Twee Westerse Oosterlingen

Deze unieke reis combineert twee bijzondere landen in het Verre Oosten die, ondanks hun modernisering, toch hun verleden en tradities in ere houden. We ontdekken het groene eiland Kyushu van Japan en maken kennis met een kleurrijk Zuid Korea.

We werken aan een vernieuwd programma voor 2025

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

"Voor het summum aan ongereptheid in Azië hoef je het hooggebergte of de jungle niet eens in: het vulkanische zuiden van Japan en authentiek Zuid-Korea zijn iconisch, elk op hun eigen manier." - Reisleider Japan & Zuid-Korea Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Japan en Zuid-Korea. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – FUKUOKA (JAPAN)

We vertrekken vanuit Brussel naar Fukuoka, de grootste stad van Kyushu. Dit is het grote, zuidelijke eiland in de Japanse archipel en een van de vier hoofdeilanden van de meer dan 6000 eilanden waaruit Japan bestaat.

Dag 2

FUKUOKA

Bij aankomst in Fukuoka rijden we naar het HOTEL MARINOA RESORT waar we van een goede nachtrust genieten vooraleer we de dag nadien op ontdekking gaan in Japan.

Dag 3

FUKUOKA – KASHIMA – NAGASAKI

Na het ontbijt rijden we naar Nagasaki. Onderweg bezoeken we het 17e-eeuwse Yutoku Inari-schrijn. Gebouwd op de steile heuvelflanken van de vallei, geldt dit heiligdom als een van de meest indrukwekkende Shintoschrijnen van het eiland Kyushu. De hoofdhal bevindt zich 18 meter boven de vallei en een wandelpad, bezaaid met torii en kleine schrijnen, leidt nog verder naar een fraai uitzicht. Na de lunch maken we ons op voor een eerste verkenning van Nagasaki, een havenstad met een belangrijke geschiedkundige rol. Gedurende twee eeuwen was de stad het enige contactpunt tussen de Japanse handelaars en de buitenwereld. Na Hiroshima was Nagasaki ook het tweede doelwit van de atoombommen die een einde maakten aan WO II. De stad werd na de oorlog terug volledig opgebouwd en laat zich gemakkelijk te voet of met de klassieke Japanse tram verkennen. We bezoeken het bekende Vredespark van Nagasaki en het aangrijpende Atoombommuseum. We dineren in de stad en overnachten in HILTON NAGASAKI. (O,L,D)

Dag 4

NAGASAKI

Na het ontbijt varen we per boot naar het kleine eiland Gunkanjima voor de kust van Nagasaki. Dit Oorlogsbodemeiland werd zo genoemd dankzij haar silhouet. Door de uiterst dichte bebouwing lijkt het vanuit de verte sterk op een marineschip. Het eiland is een voormalige steenkoolmijn en had ooit de hoogste bevolkingsdichtheid op aarde tot de mijn plots de deuren sloot en het hele eiland een fantastische spookstad werd. Sinds 2015 prijkt het eiland op de Unesco werelderfgoedlijst. We lunchen in een lokaal restaurant. In de namiddag brengen we een bezoek aan Dejima, de thuisbasis van de VOC tijdens het laatste shogunaat, het enige Confuciusschrijn ter wereld dat eigendom is van de Chinese overheid, en de mooie Glover Garden aan de Glover residentie, het oudste huis in Westerse stijl in Japan. Wanneer het weer meezit en de avond valt begeven we ons naar de berg Inasa die midden in de stad ligt en een van de mooiste zonsondergangen van Japan biedt. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 5

NAGASAKI – UNZEN – KUMAMOTO

Na het ontbijt verlaten we Nagasaki en rijden we naar de historische kasteelstad Kumamoto. Eerst maken we nog een stop bij Unzen Jigoku waar ongeveer 30 geothermische velden elke seconde een natuurlijke warmwaterbron uit de grond pompen. De constant dampende atmosfeer creëert een hel-achtig landschap. Bij aankomst in Kumamoto lunchen we en nadien bezoeken we een deel van de binnenkant en de omgeving van het gelijknamige kasteel dat samen met Himeji en Matsumoto tot de top drie van Japanse kastelen behoort. De aardbeving in april 2016 heeft belangrijke delen van het kasteel vernield en de restauratiewerken zijn nog steeds aan de gang. De 17e-eeuwse Suizenji tuin toont ons een uitstekend voorbeeld van de Japanse landschapsarchitectuur met een circulair wandelpad dat de 53 posten van de Tokaido route symboliseert, inclusief een aangelegde, kleine Fuji berg. We dineren in de stad en overnachten in hotel THE BLOSSOM KUMAMOTO. (O,L,D)

Dag 6

KUMAMOTO – ASO – KUJU – BEPPU

Na het ontbijt rijden we naar Daikanbo voor een panoramisch uitzicht over het vulkanisch actieve hart van Kyushu. Japan telt in totaal meer dan 100 vulkanen en nog voor de lunch bezoeken we er één van, Mount Aso, de grootste actieve vulkaan van het land. De buitenkrater, gekenmerkt door frisgroene graslanden, heeft een omtrek van maar liefst 120 kilometer. Eenmaal binnenin kunnen we na een rustige wandeling een van de stomende binnenkraters bewonderen. We nemen de tijd om de prachtige landschappen op te nemen en rijden vervolgens na de lunch door richting het Kuju gebergte, dat samen met Aso één nationaal park vormt. Ook hier maken we een wandeling met magnifieke uitzichten over het vulkanisch terrein. Nadien zetten we koers richting Beppu, het grootste kuuroord van Japan met natuurlijke warmwaterbronnen. Met een prachtig uitzicht over de kustvallei overnachten we in het architecturaal fenomenale GALLERIA MIDOBARU. Dineren doen we nabij in een lokaal restaurant. (O,L,D)

Beppu_(Large)

Dag 7

BEPPU – DAZAIFU – FUKUOKA

Na een heerlijk ontbijt verkennen we in Beppu de mooiste en meest diverse pruttelende poelen of hellen van Japan. We lunchen in een lokaal restaurant en vervolledigen nadien onze reisroute in Kyushu met de rit terug naar Fukuoka. Onderweg houden we halt aan het Dazaifu Tenmanguschrijn, een van de belangrijkste Tenmangu-schrijnen waarvan er in Japan meer dan 100 bestaan. Ze werden opgericht ter ere van de verbannen Sugawara Michizane, een belangrijke politicus uit de Heianperiode. Na zijn dood volgde een resem natuurrampen waarvan men geloofde dat ze veroorzaakt werden door zijn ronddwalende en onrustige geest. Om de kwade geest af te weren begon men met de constructie van vele Tenmangu-schrijnen, waaronder Dazaifu, dat gebouwd werd op zijn graf. We dineren en overnachten in het HOTEL MARINOA RESORT FUKUOKA. (O,L,D)

Dag 8

FUKUOKA – BUSAN (ZUID-KOREA)

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze vlucht naar de sterk geïndustrialiseerde havenstad Busan. De verse vis, octopussen, krabben en schelpdieren zijn er razend populair op de vismarkt die we te voet verkennen na de lunch. In de omgeving ontdekken we ook de gezellige drukte van Busan waar zowel moderne wolkenkrabbers als kleine marktjes elkaar afwisselen. We stappen op de bus voor een bezoek aan de VN-begraafplaats, gewijd aan de slachtoffers van de Koreaanse oorlog. Jonge soldaten houden de wacht aan de inkom. Verderop liggen de graven met verscheidene, serene herdenkingsmonumenten. We genieten van een Koreaans barbecuediner in een lokaal restaurant. We overnachten in RAMADA ENCORE BY WYNDHAM BUSAN HAEUNDAE. (O,L,D)

Dag 9

BUSAN – GYEONGJU

Na een ontbijt brengt de groene omgeving om en rond de Tongdosa tempel ons tot rust. In dit groot boeddhistisch tempelcomplex, dat als een van de belangrijkste van het land wordt beschouwd, heeft iedere godheid wel een hal of nis. Toch is het de relikwie van Sakyamuni Boeddha waar de gelovigen voor komen. Na de lunch in Gyeongju herbeleven we de hoogdagen van het Silla rijk. Dit voormalige koninkrijk van het oude Korea herbergt talrijke historische bezienswaardigheden die tot het Unesco werelderfgoed behoren. In het centrum van de stad bezoeken we het Tumuli Park. Het Graf van het Hemelse Paard, het enige graf dat toegankelijk is voor het publiek, geeft ons een goede indruk van hoe de koninklijke graven er langs de binnenkant uitzien. In het boeiend Nationaal Museum in Silla stijl bewonderen we de begrafenisvoorwerpen. Na een wandeling langs het Anapji-meer rijden we naar het HILTON GYEONGJU waar we overnachten. We dineren in een lokaal restaurant. (O,L,D)

Dag 10

GYEONGJU – DAEGU

Na het ontbijt brengt de bus ons naar de Seokguram-grot, een onderdeel van de Bulguksa tempel die uit de 8e eeuw dateert en belangrijke, historische, Koreaanse schatten herbergt. Vooral het serene witte Sakyamuni beeld, gebeeldhouwd uit de lokale granietsteen, is een toonbeeld van hoogwaardige kunst. Ook de tempel zelf is een prachtige site. Na de lunch rijden we naar het afgelegen tempelcomplex van Haeinsa. In dit machtige domein, gelegen in het Gayasan Nationaal Park, vinden we de Tripitaka Koreana. Dit zijn de meer dan 80.000 houten printblokken die samen de oudste en meest complete versie van de boeddhistische canon ter wereld vormen, een stukje Unesco werelderfgoed van onschatbare waarde voor het boeddhisme wereldwijd. We overnachten en genieten van een diner in HOTEL INTER-BURGO DAEGU. (O,L,D)

Dag 11

DAEGU – YANGYANG

Na het ontbijt wacht ons vandaag een rit naar de rurale Andong provincie, waar we een bezoek brengen aan het pittoreske Hahoe volksdorp, gelegen in de bocht van de Nakdong rivier. De vele bewoonde hanokhuizen, de Confucius school en het maskermuseum vormen de ingrediënten van een interessant bezoek. We lunchen in een lokaal restaurant en nemen verder de bus voor een lange rit richting het noordoosten van Zuid-Korea, tot in voormalig Noord-Koreaans gebied. We dineren er in een lokaal restaurant en overnachten in het DIGNITY HOTEL. (O,L,D)

shutterstock_770668561_(Large)

Dag 12

YANGYANG – SEORAKSAN NATIONAAL PARK – SEOUL

Impressionante zichten staan vandaag voorop, want na het ontbijt biedt het Nationaal Park van Seoraksan prachtige panorama’s over het derde hoogste gebergte van het land. Ruwe pieken en groene bossen leven hier harmonieus samen. Dat ontdekken we zowel tijdens een ochtendwandeling als op een tocht per kabelbaan. De mooie uitzichten over de kust, de priemende rotsformaties en de berg Seoraksan zorgen voor onvergetelijke taferelen. Via de wandelpaden flaneren we door het park, terwijl de rijkelijke fauna en flora ons bekoren. Na de lunch rijden we verder naar Seoul. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het COURTYARD BY MARRIOTT NAMDAEMUN HOTEL. (O,L,D)

Dag 13

SEOUL: DMZ

We genieten van het ontbijt waarna we richting de gedemilitariseerde zone rijden, op slechts een uur ten noorden van de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul gelegen. Vanuit een centraal verzamelpunt verkennen we enkele hoogtepunten van dit door militairen strikt gecontroleerde gebied. Zo worden we begeleid naar een van de vier infiltratietunnels, gegraven door Noord-Korea tijdens de jaren 70 met het oog op een invasie. In een van de observatoria zijn we getuige van een fascinerend zicht op de gedemilitariseerde zone, propagandadorpen en het land van Kim Jong-un. Na de lunch in een lokaal restaurant keren we terug naar Seoul waar we genieten van een stadswandeling, een bruisende theatervoorstelling en een aansluitend diner. We overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 14

SEOUL

Na het ontbijt laten we ons te voet door de verschillende wijken van Seoul leiden. Onze tocht door de voormalige hoofdstad van de Joseondynastie begint op het plein Gwanghawun met de toegangspoort tot het paleiscomplex Gyeongbokgung dat koninklijke audiëntiezalen en slaapvertrekken bevat. Na de vernieling door de Japanners is dit grotendeels gerestaureerde paleis weer open voor het publiek. We wandelen naar Bukchon waar het contrast tussen de oude en nieuwe delen van de stad zich panoramisch toont. Van daaruit kuieren we richting Insadong, waar kunstateliers en zijstraatjes met traditionele huizen, typische restaurantjes en theehuizen elkaar in snel tempo opvolgen. We genieten van een traditionele Koreaanse lunch. We wandelen via de Cheongyecheon river, een project dat mee aan de basis ligt van een wereldwijde herintroductie van natuur in de stad, naar de lokale markt van Kwangjang en keren nadien terug naar het hotel. Tijdens het afscheidsdiner, hoog boven de stad, doen we onze laatste panoramische indrukken van deze metropool op. We overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag_14_Seoul_shutterstock_571185535_(Large)

Dag 15

SEOUL – BRUSSEL

Na het ontbijt maken we ons op voor de terugvlucht naar Brussel. (O)