Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

De veelzijdigheid van Centraal Azië

De Centraal Aziatische regio kent een rijke geschiedenis en dat zullen we tijdens deze rondreis uitgebreid ervaren. Van de semi-nomaden en tradities in Kirgizië tot de architecturale parels en mythische madrassa’s van de zijderoute. Deze culturele verscheidenheid wordt gehuld in prachtig gevarieerde landschappen. Van enorme bergketens, tot steppes en woestijnen. Deze afwisselende rondreis brengt je naar drie landen in Centraal Azië en stelt niet teleur.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

: “Wist je dat Timoer de Manke de nationale held van Oezbekistan is en dat hij thuishoort in het rijtje van de grote Aziatische veroveraars zoals Alexander de Grote en Ghenghis Khan? En dat Marco Polo waarschijnlijk nooit tot in Beijing heeft gereisd? Tijdens deze rondreis voel je je soms zelf een beetje ontdekkingsreiziger!” Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Kirgizië, Kazachstan & Oezbekistan Lees verder

Dag 1

BRUSSEL – BISHKEK (KIRGIZIË)

We vertrekken vanuit Brussel naar Bishkek.

Dag 2

BISHKEK

We komen aan in de hoofdstad van Kirgizië, Bishkek en gaan naar het luxueuze ORION HOTEL voor de vroege check-in en om even uit te rusten na de vlucht. Na het ontbijt in het hotel verkennen we deze hoofdstad. Bishkek is een echte Sovjetstad met brede boulevards en pleinen, grote parken en modernistische Sovjetgebouwen en -standbeelden. Doordat de huidige stad pas in 1825 ontstond en dus relatief jong is, zijn er weinig historische gebouwen waar te nemen. In vele aspecten is Bishkek zelfs meer een dorp te noemen. Dit beeld wordt versterkt door het Ala Toogebergte dat de stad in het zuiden omringt en door de grote hoeveelheid ‘groene ruimte’ die de stad bezit. Sinds de onafhankelijkheid in 1991 is de populatie dramatisch veranderd. Daar waar de nationaliteit van de inwoners voorheen gedomineerd werd door de Russen, zijn het vandaag de dag etnische Kirgiziërs die de meerderheid vormen. We brengen een bezoek aan het Ala-Too plein, het meest centrale plein in de stad. Hier vinden we het standbeeld van Manas, een legendarische Kirgizische held. Vroeger stond hier het standbeeld van Lenin dat in 2003 een meer bescheiden plaats toegewezen kreeg. Indien de tijd het toelaat rijden we in de namiddag naar het Ala Archa Nationaal Park dat haar naam dankt aan de Archa boom, een felgroene jeneverbesstruik die traditioneel door de Kirgiziërs gebruikt wordt om kwade geesten te verdrijven. Het park is alpengebied en telt meer dan 10 gletsjers en 30 bergpassen. Vanavond dineren we in een lokaal restaurant. (O,L,D)

shutterstock_1557015956_(Large)

Dag 3

BISHKEK - CHON KEMIN - KOCHKOR

Na het ontbijt rijden we oostwaarts naar de Chon Kemin vallei. Onderweg passeren we de Burana toren. Deze toren, in feite een minaret, is het overblijfsel van de stad Balasagun uit de 10e eeuw. De minaret was oorspronkelijk 46 m hoog, maar is omwille van verschillende aardbevingen gedeeltelijk verwoest en heropgebouwd. Verspreid rond de toren liggen talrijke ‘balbals’ en ‘steles’, stenen gedenktekens daterend uit de 6e tot de 10e eeuw. Hierna rijden we verder richting de Chon Kemin vallei, sinds 1997 benoemd als Nationaal Park. We vinden er een spectaculaire combinatie van wilde natuur en pastorale landschappen, een mix van machtige bergen, groen weideland, naaldbossen en bergmeren. De bossen van Tian Shan staan in heel Kirgizië bekend om hun medicinale kruiden, paddenstoelen en eetbare bessen. De meeste mensen die in deze vallei wonen, zijn van Kirgizische afkomst, maar ook enkele Slavische volkeren settelden zich aan de oostkant van het Issyk-Kulmeer. In Chon Kemin leren we de kunst van het broodbakken waarna we genieten van een heerlijke lunch met het typische brood, boorsok. We zetten onze route verder richting Kochkor waar we bij een lokale familie ondergedompeld worden in de kunst van het velt maken. We dineren en overnachten vanavond in het eenvoudige doch gezellige NOMAD LODGE. (O,L,D)

Chon_Kemin-1

Dag 4

KOCHKOR – TAMGA: ISSYK KUL

We volgen vandaag de oevers van het Issyk-Kulmeer tot in Tamga. Het Issyk-Kulmeer is het tweede grootste bergmeer ter wereld, gelegen op 1.607 meter boven het zeeniveau, omringd door prachtige met sneeuw bedekte pieken. Deze regio was in het verleden een belangrijke rustplaats voor handelaars op de Zijderoute. Onderweg naar Tamga houden we halt in Kyzyl-Tuu, een dorpje bekend voor haar getalenteerde ambachtslieden die houten onderdelen maken voor yurts. Hier worden we ondergedompeld in de lokale cultuur tijdens een initiatie yurt bouwen. Het is indrukwekkend om te zien hoe de lokale ambachtslieden in een mum van tijd deze indrukwekkende constructie tevoorschijn toveren. Hierna zetten we onze weg verder naar Tamga. Onderweg ontdekken we nog de sprookjesachtige Skazka kloof. Door de eeuwen heen zorgde winderosie ervoor dat de roze zandsteen werd vervormd tot bizarre figuren en mythische helden. Middenin de oneindigheid van dit landschap zijn we getuige van een eeuwenoude traditie. Een lokale jager laat ons kennismaken met de kunst van de arend jacht. We aanschouwen hoe de jager en zijn arend een prooi vangen. Erna rijden we verder naar een eenvoudig YURTKAMP aan de zuidelijke oevers van het Issyk-Kulmeer, waar we overnachten, een unieke ervaring! (O,L,D)

Dag 5

TAMGA – JETY-OGUZ – KARAKOL

Na het ontbijt zetten we onze route langs het Issyk-Kulmeer verder richting Karakol. We passeren de Jety Oguz vallei bekend voor zijn interessante dieprode rotsformaties, de Seven Bulls, die prachtig oprijzen uit het heuvelachtige landschap. De Kirgiziërs verhalen in hun kleurrijke mythes en legendes over het ontstaan van de indrukwekkende natuurfenomenen. De lokale legende vertelt dat een Khan verliefd werd op de vrouw van zijn rivaal wat leidde tot een oorlog. Omdat de Khan zijn nieuwgevonden vrouw niet wilde verliezen, besliste hij een feest te organiseren en haar samen met zeven machtige stieren te doden! Het bloed dat uit de harten van de stieren vloeide doodde alles en iedereen in de vallei en de dieren veranderden in steen. We maken een wandeling en lunchen in deze vallei, erna reizen we verder naar Karakol waar we de stad verkennen en onder andere een bezoek brengen aan een interessant uitziende moskee en een houten orthodoxe kerk. We overnachten in HOTEL 78. (O,L,D)

JETYOGUZ_KG_shutterstock_1421475572_(Large)

Dag 6

KARAKOL: AKSU VALLEI & TEPKE

We brengen na ons ontbijt een bezoek aan het Aksu natuurpark waar we een aangename wandeling maken van zo’n 4 kilometer. De wandelroute leidt ons langs diverse soorten vegetatie die afkomstig zijn uit verschillende regio’s van de voormalige USSR. Na deze wandeling rijden we verder naar het dorpje Tepke. Hier brengen we een bezoek aan een boerderij waar Kirgizische paarden gefokt worden. We komen er meer te weten over deze paarden en aanschouwen een typisch en eeuwenoude Centraal-Aziatische volkssport, Ulak Tartisch. Deze opmerkelijke vorm van paardenpolo vloeide voort uit de traditionele jacht op geiten en kent zijn oorsprong in Afghanistan. Het doel van de nogal ruwe sport voor de ruiters te paard is het karkas van een geit te bemachtigen. Wie wint ontvangt grote eer en een duur paard! Erna keren we terug naar Karakol voor onze overnachting. (O,L,D)

Dag 7

KARAKOL – SCHARYNKLOOF – ALMATY (KAZACHSTAN)

Vandaag verlaten we na ons ontbijt Kirgizië en hebben we een lange rit voor de boeg richting Kazachstan. Onderweg genieten we van de indrukwekkende natuurpracht en na onze grensovergang bezoeken we de Scharynkloof in het zuidoosten van Kazachstan. In de 150 kilometer lange en 300 meter diepe kloof trekt de Vallei van de Kastelen, met zijn imposante stenen pilaren onze aandacht. We maken hier een twee uur durende wandeling en genieten van onze picknicklunch aan de oevers van het Scharynmeer. In de namiddag zetten we onze route verder tot onze eindbestemming Almaty, de voormalige hoofdstad van Kazachstan. We dineren en overnachten in het KAZZHOL PARK HOTEL. (O,picknicklunch,D)

KG_SKAZKA_shutterstock_1307959762_(Large)

Dag 8

ALMATY

‘s Ochtends na het ontbijt verkennen we de stad. We bezoeken de uit 1917 daterende Zenkov kathedraal, het op drie na grootste houten bouwwerk ter wereld dat opgetrokken werd zonder gebruik te maken van spijkers. Verder stoppen we nog even bij de centrale moskee en een lokaal marktje. Lunchen doen we in de stad. Indien de tijd het toelaat brengen we ook een bezoek aan het Kok-Tobe park waar we de kabelbaan naar boven nemen en genieten van een uitzicht over Almaty. Erna keren we terug naar Almaty voor ons diner en de overnachting. (O,L,D)

Dag 9

ALMATY – TASHKENT – SAMARKAND (OEZBEKISTAN)

Deze ochtend maken we een rustige start, waarna we naar de luchthaven gaan voor onze middagvlucht via Tashkent, naar Samarkand in Oezbekistan. Samarkand, kruispunt van culturen, is een stad die voor velen aan de mythische Zijderoute doet denken. Deze vruchtbare oasestad werd in 1370 de hoofdstad van het grote rijk van Timoer. We maken deze namiddag al kort kennis met wat dit juweeltje te bieden heeft. We beginnen ons bezoek bij het observatorium van Oeloeg Beg genoemd naar de gelijknamige Oezbeekse sultan en bekende astronoom. Hier vinden we een enorme marmer sextant terug waarmee de posities van de zon, maan, planeten en sterren bepaald kon worden. Dan begeven we ons naar de archeologische site van Afrasiyab, waar de ruïnes van het middeleeuwse Samarkand werden opgegraven. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het HOTEL ROYAL SAMARKAND. (O,L,D)

Dag 10

SAMARKAND

We genieten van ons ontbijt in het hotel en gaan verder op verkenning in Samarkand, een van de oudste steden ter wereld. Klinkende bijnamen als Waardevolle Parel van de islam en het Rome van het Oosten waren eigenlijk nog te bescheiden. De vele monumenten in de stad en haar omgeving imponeren dan ook door hun grootsheid en praal. De verfijnde architecturale vormen, complexe ornamenten en mozaïeken, blauwkleurige betegelde koepels en façades stralen perfectie uit. De kleinzoon van Timoer, Oeloeg Beg, promoveerde Samarkand tot Zetel der Wetenschappen. We beginnen ons bezoek vandaag bij het vermaarde Graf van de Emir, waar Timoer begraven ligt onder een blok van donkergroene nefriet. Twee ruïnes die het graf aan beide zijden flankeren, accentueren het evenwicht tussen kracht en verfijning nog meer. Vervolgens gaan we naar het Registan, de indrukwekkende Plaats van Zand die bijdroeg tot de roem van Samarkand. Het geheel is samengesteld uit drie schitterende madrassa’s. De 15e-eeuwse madrassa van Oeloeg Beg was op dat moment de grootste universiteit van Centraal-Azië waar enkel kinderen uit de bemiddelde klasse konden studeren. De opleiding duurde wel twintig jaar en legde zich vooral toe op de kennis van de wetenschappen. Twee eeuwen later werden de twee andere madrassa’s toegevoegd, waaronder de grootste Tilla-Kari met haar indrukwekkende mihrab en de al even imposante Sher Dor. Vervolgens stoppen we bij de ruïnes van de Bibi Khanummoskee, waarmee Timoer alle monumenten trachtte te overschaduwen. We nemen ook een kijkje in de koninklijke dodenstad Sjah-i-Zinde. Na deze stadsverkenning genieten we van een proeverij van lokale wijnen in de Khovrenko wijnmakerij. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Samarkand_-_shutterstock_133196468_(Large)

Dag 11

SAMARKAND – SHAKHRISABS – BUKHARA

Na het ontbijt vertrekken we naar Bukhara via Shakhrisabs, de kleine thuisstad van Timoer de Manke die later Samarkand als hoofdplaats zou uitroepen. Hier bouwde hij het Ak Sarai of het Witte Paleis dat zijn nobele afkomst symboliseerde. Het was Timoers meest ambitieuze project waar 24 jaar lang de meest bedreven kunstenaars en vaklui het beste van zichzelf gaven. Het paleis weerspiegelde een veel grotere grandeur dan om het even welk monument dat later in Samarkand werd opgetrokken. Hoge wallen en diepe grachten omringden het geheel waardoor het enkel toegankelijk was via de 38 meter hoge ingangspoort, bedekt met grandioos filigraan van blauw, wit en goudmozaïek. Helaas werd het complex in de 16e eeuw door de emir van Bukhara vernield. We lunchen bij een lokale familie en bezoeken ook de Kok Gumbaz waar we de graven van Timoers zoon Jehangir en zijn vader zien. Timoers kleinzoon Oeloeg Beg voegde een moskee met een indrukwekkende koepel toe aan dit complex. We gaan verder naar Bukhara, een van de oudste steden in Centraal-Azië. Volgens enkele mythes werd de stad gesticht rond de 13e eeuw voor onze tijdrekening. Vanaf de 9e eeuw genoot Bukhara, de pilaar van de islam, een grote vermaardheid als religieus en intellectueel centrum in de hele islamitische wereld. Daarnaast was Bukhara een belangrijke karavaanetappe en commercieel centrum. Vandaag telt de stad nog steeds meer dan 140 monumenten, waardoor we ons in een groot openluchtmuseum uit de middeleeuwen wanen. Smalle steegjes en historische en architecturale monumenten uit verschillende periodes maken de stad tot een van de mooiste parels langs de zijderoute. We dineren en overnachten in het MERCURE OLD TOWN HOTEL. (O,L,D)

Dag 12

BUKHARA

Deze voormiddag wandelen we door de stad via heel wat historische sites. Zo bezoeken we ook het imposante Po-i-Kaljan complex. De Kaljan- of grote minaret was toen een belangrijk baken voor de woestijnkaravanen en domineert nog steeds de stad. De minaret is via een kleine brug verbonden met de Kaljanmoskee. Aan de overkant bevindt zich de Mir-i-Arab madrassa met haar glinsterende blauwe koepels, een subliem voorbeeld van de Sjaibaniden bouwstijl. Deze Koranschool is niet toegankelijk omdat er nog steeds les gegeven wordt. Vervolgens wandelen we door een van de befaamde handelsgalerijen, de Tok-i-Zargaron waar vroeger edelstenen verhandeld werden. We proeven hier lekkere kruidenthee. We stoppen ook bij de oudste overgebleven theologische hogeschool van Centraal-Azië: de imposante 15e-eeuwse Oeloeg Beg madrassa. Recht daar tegenover staat de imposante Abdoelaziz Khan madrassa. Het verfijnde geglazuurde aardewerk geeft de interesse van haar bouwheer voor mystieke poëzie weer. Ook op het programma vandaag is het indrukwekkende mausoleum van Ismaïl Samani. Ondanks zijn bescheiden afmetingen heeft dit gebouw een monumentaal karakter. De technische virtuositeit van het mozaïekwerk met de gevelstenen is uniek. Wat verderop staat nog een interessant gebouw: de Bron van de Profeet Job. We wandelen verder naar het Registanplein waar we het pittoreske Bolo Chauz bezoeken. Dit was vroeger de privémoskee van de emir. Aan de andere kant van dit indrukwekkende plein domineert de versterkte residentie van de emirs of de Ark. In de loop van de geschiedenis werd de citadel meermaals vernield. De Ark bevatte een hele stad, bestaande uit aaneensluitende huizen, binnenhoven met staatsinstellingen, officiële gebouwen en verblijfplaatsen voor de emir en zijn familieleden. Na deze indrukvolle dag genieten we van een diner in de stad. (O,L,D)

Dag 13

Na het ontbijt brengt de bus ons naar de kleine Chor Minor, de voormalige toegangspoort van een madrassa uit de 19e eeuw. Daarna bezoeken we het 16e-eeuwse architecturale graf van het Bacha-a-Din Naqsjbandi complex. Vroeger verbleef hier de grootste sjeik; nu is het een bedevaartsoord voor moslims uit Centraal-Azië en de Kaukasus. We nemen ook een kijkje in het zomerpaleis van de emirs van Bukhara. Het eigenlijke paleis bestaat uit een mix van Europese architectuur en een Oosterse bouwstijl. De soberheid buiten staat in fel contrast met de kleurrijke versiering binnenin. Verder zien we er de woningen van de vrouwen en het prieeltje van de concubines. In verschillende gebouwen kunnen we genieten van de waardevolle collectie van de Khan. Vervolgens gaan we verder naar de Chor Bakr necropool. Deze 16e-eeuwse stad der doden is indrukwekkend in haar eenvoud. Na een heerlijke lunch wacht ons het bezoek aan het huis van Faizullah Choyayev. Dit prachtig versierde museum schetst een goed beeld van de rijkdom van de welvarendste koopman uit de laat 19e eeuw. Daarna bezoeken we de Magok-i-Attori, een mooi voorbeeld van een stadsmoskee in een residentieel stadsdeel. Deze eeuwenoude zoroastriaanse tempel werd in de 12e eeuw omgebouwd tot moskee. Vanaf dit gebedshuis wandelen we terug naar het hotel om ons op te frissen voor een diner in de stad. We overnachten in het hotel. (O,L,D)

Bukhara_-_shutterstock_115727905_(Large)

Dag 14

BUKHARA – KHIVA

Na het ontbijt hebben we een lange rit naar Khiva voor de boeg. We komen langs enkele kleine dorpjes en katoenvelden. De irrigatie voor de katoenteelt onttrekt veel water uit de bodem waardoor het peil van de Amudarja rivier hier erg laag staat. We genieten onderweg van onze picknicklunch. Een deel van de weg voert ons door de Kyzyl Kum of Rode Woestijn. In de late namiddag komen we aan in Khiva. Men weet niet met zekerheid wanneer deze stad gesticht werd. Een populaire legende vertelt over de zoon van Noah, Shem, die zo’n 2.500 jaar geleden in het midden van de woestijn een waterput vond. Iedereen die hier water uit dronk, riep de woorden Khi-wa of ‘wat een weldaad’! De eerste huizen werden gebouwd rond de waterput en Khiva kreeg bekendheid als kleine handelspost op de zijderoute. Volgens archeologen zou de stad pas gesticht zijn rond de 5e eeuw. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het FARAVON KHIVA HOTEL. (O,picknicklunch,D)

Dag 15

KHIVA

Na het ontbijt maken we ons klaar om Khiva te ontdekken. Khiva bestaat uit een binnen- en buitenstad, elk met een eigen ommuring tijdens haar gloriedagen. De binnenstad of Ichan-Kala is een waar openluchtmuseum. Tijdens ons stadsbezoek zien we onder andere de Mohammed Amin Khan madrassa die vooral gekend is door zijn opvallende ingang in de vorm van een boog. Vandaag de dag huist hier het Khiva Hotel. Vlak daarnaast vinden we de onvoltooide Kalta Minor minaret met intens blauwe mozaïek die bestemd was om de hoogste moskeetoren van het Oosten te worden. De Kunya Ark citadel was dan weer de residentie van de Khan en zijn familie. De veelbesproken audiëntiezaal spreekt tot ieders verbeelding. We lunchen in de oude stad. Het stenen Tash Hovli paleis telt talrijke binnenplaatsen, elk versierd met prachtige majolicategels. Deze mozaïektegels werden elk individueel gemaakt en voorzien van een glazuurlaagje. Later werd alles tot één geheel gebracht. Jammer genoeg heeft de architect het eindresultaat nooit mogen aanschouwen. Hij haalde de deadline niet, en werd daarom onthoofd. Pas zes jaar later kwam er een eind aan Mlah Kuli Khan’s ongeduld toen het paleis werd opgeleverd. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Khiva_shutterstock_647809528_(Large)

Dag 16

KHIVA – URGENCH – TASHKENT

Na het vroege ontbijt nemen we een binnenlandse vlucht naar Tashkent. Bij aankomst maken we een wandelingetje door het moderne gedeelte van Tashkent, een indrukwekkende stad van zowat tweeduizend jaar oud. Door haar ligging op de scheidingslijn tussen de nomadische en sedentaire volkeren kent Tashkent een woelige geschiedenis. We keren terug naar het hotel voor de lunch en in de namiddag gaan we verder op verkenning. We starten in het noordwesten van de stad met een wandeling door het Khast Imam complex. Dit bouwwerk bestaat uit het Imam al Boechari instituut, het Khaffal Sjasji mausoleum en de 16e-eeuwse Barak Khan madrassa. Deze theologische hogeschool diende als woonplaats voor de mufti en is uniek op architecturaal vlak, aangezien ze slechts één verdieping telt. Een ander gebouw in dit complex is de Teljasjasjachmoskee, de belangrijkste vrijdagsmoskee van de stad. We wandelen door een van de laatste authentieke Oezbeekse wijken naar de kleurrijke Tsjorsoe bazaar. Verderop ligt de 16e-eeuwse Koekeldasj madrassa waar nu een middelbare school is gevestigd die de Islamleer verkondigt. We pauzeren met een heerlijk tasje thee in de tuin van de lokale keramiekkunstenaar Rahimov. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het HYATT REGENCY HOTEL. (O,L,D)

Dag 17

TASHKENT

Na het ontbijt nemen we de metro naar het Amir Timoer Plein, van hieruit verkennen we de stad verder te voet. We brengen ook een bezoek aan het Navoi Theater, de nationale opera van Oezbekistan. Met wat geluk mogen we hier genieten van een korte opera opvoering. We genieten van ons afscheidsdiner in een lokaal restaurant. Hierna gaan we nog even terug naar het hotel om ons op te frissen vooraleer we naar de luchthaven gaan voor onze nachtvlucht. (O,L,D)

Dag 18

TASHKENT – BRUSSEL

We nemen onze nachtvlucht richting België.