Het Dak van Afrika

Ethiopië, de bakermat van onze beschaving, is een unieke combinatie van adembenemende landschappen, eeuwenoude historische sites en intrigerende stammen. Op de noordelijke historische route ontdekken we atmosferische middeleeuwse kloosters en kastelen, rijkelijk versierde kerken, enorme obelisken en mysterieuze rotskerken. We exploreren dramatisch mooie landschappen en grazende Gelada bavianen in de Simien bergen en genieten van een lekkere kop Ethiopische koffie. De zuidelijke route brengt als langs de meren in de Grote Slenk naar de Omo-vallei waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. In deze culturele Tuin van Eden maken we kennis met een unieke bevolkingsgroepen en verrassende rituelen.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Ethiopië is wellicht het meest gevarieerde land van het Afrikaanse continent, zowel op cultureel als op natuurhistorisch gebied. Nog niet overspoeld door het massatoerisme staat een reis doorheen Ethiopië garant voor een avontuurlijke, authentieke en leerrijke ervaring.“ - Reisleider Ethiopië Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Ethiopië. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – ADDIS ABEBA

We vertrekken vanuit Brussel naar Addis Abeba.

Dag 2

ADDIS ABEBA

’s Ochtends vroeg komen we aan op de luchthaven van Addis Abeba. We vervullen de nodige grensformaliteiten en nemen de transfer naar het HYATT ADDIS ABEBA voor de check-in en om even op te frissen. We brengen een bezoek aan deze vrij jonge hoofdstad, ook wel Afrika’s diplomatieke hoofdstad genoemd, door de aanwezigheid van de economische missies van de Verenigde Naties en de Organisatie van de Afrikaanse Unie. Onze eerste halte is Merkel Square waar we het oude treinstation ontdekken en al een eerste keer van de heerlijke Ethiopische koffie kunnen proeven. Daarna zetten we koers richting het Nationaal Museum waar het deelse skelet van ‘Lucy’ wordt bewaard en fraaie kunstvoorwerpen te vinden zijn uit de Aksumitische, Solomonische en Gondarperiode. Na onze lunch in een lokaal restaurant volgen we een workshop bij Ensera, een empowerment project voor lokale vrouwen, en leren we de typische pottenbakkerskunst. We dineren en overnachten in het hotel. (L,D)

Dag 3

ADDIS ABEBA – BAHIR DAR

Na een vroeg ontbijt nemen we de transfer naar de luchthaven voor de korte binnenlandse vlucht naar het stadje Bahir Dar, genesteld aan de oevers van het Tanameer. Wanneer we aankomen volgt een ontspannende boottocht op het Tanameer dat met zijn 3.000 km2 het brongebied is van de Blauwe Nijl. In het meer liggen kleine eilandjes die bewoond worden door orthodoxe priesters die zich devoot ontfermen over eenvoudige kloosters met kleurrijke en mysterieuze muurschilderingen. In het Ura Kidane Mehret klooster op het schiereiland Zege worden ons de eerste geheimen van de rijke Ethiopische kerkgeschiedenis onthuld. Hierna genieten we van onze lunch en betrekken de kamers van het BLUE NILE RESORT. In de namiddag maken we een mooie wandeling op het pittoreske platteland naar de bekende Blauwe Nijlwaterval. We doorkruisen dichtbegroeide rivierbossen met talrijke endemische vogelsoorten tot bij een mooi uitkijkpunt. Daarna keren we terug naar onze resort voor het diner en onze overnachting. (O,L,D)

Dag 4

BAHIR DAR - GONDAR

Na ons ontbijt reizen we per bus verder door het land van de Amharen naar Gondar. Nadat we onze intrek hebben genomen in ons hotel en genoten hebben van een lekkere lunch besteden we aandacht aan het door Unesco beschermde erfgoed van koning Fasilidas. Hij onderhield samen met zijn uitgebreide hofhouding contacten met Arabische, Perzische, Portugese en Moghul culturen. We ontdekken onder andere de 17e-eeuwse stenen omwalde stad met zijn relatief goed bewaarde kastelen en het bad van Fasilidas dat nog elk jaar met water wordt gevuld om tijdens het Timkat festival de gelovigen te zegenen en te besprenkelen met heilig water. We sluiten onze verkenning van Gondar af in de Debre Berhan Salassie kerk gekend voor zijn waardevolle en uiterst levendige muur- en plafondschilderingen.We genieten van het diner in het GONDAR HILLS HOTEL waar we ook overnachten. (O,L,D)

Dag 5

GONDAR - SIMIEN MOUNTAINS NATIONAAL PARK

Na het ontbijt rijden we naar het Simien Mountains nationaal park. De Simienbergen vormen met hun spectaculaire geografie en unieke fauna en flora een van de meest opmerkelijke Afrikaanse bergmassieven. De hoogplateaus worden doorkliefd met brede rivierdalen van waaruit tot meer dan 4.000 meter hoge vulkanische pieken oprijzen. Deze afro-alpiene biotoop vormt een thuis voor enkele endemische zoogdieren waaronder de Gelada baviaan. We trekken er de hele dag op uit om dit prachtige nationaal park te ontdekken. Onderweg genieten we van een picknicklunch. Tijdens onze namiddagtrekking gaan we op zoek naar deze unieke grazende apensoort, herkenbaar aan zijn felrode borstpartij en wapperende manen op de schouders. De dieren grazen meestal in kuddes die onderverdeeld zijn in harems met aan het hoofd één dominant mannetje. De dieren hebben een zeer complex en uiterst communicatief samenlevingspatroon. In het park leven verder ook klipdassen, jakhalzen, bosbokken en klipspringers en heel wat roofvogels zoals de lammergier. We dineren en overnachten in de LIMALIMO LODGE. (O,picknicklunch,D)

dag_5_shutterstock_1107694268_(Large)

Dag 6

SIMIEN MOUNTAINS NATIONAAL PARK - GONDAR

Deze ochtend na een lekker ontbijt spenderen we onze tijd in het nationaal park. Tijdens onze wandeling worden we misschien wel opnieuw begroet door de Gelada bavianen! We trekken door het grillige landschap gevormd door erosie van het aanwezige vulkaangesteente tot bij de 100 meter hoge Jinbar waterval. Na onze lunch keren we terug naar Gondar waar we dineren en overnachten in het GONDAR HILLS HOTEL. (O,L,D)

Dag 7

GONDAR – LALIBELA

We ontbijten in het hotel en nemen deze ochtend een korte binnenlandse vlucht naar Lalibela. Koning Lalibela van de Zagwe dynastie liet hier meer dan 1.000 jaar geleden een architecturaal wonder creëren. Uit massieve vulkanische rots werden maar liefst 11 kerken uit een stuk gehouwen, verbonden door een labyrint van gangen, verborgen crypten en grotten. Wanneer we afdalen in de schemerdonkere, koele tunnels komen we traditionele priesters en monniken tegen. Zij tonen ons trots hun religieuze artefacten, schilderijen en miniaturen uit eeuwenoude Bijbelteksten terwijl we omringd zijn door de geur van wierook. Onderweg naar de stad brengen we een bezoek aan Nakute La’ab, een klein kerkje met heilige baden die van water voorzien worden door natuurlijke bronnen. Hierna nemen we onze intrek in de MEZENA LODGE en genieten van een heerlijke lunch. Deze namiddag beginnen we met onze exploratie van de noordwestelijke en meest indrukwekkende groep kerken met onder andere een bezoek aan de Bete Medhani Alem. Ook de kleine Bete Mariam kerk met zijn prachtig bewaard gebleven muurschilderingen in het interieur en bizarre constructie is zeker een bezoek waard. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

Dag 8

LALIBELA

Na het ontbijt reizen we door het platteland tot bij het Ashete Maryam klooster. Het klooster, gelegen op een hoogte van meer dan 3.000 meter werd in de rotswand van de Abuna Joseph berg uitgehouwen. Dit actieve klooster is nog steeds een belangrijk pelgrimsoord waar de priester de bezoekers met plezier de goed bewaarde kerkschatten toont. Hierna keren we terug naar Lalibela en genieten we van een lokale lunch. In de namiddag bezoeken we de zuidwestelijke groep kerken en wandelen we van de ene naar de andere kerk gebruik maken van het oude tunnelsysteem. Een van de allermooiste kerken van Lalibela is de Bet Giyorgis. Deze alleenstaande monolithische kerk met een grondplan in de vorm van een Grieks kruis is qua ontwerp, inplanting en harmonieuze verhoudingen een absoluut meesterwerk. We dineren en overnachting in de lodge. (O,L,D)

dag_8_shutterstock_313575365

Dag 9

LALIBELA – ADDIS ABEBA

We genieten van ons ontbijt en nemen vervolgens de transfer naar de luchthaven van Lalibela voor de korte binnenlandse vlucht terug naar de hoofdstad. We verblijven in het mooie HYATT ADDIS ABEBA en genieten van wat vrije tijd. In de namiddag zetten we onze verkenning van Addis Abeba verder met een wandeling door de bruisende Mercatomarkt en bewonderen we de muurschilderingen en graftombes in de flamboyante kathedraal van de Heilige Drievuldigheid. We dineren en overnachten in het hotel. (O,D)

Dag 10

ADDIS ABEBA – ARBA MINCH

Na de belangrijkste maaltijd van de dag nemen we de transfer naar de luchthaven van Addis Abeba voor de binnenlandse vlucht naar Arba Minch. Lunch bij aankomst waarna we per 4x4 naar de dorpjes van het Dorze-volk rijden. De Dorze, vroeger gevreesde krijgers, staan gekend voor hun unieke huttenbouw. Ze construeren tot 12 meter hoge hutten die lijken op enorme bijenkorven en binnenin voorzien zijn van een leefruimte voor mens en vee. We maken kennis met de traditionele levenswijze van dit volk, meester-wevers van kleurrijke katoenen gewaden, ‘shamas’. In de late namiddag zijn we getuige van de traditionele vuurdansen vooraleer we richting Arba MInch rijden waar we dineren en overnachten in het HAILE ARBA MINCH RESORT. (O,L,D)

Dag 11

ARBA MINCH – TURMI

Na ons ontbijt maken we een ontspannende boottocht op het mooie Chamo meer, dat deel uitmaakt van het Nechisar Nationaal Park. In de met riet omzoomde kleine baaien komen ’s ochtends honderden nijlpaarden tevoorschijn om te gaan grazen op de oever van het meer. Met wat geluk spotten we eveneens krokodillen en watervogels zoals lepelaars en pelikanen. Hierna rijden we naar de vallei van de Omo rivier, een unieke regio waar meer dan 16 traditionele stammen wonen. We bezoeken onderweg een geïsoleerde regio waar we in de basalten heuvels kennis maken met de Konso. In tegenstelling tot de meeste andere stammen leggen zij de focus op de landbouw en komt het gangbare hoeden van vee op de tweede plaats. Typisch voor de Konso is dat ze bij de start van elke nieuwe generatie, om de 18 jaar, een houten paal oprichten. We kunnen de ouderdom van een dorp dan ook aflezen aan het aantal palen dat opgetrokken werd. Bedreven in de houtsnijkunst, maken ze prachtige ‘waka’, beelden voor de overledenen die bijzondere gebeurtenissen uit hun leven beschrijven. We reizen verder naar de marktstad Turmi. Hier nemen we onze intrek in de BUSKA LODGE waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 12

TURMI

We ontbijten in de lodge. Deze ochtend maken we kennis met het ‘volk van de delta’, de Dassanech, die wonen in de semi-aride streek waar de delta van de Omo-rivier in het Turkanameer binnenstroomt. Vee staat centraal in hun leven en zorgt voor status in de stam. Wanneer ze hun vee verliezen door droogte of ziekte worden ze ‘Dies’ of arme mensen. Noodgedwongen riskeren ze hun leven door in houten kano’s te jagen op krokodillen in de ondiepe wateren van de rivierdelta. De kleurrijke stam is herkenbaar aan hun unieke hoofdtooien uit gerecycleerde materialen zoals flessendoppen en sim-kaarten. Na onze picknicklunch brengen we een bezoek aan de indrukwekkende Dimeka markt, waar van heinde en ver volkeren zoals de Karo, Tsemai en Hamer handel komen drijven en vee komen aankopen. We genieten van de gezellige drukte en keren daarna terug naar de lodge waar we dineren en overnachten. (O,picknicklunch,D)

dag_14_shutterstock_370638200

Dag 13

TURMI

We brengen deze ochtend na ons ontbijt een bezoek aan de kunstzinnige Karo, de kleinste van de etnische groeperingen in de oostelijke Omo-vallei. Natuurlijke kleurstoffen worden gebruikt om intrinsieke geometrische patronen of dierenprints op het gezicht en lichaam te schilderen. Esthetiek is een belangrijk aspect in de Karocultuur en naast de kleurrijke kralen, armbanden, met veren versierde hooftooien en bodypaint maakt ook scarificatie een deel uit van het aantrekkelijker maken van hun fysieke verschijning. We lunchen in een lokaal restaurant of eten een picknicklunch en reizen in de namiddag naar een dorp van de Hamer. Hamer-vrouwen hechten net zoals de andere stammen veel belang aan hun uiterlijk en hebben prachtig gevlochten haren ingesmeerd met een mengsel van vet en oker. Typisch voor de Hamer zijn de overgangsrituelen bij de jonge mannen die over de rug van vijftien gecastreerde stieren proberen te lopen. Met wat geluk zijn we getuige van dit eeuwenoude ritueel! Na deze dag vol verrassende indrukken komen we tot rust in onze lodge waar we dineren en overnachten. (O,L of picknicklunch,D)

Dag 14

TURMI– JINKA

Vandaag nemen we afscheid van onze gezellige lodge en rijden we naar Jinka. We nemen onze lunch in een lokaal restaurant. Na aankomst brengen we een bezoek aan het Jinka Museum, een antropologisch onderzoekscentrum naar de verschillende culturen en stammen in de zuidelijke Omo-vallei. We dineren en overnachten in de eenvoudige ECO OMO LODGE. (O,L,D)

Dag 15

JINKA – ADDIS ABEBA – BRUSSEL

Na een vroeg ontbijt zetten we koers richting het Mago Nationaal Park waar we een bezoek brengen aan een dorpje van een van de meest geïsoleerde levende stammen van de zuidelijke Omo-vallei, de Mursi. Bij de Mursi krijgen jonge meisjes op de leeftijd van 15 of 16 jaar een uniek ornament dat als schoonheidssymbool wordt beschouwd! Hun onderlip wordt doorboord en een lipschotel wordt hierin aangebracht. Hoe meer pijn een meisje kan tolereren en bijgevolg hoe groter de lipschotel, hoe meer vee hun vader als bruidsschat kan vragen. We keren terug naar Jinka voor de lunch en nemen in de namiddag een binnenlandse vlucht terug naar Addis Abeba. Aangekomen in de hoofdstad kunnen we nog even ontspannen in een hotel naij de luchthaven waar we enkele kamers ter beschikking hebben om ons op te frissen vooraleer we van een typisch Ethiopisch afscheidsdiner genieten. Rond middernacht nemen we de internationale vlucht naar Brussel. (O,L,D)

Dag 16