijden we verder naar Campbell River waar we de ferry nemen naar het mooie Quadra Island, gelegen tussen Vancouver Island en de kust van British Colombia. We dineren en overnachten hier in de mooi gelegen APRIL POINT RESORT en genieten van het fantastische uitzicht op het Strathcona-gebergte. (O,L,D)

DAG11_whales_shutterstock_288850715_large

Dag 12

QUADRA ISLAND

De natuurlijke schoonheid van Quadra Island biedt talloze recreatiemogelijkheden voor zowel avonturiers als rustzoekers. Na het ontbijt maken we een charmante wandeling langs de Discovery Passage naar het Cape Mudge Village waar een echte First Nations sfeer heerst. Wie een beetje avontuurlijk en actief aangelegd is, kan daarna kiezen voor een prachtige zeekajaktocht langs de grillige kustlijn van Quadra Island, bezaaid met stranden, beschermde kanalen en eilandjes. Ook voor onervaren kajakkers is dit een fijne ervaring. We kunnen aan de beschutte baai van Rebecca Spit ook heerlijk wandelen. Aan het einde van deze dag keren we terug voor het diner en overnachting in de lodge. (O,D)

FACULTATIEVE ZEEKAJAKTOCHT

De reservatie en betaling van de facultatieve zeekajaktocht gebeurt ter plaatse. Deze tocht is afhankelijk van de weersomstandigheden. Prijs: ongeveer 70 CAD per persoon.

Dag 13

QUADRA ISLAND – TOFINO

De korte overzet brengt ons terug naar Vancouver Island. Bij aankomst rijden we westwaarts voorbij de hoge bergpieken van de Vancouver Island Range die het noordoosten van het eiland tegen de stormen uit de Stille Oceaan beschermen. De bergen zorgen voor een aangenaam klimaat en we vinden er zelfs een van de laatste oorspronkelijke stukjes gematigd regenwoud terug, bijvoorbeeld in het MacMillan Provincial Park. Dit natuurgebied wordt ook wel Cathedral Grove genoemd naar zijn bomen die zo hoog zijn als kathedralen. Nergens anders zien we douglassparren en hemlocks van deze omvang. In de namiddag komen we aan in het Pacific Rim National Park, omgeven door eeuwenoude regenwouden en ongerepte stranden. Tijdens een wandeling ontdekken we hoe rijk en gevarieerd deze prachtige bossen wel zijn. Na een boeiende dag rijden we naar het LONG BEACH LODGE RESORT, mooi gelegen aan de Stille Oceaan. Hier genieten we van het diner en een welverdiende nachtrust. (O,D)

DAG_13_shutterstock_31818709_BC__Pacific_Rim_Tofino

Dag 14

TOFINO

Professioneel aangekleed tegen water en wind, stappen we na het ontbijt in onze oceaanzodiacs en verkennen het bijzondere ecosysteem van Clayoquot Sound. Vanop het water zien we de fraai ingesneden kustlijn waar de regenwouden afdalen tot aan de ontelbare strandjes en baaien. Er zijn talrijke eilandjes waar we zeeleeuwen en -honden, vogelkolonies en witkoparenden kunnen zien. Wij gaan vooral op zoek naar de bedreigde grijze walvissen en bultrugwalvissen die zich hier tijdens de zomer tegoed doen aan de voedselrijke wateren. Tijdens de namiddag maken we een wandeling langs de Stille Oceaan. Na deze mooie dag keren we terug naar het resort voor ons diner en onze tweede nacht in de Pacific Rim. (O,L,D)

shutterstock_718944466_(Large)

Dag 15

TOFINO – VANCOUVER

We zetten na het ontbijt koers richting Nanaimo, de tweede stad op Vancouver Island. Daar schepen we in voor een tocht naar Vancouver City. Na anderhalf uur varen, verschijnen de besneeuwde bergen van de Coastal Mountains en de skyline van Vancouver. In de zomer kunnen we er zeilen en surfen in de prachtige baaien en in de winter is de stad een trekpleister voor skiërs en snowboarders. De stad telt heel wat internationale restaurants en heeft een uitstekende gastronomische reputatie. In de namiddag maken we een verkennende stadsrondrit. Zelfs naar Canadese begrippen is dit een jonge stad. In 1870 was Vancouver niet meer dan een houtzagerij die stilaan uitgroeide tot een dorpje dankzij de aanleg van de Canadian Pacific Railroad in 1886. Vandaag is Vancouver een wereldstad met meer dan twee miljoen inwoners. In een gezellig restaurantje in de binnenstad genieten we van een heerlijk diner. Daarna overnachten we in het stijlvolle THE WEDGEWOOD HOTEL in het bruisende hart van Vancouver. (O,D)

Dag 16

VANCOUVER

We starten met een smakelijk ontbijt en trekken naar het Stanley Park, het bekendste park van Vancouver. We bezoeken daarna het Vancouver Aquarium, het grootste en boeiendste aquarium van Canada. Hier ontdekken we de rijke, wonderbaarlijke onderwaterwereld van de ruwe en sprookjesachtige kusten van West-Canada en komen we oog in oog te staan met verschillende zeezoogdieren. Na dit bezoek rijden we naar Noord-Vancouver en kuieren we rond op Lonsdale Quay Market, een bekoorlijk en prettig marktcomplex vlakbij de haven. Daarna schepen we in op de Seabus, een catamaranveerboot die naar de historische wijk Gastown vaart. In de namiddag ontdekken we op eigen tempo de rest van deze wereldstad met zijn verbluffende ligging tussen steile, diepgroene bergwanden, diverse oceaaninhammen en kleurrijke parken en tuinen. We kunnen souvenirs sprokkelen in Gastown, de shoppingbuurten opzoeken, flaneren over een zandstrand of een van de vele musea bezoeken: er is voor elk wat wils. ‘s Avonds genieten we van het afscheidsdiner in het restaurant van het hotel om daarna een laatste keer te overnachten in Canada. (O,D)

DAG_16_Vancouver_Gastown_shutterstock_43687225

Dag 17

VANCOUVER – BRUSSEL

Na het ontbijt vertrekken we naar de luchthaven van Vancouver voor onze vlucht naar Brussel. (O)

Dag 18