Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Wilde schoonheid in Oeganda

Deze fascinerende Kabaka Gorilla (of 'koning gorilla') rondreis brengt ons naar de groene long van Afrika. We gaan op zoek naar de schuwe en zeldzame schoenbekooievaar, we sporen chimpansees op en we komen oog in oog te staan met de bijna uitgestorven berggorilla. Een moment om nooit te vergeten. Naast grotere diersoorten zoals de buffel, leeuw, giraf, zebra en olifant worden we hier verrast door de enorme rijkdom aan vogels. Ook de vriendelijkheid en oprechte glimlach van de lokale bevolking zal ons zeker lang bijblijven.

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind februari 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Vijf nationale parken, drie nachten aan de Nijl, drie boottochten, een bezoek aan de berggorilla's en chimpansees en onderweg voldoende tijd voor heel wat couleur locale gecombineerd met een deskundige tourleader: met anders dan anders is een Oeganda-reis compleet!” - Reisleider Oeganda Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Oeganda. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – ENTEBBE

We vertrekken vanuit Brussel naar Entebbe. Bij aankomst worden we naar het LAKE VICTORIA SERENA GOLF RESORT & SPA gebracht voor een eerste overnachting in de parel van Afrika.

Dag 2

ENTEBBE – MURCHISON FALLS NATIONAAL PARK

We starten vroeg want in de late namiddag willen we Murchison Falls bereiken, het grootste nationaal park van Oeganda. De rit leidt ons eerst door de ontwakende voorsteden van Kampala, daarna wordt het landschap opvallend groen. Onderweg bezoeken we het Ziwa Rhino Sanctuary, een beschermingsproject voor witte neushoorns. Onder begeleiding van een ranger kunnen we deze majestueuze dieren te voet tot op een tiental meter benaderen. Een onvergetelijke ervaring! We lunchen in het reservaat en vervolgen onze tocht naar het Murchison Falls Nationaal Park. Onze lodge is uitstekend gelegen op de oever van de Nijl, vanwaar we een knap uitzicht hebben op deze tot de verbeelding sprekende rivier. Terwijl de ondergaande zon de Nijl in een waaier van kleuren verft, dineren we op het terras van de lodge. We overnachten in de comfortabele en in koloniale stijl opgetrokken PARAA SAFARI LODGE. (O,L,D)

Dag 3

MURCHISON FALLS NATIONAAL PARK

Bij het ochtendgloren - en bij normale weersomstandigheden - varen we stroomafwaarts naar de delta van de Victoria Nijl. We worden er verwelkomd door kuddes nijlpaarden die reeds de koelte van het water hebben opgezocht. Met een beetje geluk zien we lokale vissers, druk in de weer met hun typische werpnetten. We bewonderen talrijke waad- en watervogels en zoeken vooral naar de zeldzame schoenbekooievaar. Deze solitaire vogel vangt meervallen en longvissen in de moerassen van de delta. Zijn vreemde snavel, enorme afmetingen en typische kleur geven hem een bizar en prehistorisch voorkomen. Tegen de middag keren we terug naar de lodge waar we genieten van een welverdiende lunch. Na een rustpauze op ons terras of aan het zwembad is het tijd voor onze eerste safari of game drive. Vanuit het open dak van onze jeep zien we Oegandese kobs, waterbokken, hartebeesten, grote families Rothschildgiraffen en unieke vogels zoals de palmgier, de noordelijke hoornraaf of een van de vele soorten bijeneters. Meer en meer raken we in de ban van het glooiende landschap bezaaid met ranke Borassuspalmen. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

shutterstock_1573121212_(Large)

Dag 4

MURCHISON FALLS NATIONAAL PARK

Na een vroeg ontbijt gaan we de hele voormiddag op game drive. Misschien komen we wel op het spoor van leeuwen die ’s nachts op jacht zijn geweest of kruisen we het pad van hyena’s die de koelte van hun holen opzoeken. Het Murchison Falls Nationaal Park is ook een ideale plek om luipaarden te spotten. Deze nachtroofdieren rusten overdag vaak in een van de vele worstenbomen van waaruit ze nauwlettend de bewegingen van Oegandese kobs en oribi’s in de gaten houden. We lunchen in de lodge. Bij gunstige weersomstandigheden schepen we in de namiddag in voor een boottocht op de Nijl die ons naar de voet van de Murchisonwatervallen brengt. Tijdens de boottocht zien we langs de oevers buffels die een verkwikkend bad nemen, olifanten die hun dorst lessen, reigers die op insecten jagen en Afrikaanse zeearenden die vanop een boomtop hun territorium overschouwen. De indrukwekkende Murchisonwatervallen zijn de eindbestemming van onze boottocht. Hier stort een enorm energieke Nijl zich onvermoeibaar 40 meter naar beneden. De rivier wringt zich met een oorverdovend geraas door een amper zeven meter brede geul. We keren terug naar de lodge voor ons diner en een welverdiende nachtrust. (O,L,D)

Dag 5

MURCHISON FALLS NATIONAAL PARK – KIBALE NATIONAAL PARK

Een ferry over de Nijl brengt ons na het ontbijt terug naar de zuidelijke oever. We bevinden ons op de bodem van de Grote Slenk en rijden evenwijdig met het Albertmeer. We verlaten het nationaal park en nemen een landelijke weg die traag bergopwaarts slingert. Boven worden we bij helder weer getrakteerd op een adembenemend uitzicht over de immense vallei. We rijden verder door een gebied waar de lokale bevolking zich heeft toegelegd op het telen van droogtebestendige gewassen. We maken een stop in een van de vele kleine dorpjes waar we onder het oog van de nieuwsgierige bevolking genieten van onze picknicklunch. In de late namiddag komen we aan op onze eindbestemming: het Kibale Nationaal Park. We dineren en overnachten in de PRIMATE LODGE. (O,picknicklunch,D)

Dag 6

KIBALE NATIONAAL PARK

Vandaag hebben we een vroeg rendez-vous met de chimpansees op de planning staan. Na een korte briefing gaan we onder begeleiding van een deskundige Engelstalige ranger op chimpanseetrekking. De lengte van de tocht varieert naargelang de plaats waar de chimpansees zich bevinden. Dit prachtige primair woud is een van de mooiste bossen van Oeganda. Hier vertoeven niet minder dan 13 soorten primaten waaronder de rode en de bonte franjeaap, het zeldzame l’Hoestaapje, drie soorten meerkatten (de groene, de witneus en de diadeem), vier soorten nachtprimaten, de grijswangmangabey, de olijfbaviaan en natuurlijk dé ster van het woud: de chimpansee. Verder is het woud ook een lustoord voor vlinderliefhebbers, want hier fladderen verschillende juweeltjes rond. Na de lunch in de lodge en een korte siësta maken we nog een prachtige natuurwandeling in het Bigodi Wetland Sanctuary. Dit kleine natuurgebied, dat in handen is van de lokale gemeenschap, is de uitgelezen plaats om de Grote Blauwe Turaco vogel te observeren. We keren terug naar de lodge waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_1484837756_(Large)

Dag 7

KIBALE NATIONAAL PARK – QUEEN ELIZABETH NATIONAAL PARK

Tijdens een rustig ontbijt genieten we na van ons verblijf in deze uniek gelegen lodge. Vandaag start onze reis met een rit door een heuvelachtig en vulkanisch heel vruchtbaar landschap met staalblauwe kratermeren. Onze picknicklunch eten we eenmaal dat we het Queen Elizabeth Nationaal Park zijn binnengereden. Met haar eindeloze grasvlaktes herbergt dit park een grote populatie buffels, Oegandese kobs en in het Ishasha gebied, de snelle topi. In de namiddag komen we aan in de KATARA LODGE waar we vanaf ons terras kunnen genieten van het weidse uitzicht over de immense vallei. Wie wenst neemt een verkwikkende duik in het zwembad. We dineren en overnachten in de lodge. (O,picknicklunch,D)

Dag 8

QUEEN ELIZABETH NATIONAAL PARK

Kort na zonsopgang zijn we klaar voor een nieuwe game drive. We concentreren ons vooral op de paargronden van de Oegandese kob. De bronstige mannetjes creëren er tijdelijke territoria en hopen door hun opvallende gedrag vrouwtjes voor zich te winnen. Deze paargronden worden voortdurend geobserveerd door de natuurlijke vijanden van de Oegandese kob en de kans is groot dat het liefdesspel van de mannetjes hen noodlottig wordt. We lunchen in de Mweya Lodge. Bij helder weer schepen we daarna in voor een boottocht op het Kazingakanaal waar we met een beetje geluk verschillende dieren zien drinken of baden. Onder hen misschien grote kuddes buffels, families olifanten en allerlei soorten antilopen. Op de oever kunnen we waadvogels en steltlopers spotten en misschien zien we zelfs schaarbekken een waterballet opvoeren. Het kanaal zelf is dan weer het domein van nijlpaarden en grote krokodillen. Na dit natuurspektakel zetten we onze camera’s even aan de kant en rusten we op het prachtig panoramaterras van onze lodge waar we opnieuw dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 9

QUEEN ELIZABETH NATIONAAL PARK – BWINDI NATIONAAL PARK

Met een stevig ontbijt achter de kiezen gaan we reeds vroeg op pad voor onze rit naar Bwindi. De prachtige desolate weg snijdt door het acaciarijke park richting Ishasha waar we misschien boomklimmende leeuwen zullen spotten. Na een picknicklunch in de weidse natuur zien we in de verte bij helder weer de driehoekige pieken van de Virungavulkanen in Rwanda en Congo. We volgen de grens met Congo en komen in de namiddag aan in het Bwindi Nationaal Park. Dit woud herbergt niet minder dan 24 inheemse vogelsoorten waaronder de Kaapse breedbek en de bandstaarttrogon. We dineren en overnachten in de MAHOGANY SPRINGS LODGE waar we vanop het terras een prachtig uitzicht hebben op de omgeving en kunnen wegdromen over de grote dag van morgen. (O,picknicklunch,D)

Dag 10

BWINDI NATIONAAL PARK

Voor velen dé topdag van deze reis: het bezoek aan de berggorilla’s. Al wie over een normale fitheid - én stevige wandelschoenen - beschikt kan deze unieke trekking aan. Na een uitgebreide briefing door jouw ADA reisleider en de lokale rangers zijn we helemaal klaar voor de wandeling door het heuvelachtige terrein van dit haast ondoordringbare tropische woud. Afhankelijk van waar de berggorilla’s die dag vertoeven kan de tocht gemakkelijker of moeilijker uitvallen. Onder de deskundige begeleiding van spoorzoekers en Engelstalige rangers banen we ons een weg door het Bwindiwoud. Onze uiterst ervaren begeleiders hakken zich een weg vrij in de dichte begroeiing, terwijl we ons laten onderdompelen in deze groene wereld. We absorberen elke geur en elk geluid die zo eigen zijn aan dit maagdelijke gebied. Tot we plots oog in oog staan met een vriendelijke reus die met zijn enorme handen zeer delicaat een wortel pelt en eet tot zijn buik gezwollen staat. We staan in volle bewondering voor deze kolossen die zich behendig door de jungle bewegen en luisteren aandachtig naar de zacht morrende geluiden die gorilla’s maken wanneer ze met elkaar communiceren. We worden ongetwijfeld stil wanneer we beseffen dat er wereldwijd nog slechts een duizendtal van deze zachtaardige bergreuzen door de heuvels trekken. Hun indringende blikken laten ons nooit meer los! Achteraf genieten we van een picknicklunch of lunchen we in de lodge. Wie vroegtijdig terug is en zich nog fit genoeg voelt, kan in de namiddag een wandeling maken langs de Munyaga rivier of in het nabijgelegen dorpje. Na deze avontuurlijke dag dineren en overnachten we in de lodge. (O,picknicklunch/L,D)

shutterstock_117380962_(Large)

Dag 11

BWINDI NATIONAAL PARK – LAKE MBURO NATIONAAL PARK

We verlaten vroeg het bergachtige ondoordringbare Bwindi en zetten koers naar het lagergelegen Lake Mburo Nationaal Park, langs heuvels bezaaid met bananenbomen, pittoreske dorpjes met lemen hutjes en uitgestrekte groene valleien. Onderweg komen we op adem tijdens onze picknicklunch. Lake Mburo vormt het verlengde van de Tanzaniaanse vlaktes en huisvest grote kuddes zebra’s, impala’s, elanden en de alomtegenwoordige wrattenzwijnen. Op weg naar onze lodge maken we al een game drive om al deze savannedieren van dichtbij te bewonderen. We dineren en overnachten in de rustige MIHINGO LODGE waar we omringd worden door weidse vlakten en een adembenemend panorama. (O,picknicklunch,D)

Dag 12

LAKE MBURO NATIONAAL PARK

Na een heerlijke kop koffie of thee en kleine versnapering gaan we heel vroeg en nog voor het ontbijt op stap met een ervaren parkwachter voor een natuurwandeling in de ontluikende bush. Wellicht kruisen zebra’s, impala’s of buffels ons pad en worden we vanuit de boomkruinen gevolgd door tientallen priemende oogjes van de primaten en talloze vogels. Na onze wandeling schuiven we aan bij de rijkgevulde ontbijttafel. De rest van de voormiddag genieten we van de rust van de lodge. Na een latere lunch vertrekken we opnieuw voor een game drive die we tegen de avond afronden op een unieke locatie voor onze afscheidsdrink. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

Dag 13

LAKE MBURO NATIONAAL PARK – ENTEBBE – BRUSSEL

Op onze laatste voormiddag in Oeganda, en als de timing het toelaat, doen we het rustig aan in onze lodge. Ofwel lunchen we in de lodge zelf of we nemen onze picknick onderweg naar Entebbe. Na het verlaten van het park stoppen we eerst nog even bij de evenaar en vervolgen dan onze rit naar het Lake Victoria Serena Golf Resort & Spa waar we voldoende tijd hebben om nog te genieten van de ontspanningsfaciliteiten van het hotel. Na het afscheidsdiner rijden we naar de luchthaven van Entebbe waar we onze retourvlucht nemen naar Brussel. (O,picknicklunch/L,D)

Dag 14