Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Once upon a time in the USA

Go West, een uitspraak die een enorme aantrekkingskracht geeft aan het zuidwesten van Amerika. Voor de Indianen was de rode aarde heilige grond, de Spanjaarden zochten de legendarische zeven gouden steden, de Mormonen bouwden hun aan God gewijde staat in het midden van de woestijn en voor ons spreekt het land tot onze verbeelding. Met een beetje verbeelding kan men zich zonder veel moeite verplaatsen in de tijd van de stoere cowboys, moedige avonturiers en talrijke betoverende indianenstammen die geleid hebben tot zoveel interessante Wild West verhalen. Veel meer dan de mooie steden die de Verenigde Staten rijk is, richt deze reis zich voornamelijk op de onvergetelijke natuur van dit land. Een land zo groot dat het onmogelijk is het in een keer te bereizen.

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL - DENVER

We vertrekken vanuit Brussel naar Denver. Bij aankomst rijden we naar het WESTIN DENVER DOWNTOWN HOTEL, waar we dineren en overnachten. (D)

Dag 2

DENVER – RAPID CITY

Na het ontbijt verkennen we de hoofdstad van de staat Colorado. Denver ligt 1.600 m boven de zeespiegel en wordt ook wel Mile High City genoemd. In 1850 trokken boeren en goudzoekers naar de stad om er in de Rocky Mountains op zoek te gaan naar zilver en goud. Te voet gaan we op verkenning door deze aangename stad die een Europese uitstraling heeft. We rijden naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Rapid City. Na het diner, overnachten we in HAMPTON INN RAPID CITY. (O,D)

Dag 3

RAPID CITY: BADLANDS NATIONAL PARK

Na ons heerlijk ontbijt brengen we een bezoek aan Mount Rushmore National Memorial. Beeldhouwer Gutzon Borglum hakte hier samen met 400 werknemers de hoofden van vier Amerikaanse presidenten (George Washington, Thomas Jefferson, Teddy Roosevelt en Abraham Lincoln) uit in een granieten bergwand op een hoogte van 45 m. De uitkijkterrassen bieden een prachtig zicht op dit ingenieus werk. Hierna rijden we naar Badlands National Park, een landschap dat gekenmerkt wordt door talloze geulen, steile heuvelruggen, diepe kloven en grillig gevormde, kleurrijke toppen en spitsen. De naam ‘Badlands’ komt van de Indianen en pelsjagers die het gebied zo noemden, omdat het een lastige hindernis was op hun route. We maken enkele wandelingen doorheen dit eroderende landschap. We dineren en overnachten dan in het hotel. (O,D)

badlands_(Small)

Dag 4

RAPID CITY – BUFFALO

Na het ontbijt rijden we richting het kleine dorpje Buffalo, maar eerst stoppen we in het typische wildwestdorpje Deadwood. Ooit trokken legenden en legioenen naar dit dorp op zoek naar fortuinen. Bekende figuren zoals Wild Bill Hickok en Seth Bullock, Calamity Jane en Poker Alice lieten hier hun sporen achter en maakten Deadwood legendarisch. We kuieren doorheen de straten van dit historische dorp en nemen een kijkje in het Historic Franklin hotel. Onze volgende stop houden we bij een 265 m hoge monoliet van vulkanisch gesteente die te midden van glooiende heuvels staat: Devils Tower National Monument. We maken een wandeling rondom dit indrukwekkende gesteente. Na een dag vol boeiende en nieuwe ontdekkingen dineren we in een lokaal restaurant. Daarna rijden we naar het HAMPTON INN & SUITES HOTEL, waar we overnachten. (O,D)

Dag 5

BUFFALO – CODY

Met een stevig ontbijt achter de kiezen maken we een prachtige rit doorheen Bighorn National Forest. De Bighorn Mountains vormen een bergketen met de meest diverse landschappen: van weelderige graslanden tot alpenweiden en kristalheldere meren, van golvend heuvelland tot steile bergwanden en diepe dalen. We rijden verder naar het stadje Cody, dat ons zo terugbrengt naar de tijd van de cowboys en indianen. Cody heet ook wel ‘Buffalo Bill Cody’. Dit stadje is beroemd door zijn spectaculaire landschappen, boeiende geschiedenis en het Buffalo Bill Historical Center. We brengen een bezoek aan dit museum van wereldklasse, waar we meer te weten komen over het leven van William F. Cody, beter gekend als Buffalo Bill. We dineren in een lokaal restaurant in de stad en overnachten in THE CODY HOTEL. (O,D)

Dag 6

CODY – YELLOWSTONE NATIONAL PARK

Vandaag trekken we na het ontbijt naar Yellowstone National Park; het eerste natuurgebied dat werd uitgeroepen tot nationaal park. We vinden er de grootste vulkaan ter wereld. In deze wondere wereld komt magma uit de aardmantel dicht aan de oppervlakte. Duizenden warmwaterbronnen ontstaan er naast hete modderputten, kleurrijke kalkterrassen en een grote verscheidenheid aan fumarolen. Daarnaast biedt het nationaal park ook veel natuurschoon zoals besneeuwde bergtoppen, magnifieke meren en rivieren vol forellen. Op vele plaatsen in Yellowstone herinneren dode bomen aan de grote bosbrand van 1988. Tot op de dag van vandaag zien we de gevolgen van deze brand en hoe de natuur zich, zonder tussenkomst van de mens, probeert te herstellen. We rijden het park binnen via de oostelijke ingang, Lake Country, en maken een stop aan Yellowstone Lake. Daar genieten we van onze picknicklunch. Yellowstone Lake is met ongeveer 735 km² een van de grootste bergmeren ter wereld. Op de bodem van dit meer wellen hete bronnen en onderwatergeisers op. Het grootste zoetwaterreservoir van de VS trekt niet alleen de aandacht van vele mensen, maar is ook een toevluchtsoord voor talloze soorten watervogels. Vooral Upper Geyser Basin is spectaculair. Hier ligt namelijk de Old Faithful, een gloeiend hete geiser die grote hoeveelheden water en waterdamp tot op een enorme hoogte spuit. Het fenomenale Yellowstone National Park herbergt de helft van alle geisers in de wereld. We dineren en overnachten in de CANYON LODGE & CABINS in het nationaal park. (O,picknicklunch,D)

Dag 7

YELLOWSTONE NATIONAL PARK

Na het ontbijt brengen we een volledige dag door in het park. De Grand Loop Road leidt ons doorheen het hele park. De weg brengt ons onder andere naar Mammoth Hot Springs. Daar zien we hoe honderden warmwaterbronnen glinsterend witte terrassen van kalksteenformaties opbouwen. In het hete water groeien algen, bacteriën en mineralen die samen voor een verrassend kleurenpallet zorgen. Bij Canyon Village stort het groene rivierwater over de rand van een 370 m diepe ravijn. De canyon is eigenlijk een geiserbekken uitgesleten door de Yellowstone rivier. Door het hete, zuurhoudende water uit de talloze warme bronnen is de canyon erg onderhevig aan erosie. Hierdoor wordt de kloof nog steeds dieper. In het park spreiden we ons dekentje voor een heerlijke picknick. Yellowstone National Park is niet alleen een bundeling van natuurkrachten, maar is ook een van de grootste wildparken van de VS. Ontmoetingen met bizons en wapiti’s komen geregeld voor. Met een beetje geluk komen we oog in oog te staan met dikhoornschapen, muildieren, beren, wolven en elanden. We dineren en overnachten in de lodge. (O,picknicklunch,D)

shutterstock_161133686_Yellowstone

Dag 8

YELLOWSTONE NATIONAL PARK – GRAND TETON NATIONAL PARK – JACKSON

Na het ontbijt verlaten we dit majestueuze park en rijden we door naar een van de mooiste bergketens in de Verenigde Staten: die van het Grand Teton National Park. Hier torenen magnifieke pieken van meer dan 4.200 m hoog uit boven de weidse vlakte. Drie opvallende bergtoppen, Grand Teton, Middle Teton en South Teton rijzen uit boven alle andere. Het ijskoude water van de gletsjermeren weerkaatst de schoonheid van deze scherpe, kale pieken. We rijden naar de oever van de Snakerivier voor een rafting. Dobberend over de kalme stroom komen we helemaal tot rust in deze wondermooie omgeving. We kijken toe hoe pelikanen, reigers en arenden sierlijk door de lucht zweven. Daarna kuieren we rond in het gezellige Jackson Hole waar we ook dineren. We overnachten in HAMPTON INN BY HILTON JACKSON HOLE. (O,D)

Dag 9

JACKSON – SALT LAKE CITY

Na het ontbijt zetten we koers richting Utah, en overschrijden daarbij de staatsgrenzen met Wyoming en Idaho. Deze langere rit brengt ons naar Salt Lake City, wat ook wel het Vaticaan van de mormonen wordt genoemd. We genieten van onze picknicklunch. Onze eerste halte wordt het indrukwekkende Great Salt Lake, een zoutwatermeer met een oppervlakte van 5.100 km². Zoals vele andere zoutmeren heeft het meer geen afvloeiing naar zee, waardoor het zoutgehalte enorm hoog is. Na dit bezoek begeven we ons naar de stad, waar prachtig onderhouden grasperken en parken een gevoel van ruimte creëren. De stadsplanning werd destijds door haar stichter volledig ondergeschikt gemaakt aan de religieuze gebouwen. Zo geldt Temple Square als het symbolische hart van de mormonenreligie. Op dit plein staat een immense, uit granietblokken opgetrokken tempel die met zijn zes identieke torens de stad domineert. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het DOUBLETREE SUITES BY HILTON SALT LAKE CITY. (O,picknicklunch,D)

Dag 10

SALT LAKE CITY – BRYCE CANYON NATIONAL PARK

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we op ontdekkingstocht naar Bryce Canyon, een uniek natuurfenomeen. Kleurrijke, surrealistische rotspieken, natuurlijke bruggen en bogen, balancerende rotsen en kliffen maken van deze canyon een fantasiewereld voor geologen en natuurliefhebbers. Paiute-indianen, die eeuwenlang in dit gebied woonden, beschouwen de opmerkelijke landschapsvormen van dit gebied als een deel van hun scheppingsgeschiedenis. Even voor aankomst in het nationaal park rijden we doorheen Red Canyon, waar we al een voorsmaakje krijgen van de natuurpracht die we vandaag en morgen mogen verwachten. Onze eerste halte is Bryce Canyon. Bij het afdalen in de kloof laten we ons verrassen door het boeiende kleurenspel. We maken een pittige wandeling langs verbazingwekkende uitzichten en rotsformaties. In onze lodge genieten we van een lunch. ‘s Avonds dineren we in een typisch Amerikaanse ‘barn’; een grote, omgebouwde schuur met westernmuziek en vooral veel fun! We overnachten in het BEST WESTERN BRYCE CANYON GRAND HOTEL. (O,L,D)

shutterstock_504162370_(Small)

Dag 11

BRYCE CANYON NATIONAL PARK – ZION NATIONAL PARK

Bij goed weer staan we vroeg op om de zonsopgang boven Bryce Canyon te kunnen meepikken. Ontelbare rotspilaren of ‘hoodoos’ lijken als het ware vuur te vatten door de eerste stralen van de opkomende zon. Na dit prachtige schouwspel keren we terug naar het hotel voor het ontbijt. Vervolgens rijden we langs het Dixie National Forest richting Zion National Park, een van de belangrijkste hoogtepunten uit de Grand Circle Tour. We rijden het park binnen via de bijzonder mooie Zion-Mt. Caramel Highway en worden meteen verrast door de kleurige vertoning van beige en rode afzettingsgesteenten. In dit park vinden we een ontzagwekkende afwisseling aan rotsformaties en landschappen: van gestreepte rotsblokken, gladde koepels en diepe kloven en ravijnen tot plateaus en steil oprijzende zandsteenmonolieten en hellingen. Het landschap ontstond 200 miljoen jaren geleden toen het Colorado Plateau door een verschuiving in de aardkost omhoog rees. Hierdoor werd de bedding van de Colorado- en de Virginrivier steeds dieper uitgeslepen. De warmgekleurde Navajo-zandsteen werd gehouwen en langzaam vervormd door de eroderende werking van wind en water. Geologisch gezien is Zion met zijn acht verschillende gesteentelagen een waar unicum. Vandaag wordt de canyon nog steeds verder uitgeslepen door de Virginrivier. We dineren en overnachten in de ZION LODGE. (O, picknicklunch,D)

Dag 12

ZION NATIONAL PARK – HORSESHOE BEND – GRAND CANYON NATIONAL PARK

Na het ontbijt vertrekken we richting Page naar Lake Powell. Dit meer is ontstaan door de bouw van de Glen Canyon Dam. We maken een stop aan Horseshoe Bend. Deze gigantische bocht heeft zich gevormd in lagen van Navajo-zandsteen die miljoenen jaren oud zijn en is een van de meest spectaculaire hoefijzervormige bochten uit de natuur. Na de lunch maken we een fantastische boottocht door de smalle, kleurrijke en gebeeldhouwde kloven van het lagere eind van Lake Powell. En dan... rijden we naar een van de indrukwekkendste voorbeelden van erosie ter wereld: de Grand Canyon. Vrijwel alle gesteenten die ooit in de kloof lagen, werden weggevoerd door de Coloradorivier. Geologen breken zich het hoofd over hoe de Colorado in een schijnbaar onmogelijke krachttoer is geslaagd. Hij heeft zich een weg gebaand door het Kaibab Plateau, een hoogvlakte van ruim 900 m. Dat terwijl rivieren normaal gezien om hoog gelegen gebieden heen stromen en niet dwars erdoor. Aangezien de canyon zo immens groot is, verkennen we hem vanop de South Rim. Tijdens de rit erheen worden we al getrakteerd op enkele fenomenale panorama’s. Na deze fantastische dag genieten we van ons diner en reizen we naar de BEST WESTERN PREMIER GRAND CANYON SQUIRE INN, waar we overnachten. (O,L,D)

Dag 13

GRAND CANYON NATIONAL PARK

Vandaag starten we de dag met een heerlijk ontbijt. Bij helder weer is een facultatieve helikoptervlucht boven dit natuurwonder een echte aanrader. Vandaag hebben we een hele dag om de Grand Canyon in al zijn glorie te verkennen. Onbegrensde uitzichten wisselen elkaar af en de canyon toont ons zijn enorme grandeur wanneer we er een stukje in afdalen. We dineren en overnachten in het hotel. (O,D)

OPMERKING

Liefhebbers kunnen deelnemen aan een facultatieve helikoptervlucht over de Grand Canyon. Prijs: ongeveer 295 USD per persoon, ter plaatse te betalen (prijs onder voorbehoud). Wie wenst deel te nemen aan deze optionele excursie, dient dit bij inschrijving te melden. De vlucht is echter steeds onder voorbehoud van de weersomstandigheden. Deze helikoptervlucht duurt ongeveer 45 minuten en voert ons van de helikopterbasis over de East & North Rim.

grand_canyon_2_(Small)

Dag 14

GRAND CANYON NATIONAL PARK – MONUMENT VALLEY – KAYENTA

Na het ontbijt rijden we naar het imposante Navajo Nations Monument Valley. Dit gebied, een Anasazi-vindplaats, ligt op grondgebied van de Navajo-indianen en wordt ook door hen beheerd. Onder begeleiding van een Navajo-indiaan maken we een jeeptocht doorheen dit onwezenlijke landschap, waar grillige monolithische rotsen zich scherp aftekenen tegen de horizon. De Navajo-indianen zijn trots op hun land en leven volgens eigen regels en gewoonten. We bezoeken hun typische woningen, ‘hogans’ genaamd waar een Navajo-vrouw haar spintechnieken toont. Tijdens de contacten met de Navajo ervaren we hoe sterk het gemeenschapsgevoel primeert. Respect voor wijsheid en spiritualiteit vormen een belangrijk gegeven in hun maatschappij. Na deze verrijkende ervaring genieten we van een typisch Navajodiner. We overnachten in de HAMPTON INN KAYENTA. (O,picknicklunch,D)

monument_valley_(Small)

Dag 15

KAYENTA – MOAB

Na het ontbijt vertrekken we richting Moab. Dit ingedutte plaatsje werd gesticht door mormoonse zendelingen die er de Ute-indianen probeerden te bekeren. Met zijn pittoreske rotsformaties en majestueuze landschappen was dit de ideale omgeving om westerns zoals Once Upon a Time in the West & Indiana Jones and the Last Crusade op te nemen. Onderweg maken we een korte stop in Dead Horse Point State Park, waar het immense uitzicht over de Coloradorivier en Canyonlands National Park ons verrast. Daarna rijden we naar de RED CLIFFS LODGE, die prachtig gelegen is aan de Coloradorivier. We dineren en overnachten de lodge. (O,D)

Dag 16

MOAB: ARCHES NATIONAL PARK

Vandaag brengen we na ons ontbijt onze dag door in Arches National Park. Met zijn zalmkleurige bogen of ‘arches’, pinakels, spitsen en rotsen zorgt dit park voor een verrassend nieuw landschap in het Colorado Plateau. Dit 310 km² grote woestijnpark herbergt meer dan tweeduizend natuurlijke rotsbogen. Door een toevallig samenspel van ligging, geologie en watererosie komen er voortdurend nieuwe bogen bij. Zo treffen we in het park bogen aan in alle mogelijke stadia, vanaf het ontstaan tot het instorten. Na onze picknicklunch maken we mooie wandelingen doorheen het park, op weg naar speciale rotsformaties zoals Balanced Rock, Double Arch en Delicate Arch. Daarna keren we terug naar de lodge. Wie wil, kan optioneel nog een leuke tocht te paard maken in het gezelschap van een van de cowboys. Even voor het diner strekken we de benen om te gaan aperitieven. We wandelen naar de Castle Creek Winery en genieten er van een wijnproeverij. We overnachten in de lodge. (O,picknicklunch,D)

double_arch_(Small)

Dag 17

MOAB – GRAND JUNCTION – DENVER

Voor we deze prachtige streek verlaten, genieten we eerst nog van een lekker ontbijt. Wij rijden richting Colorado National Monument, ontdekt door John Otto die er in 1907 te paard aankwam. Hij was een natuurliefhebber en onmiddellijk in de ban van de indrukwekkende rotsformaties en de kloof. Hij besloot wandelpaden en uitkijkpunten aan te leggen en zorgde er later voor dat dit een beschermd gebied werd. We bezoeken dit prachtige gebied met immense panoramische uitzichten. Hierna trekken we naar de luchthaven van Grand Junction voor onze terugvlucht naar Denver. We dineren en overnachten in het WESTIN DENVER DOWNTOWN HOTEL. (O,D)

Dag 18

DENVER – BRUSSEL

We genieten van het ontbijt en wat vrije tijd in de stad vooraleer we naar de luchthaven rijden voor onze terugkeer naar Brussel. (O)

Dag 19

BRUSSEL

We komen aan in Brussel.

Wil je met ons kennismaken?

Kom dan zeker eens langs op een van onze infodagen! Je kan er kennismaken met onze reisleiders en komt er alles te weten over jouw droombestemming.