Borneo, het land beneden de wind

Tijdens deze rondreis ervaar je een explosie van natuurgroen in de verschillende unieke ecosystemen van de oudste oerwouden ter wereld. Elk nationaal park biedt een andere ervaring: de karstgrotten in Mulu waar we een fantastisch schouwspel krijgen tijdens de vleermuizenexodus, de bizarre plantensoorten in het bergregenwoud van Mount Kinabalu, paradijselijke eilanden met hun onderwaterleven... De oostkust in Sandakan is een waar paradijs voor vogelliefhebbers. Tijdens onze bootcruises maken we kennis met neusapen in de mangroves en orang oetangs die nesten maken in de hoogste woudreuzen.

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind april 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Een van de mooiste momenten uit mijn reisleiderscarrière zijn de ochtend- en avondcruises op de Kinabatangan rivier. Neusapen spotten vanop een boot in het regenwoud... Pure magie!” - Reisleider Borneo Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Borneo. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – KUCHING

We vertrekken vanuit Brussel naar Kuching.

Dag 2

KUCHING

Bij aankomst te Kuching rijden we naar het mooie PULLMAN HOTEL, gelegen op wandelafstand van de oever van de Sarawak rivier. Na deze lange reis nemen we even de tijd om tot rust te komen. In de namiddag gaan we op verkenning door deze boeiende stad en nemen we een kijkje in de interessante Brooke Gallery. Hierna maken we een wandeling langs de roze moskee en de kleurrijke winkeltjes en bewonderen we de koloniale overblijfselen in de oude stad. We wandelen langs het gezellige waterfront terug naar ons hotel. We dineren in een typisch lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (D)

Dag 3

KUCHING: SEMENGGOH - SANTUBONG

Na het ontbijt rijden we naar het Semenggoh Nature Reserve dat in 1975 werd opgericht als opvangcentrum voor orang-oetans. Binnen de oppervlakte van het 653 hectare grote natuurreservaat bestuderen wetenschappers het gedrag en de biologie van deze indrukwekkende mensaap. Na het bezoek aan het centrum keren we terug naar de stad voor de lunch. In de loop van de namiddag rijden we naar het schiereiland Santubong waar we een ontspannende bootsafari maken in de mangroves op zoek naar Irawaddy dolfijnen, neusapen, krokodillen, .... Bij het vallen van de avond zien we fonkelende vuurvliegjes de nacht oplichten. We dineren en overnachten in ons hotel. (O,L,D)

Dag 4

KUCHING: BAKO NATIONAAL PARK

Na een lekker ontbijt bezoeken we vandaag het oudste nationaal park van Sarawak, het Bako Nationaal park. Een korte boottocht op de Bako rivier brengt ons naar de Zuid-Chinese Zee waarna we het groene schiereiland bereiken, dat voornamelijk bestaat uit begroeide zandsteenformaties. Jaren van erosie door wind en water deden grillige vormen ontstaan. De grote variëteit aan landschappen is wel de meest kenmerkende eigenschap van dit natuurgebied. In het park leven neusapen, langoeren, makaken, baardzwijnen, varanen en slangen waar we soms een onvoorziene ontmoeting mee hebben. Vandaag genieten we van een picknicklunch. In de vroege namiddag keren we eerst per boot en dan per bus terug naar Kuching. We dineren en overnachten in het hotel. (O,picknicklunch,D)

dag_4_shutterstock_506382322

Dag 5

KUCHING – MULU

We beginnen de dag met een heerlijk ontbijt, waarna we ons naar de luchthaven begeven voor een binnenlandse vlucht richting Mulu. Bij aankomst nemen we na de late lunch onze intrek in het MULU MARRIOTT RESORT. In de namiddag varen we de Tutoh rivier op en bereiken we een nederzetting die wordt bewoond door de Penan. Dit woudvolk leefde van de jacht en visvangst en in volstrekte harmonie met het regenwoud. Doordat hun leefmilieu steeds verder krimpt door de voortschrijdende woudontginning, werd dit volk gedwongen de nomadische leefwijze op te geven en intrek te nemen in longhouses. De Penan doen aan primitieve landbouw, verzamelen woudproducten en maken manden, matten, kralen en simpel houtsnijwerk. Ze bespelen hun originele instrumenten, zoals de pagan, karingngan of de oring. Een tikkeltje meewarig nemen we afscheid van dit boeiende volk. We keren terug naar het resort voor het diner. Als de weersomstandigheden het toelaten zien we na het diner de jungle ontwaken tijdens een korte nachtcruise. We overnachten in het resort. (O,L,D)

Dag 6

MULU

Na het ontbijt varen we per longboat de Melinau rivier op en bezoeken we Wind Cave. Zoals de naam van de grot doet vermoeden, ontstonden vreemde druipsteenformaties onder invloed van de werking van de wind. In de smalle doorgang die naar de ondergrondse koningskamer leidt, is de dominante windrichting af te lezen aan de kromming van de stalactieten. Na dit bezoek bewandelen we het pad langs de rivier naar Clearwater Cave, gevormd door de gelijknamige rivier. De rivier dringt diep in het krijtgesteente door en heeft mysterieuze spelonken uitgegraven. We genieten in deze wondermooie omgeving van een eenvoudige lunch. In de namiddag varen we naar het Mulu Nationaal Park waar we langs een drie kilometer lange plankenvloer door het woud naar de grotten wandelen. Onderweg vinden we bizarre insecten en dwergeekhoorntjes terug in het moerasbos. Eerst bezoeken we Lang Cave, die met haar pure en mooi verlichte stalagmieten en stalactieten tot ieders verbeelding spreekt. De vroeger door herten bewoonde Deer Cave is de grootste grottendoorgang ter wereld. Ons pad slingert langs een beekje, guanohopen en rotspartijen naar een klein platform vanwaar we het haast onbereikbare aards paradijs zien liggen. Wat deze grotten zo onvergetelijk en buitengewoon maakt, is het dagelijkse verschijnsel van de krioelende zwarte wolk. Miljoenen vleermuizen banen zich een weg naar buiten om hun verre nachtelijke jacht aan te vangen. Op hun rooftocht verslinden ze tonnen insecten. Na deze unieke ervaring keren we terug naar het resort waar ons een heerlijk diner wacht. (O,L,D)

shutterstock_260166482_(Large)

Dag 7

MULU – KOTA KINABALU

Onze dag start met een adembenemende canopy walk in het Mulu Nationaal Park. Het is een onvergetelijke ervaring om over hangbruggen van de ene boomkruin naar de andere te wandelen. Tijdens onze tocht speuren we naar tekenen van leven in dit unieke ecosysteem. Daarna keren we terug naar het hotel voor het ontbijt. We genieten van een vrije voormiddag en maken ons klaar om de transfer te nemen naar de luchthaven. We nemen een binnenlandse vlucht naar de hoofdstad van de provincie Sabah, Kota Kinabalu. Bij aankomst maken we na een late lunch een korte verkennende wandeling door de stad. We nemen onze intrek in het HYATT REGENCY HOTEL waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 8

KOTA KINABALU – SANDAKAN: SEPILOK

Het hotel voorziet ons van een ontbijtbox voor het vroeg vertrek naar de luchthaven van Kota Kinabalu voor onze korte binnenlandse vlucht naar Sandakan. We trekken vandaag voor een hele dag naar Sepilok voor een uitgebreid bezoek aan een van de meest succesvolle rehabilitatiecentra voor orang-oetans ter wereld. In dit 4.530 hectare grote regenwoud wandelen we naar de voederplaats waar we het gedrag van deze indrukwekkende roodbruine apensoort kunnen observeren. De Pongo Pygmaeus, zoals de man van het woud wetenschappelijk genoemd wordt, bezit 96,4% van de menselijke genen. Gezien deze nauwe verwantschap herkennen we vrij eenvoudig dezelfde emoties als bij de mens. De dieren in het centrum krijgen tweemaal per dag voedsel, totdat ze klaar zijn om terug zelfstandig in de jungle te overleven. Na de lunch zetten we onze fascinerende ontdekking verder tijdens een wandeling in het Rainforest Discovery Centre. Met wat geluk kunnen we vanuit de observatietorens allerlei vogels en vliegende eekhoorns spotten. We dineren en overnachten in MY NATURE RESORT. (ontbijtbox,L,D)

dag_8_shutterstock_233505415_(Large)

Dag 9

SANDAKAN – ABAI

Na het ontbijt verkennen we het havenstadje met een bezoek aan de vismarkt. Vissen, schaal- en schelpdieren, tropisch fruit, groenten, oosterse kruiden en kleefrijstgebakjes worden hier in felle kleuren aangeboden. Vervolgens varen we langs de kust tot aan de monding van de Kinabatangan rivier. We doorkruisen hierna een prachtig mangrovegebied richting Abai. In deze mangrove omzoomd door nipah palmen gaan we op zoek naar neusapen, varanen en visarenden. Bij aankomst nemen we onze intrek in de ABAI JUNGLE LODGE. Na de lunch hebben we even de tijd om te relaxen of de omliggende omgeving te verkennen. Daarna maken we een bootcruise langs de hoofdrivier Kinabatangan en gaan we op zoek naar de inheemse neusaap die met zijn clowneske uiterlijk tot de verbeelding spreekt. Bij valavond zien we duizenden vuurvliegjes tussen de vegetatie fonkelen. Hierna keren we terug naar de lodge voor het diner. We maken nog een korte nachtelijke wandeling in de omgeving van onze lodge vooraleer we overnachten. (O,L,D)

1_shutterstock_142255105_(Large)

Dag 10

ABAI – SUKAU

IJsvogels, steltenlopers en roofvogels zijn enkele van de verschillende vogelsoorten die we kunnen spotten in Abai. We maken in de vroege ochtend een boottocht op het Pittasmeer, in de hoop kennis te maken met deze prachtige vogels. Na het ontbijt in de lodge brengen we een bezoek aan een lokaal dorpje van de Orang Sungai. Na de lunch varen we in de vroege namiddag verder richting Sukau. In de dichte vegetatie proberen we een glimp op te vangen van de orang-oetans en neushoornvogels die er in het wild leven. Bij aankomst in Sukau nemen we onze intrek in de eenvoudige KINABATANGAN RIVERSIDE LODGE waar we nog een verfrissende duik kunnen nemen in het zwembad. In de late namiddag maken we een bootcruise richting een Oxbowmeer. Dit is een afgesloten rivierbocht die krioelt van het leven. Afhankelijk van het seizoen kunnen we hier in de omgeving de inheemse dwergolifant bewonderen terwijl hij zijn middagbad neemt in de rivier. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

dag_10_shutterstock_450323725_(Small)

Dag 11

SUKAU – KINABALU NATIONAAL PARK

Vroeg uit de veren vandaag voor een ochtendcruise op de Menanggul rivier, ideaal om de ontwakende natuur te observeren. Na deze boeiende ervaring keren we terug naar de lodge voor het ontbijt. Vandaag verlaten we Sukau en trekken we over land, door de uitlopers van de Crocker Range, naar Kundasang. Onderweg bezoeken we de unieke grotten van Gomantong, gekend voor hun eetbare zwaluwnestjes en genieten we van een heerlijke lunch. We genieten van de mooie landschappen en kleine dorpjes die we passeren. We dineren en overnachten in het eenvoudige SABAH TEA RESORT. (O,L,D)

Dag 12

KINABALU NATIONAAL PARK – KOTA KINABALU

Na het ontbijt trekken we naar het 754 km² grote Kinabalu park, waar de kolossale Mount Kinabalu dreigend bovenuit torent. We maken een wandeling over de natuurpaden in Poring Hot Springs, waar we onder andere op zoek gaan naar wilde orchideeën en bekerplanten. Door het geologische verleden komen hier plantengemeenschappen uit verschillende gebieden voor en kunnen we diverse facetten van het regenwoud waarnemen. We ontdekken hier ook het leven in de kruinen van de bomen op de canopy walk. Na de lunch maken we nog een korte wandeling door het lager bergregenwoud en bezoeken we de botanische tuinen. Hier worden endemische plantensoorten van alle verschillende vegetatietypes en hoogtezones op de berg verzameld. Daarna rijden we richting de kust naar Kota Kinabalu, waar we opnieuw onze intrek nemen in het mooie HYATT REGENCY HOTEL, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 13

KOTA KINABALU: TUNKU ABDUL RAHMAN NATIONAAL PARK

Na een laat ontbijt genieten we van een vrije voormiddag. Na onze lunch varen we de Zuid-Chinese Zee op naar Gaya, een van de vijf eilanden van het Tunku Abdul Rahman Nationaal Park. Op deze eilanden groeien rotanpalmen, keruingbomen, bintangpalmen, pandanus en talrijke fruitbomen. We maken hier een korte wandeling door het woud, waarbij we op zoek gaan naar enkele goed gecamoufleerde reptielsoorten. Daarna varen we naar het nabij gelegen eiland Manukan. Liefhebbers kunnen hier zwemmen of snorkelen om de kleurrijke koralen en tropische vissen te bewonderen. We keren per boot terug naar Kota Kinabalu. De rest van de namiddag hebben we vrij om te genieten van de uitstekende hotelfaciliteiten of om zelf wat op verkenning te gaan in de stad. We genieten van het afscheidsdiner en de overnachting in het hotel. (O,L,D)

dag_13_shutterstock_226535251_(Large)

Dag 14

KOTA KINABALU – BRUSSEL

Na het ontbijt genieten we opnieuw van een vrije voormiddag en kunnen we nog even op eigen houtje de stad verkennen. Na een lichte lunch in het hotel nemen we de transfer naar de luchthaven. We vertrekken vanuit Kota Kinabalu naar Brussel. (O,L)

Dag 15