Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Indonesië, gordel van Smaragd

Deze boeiende Nusa indah (of 'mooie eilanden') rondreis brengt je van de ene verrassing naar de andere. Tijdens deze 3-eilanden tocht ervaar je de islamitische hofcultuur op Java, waar ook de bekendste boeddhistische en hindoeïstische bouwwerken van de archipel staan, nl. Borobodur en Prambanan en ben je getuige van een onvergetelijke zonsopgang bovenop de Bromo vulkaan. In Bali word je ondergedompeld in de levende hindoecultuur. Wanneer je naar Sulawesi trekt, ervaar je de bloeiende vooroudercultuur. Kortom, een gezonde mengelmoes van natuur, cultuur, volkeren en culinaire verwennerij!

Neem zeker ook een kijkje op de pagina van onze Taman Eden rondreis!

Programma: Taman Eden rondreis

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind maart 2020 geldt het reisprogramma in onze 2019-2020 brochure.

Download het reisprogramma van onze voorjaarsreizen 2020
Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – YOGYAKARTA (JAVA)

We vertrekken vanuit Brussel via Jakarta naar Yogyakarta.

Dag 2

YOGYAKARTA – BOROBODUR

Wanneer we aankomen op de luchthaven van Yogyakarta genieten we van onze eerste lokale lunch. Daarna rijden we richting PLATARAN HERITAGE BOROBODUR HOTEL AND CONVENTION CENTRE waar we dineren en overnachten. (L,D)

Dag 3

BOROBODUR: MERAPIVULKAAN

Na een vroege wake-upcall genieten we van een onvergetelijke zonsopgang en een intens bezoek aan de Borobodur tempel. Ondanks het vroege uur is het een fantastische ervaring en wacht er een welverdiend ontbijt in het hotel. Hierna rijden we via Turi Agro Salak Pondoh tot aan de flank van de Merapi berg. We maken kennis met een landbouwgebied dat bekend staat om zijn heerlijke slangenfruit. We stappen in onze jeeps en rijden naar het verlaten dorp Kaliadem, een strategisch uitkijkpunt op de bekende Merapivulkaan. Na de lunch keren we terug naar Yogyakarta waar we genieten van de faciliteiten van het hotel en waar we aansluitend dineren en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_443758609_(Large)

Dag 4

YOGYAKARTA: PRAMBANAN

Na een lekker ontbijt rijden we naar Yogyakarta en bezoeken we het Keraton of Paleis van de Sultan. We worden begeleid door een van de leden van het koninklijke hof, wat een hele eer is. Voor de meeste inwoners is dit tenslotte nog steeds het spirituele hart van de Javaanse kosmos. Elk paviljoen, elke binnenplaats en elke boom heeft zijn betekenis en is geplaatst om de harmonie tussen goden en mensen te bestendigen. We lunchen in een lokaal restaurant. Het lederen schaduwpoppenspel of wayang kulit ontstond in de sultanhoven, maar straalt een zeer volkse en helende magie uit die voor de Javanen nog steeds onweerstaanbaar is. In de nabijgelegen grensstreek tussen twee provincies ligt een waar openluchtmuseum van hindoe-Javaanse bouwwerken. Het Prambanan tempelcomplex, gewijd aan de Trimurti, is ongetwijfeld het meest imposante. Het bestaat uit niet minder dan 240 grote en kleine gebouwen, waarvan de meeste dateren uit de 9e eeuw na Christus. De intrigerende reliëfseries in de galerijen van de drie hoofdtempels vertellen de eeuwenoude en voor Javanen zo belangrijke Ramayana- en Krishnayana-epen. We dineren en overnachten in het YOGYAKARTA MARRIOTT HOTEL. (O,L,D)

Dag 5

YOGYAKARTA – BROMO

Na een vroege check out rijden we naar het treinstation van Yogyakarta waar we aan boord gaan van de trein met als bestemming Jombang. Na onze aankomst rijden we naar het Bromo Tengger Semeru Nationaal Park waar we dineren en overnachten in het stijlvolle JIWA JAWA BROMO RESORT. (Ontbijtbox,Lunchbox,D)

Dag 6

BROMO – IJEN

De Bromovulkaan is misschien wel de bekendste vulkaan van Indonesië. Het is de heilige berg van de Tengerrezen, een volk uit het omliggende gebergte dat er elk jaar een zoenoffer brengt. Mensen komen samen op de rand van de berg en werpen groenten, fruit en bloemen in de krater. We staan vroeg op en rijden naar een uitkijkpunt vanwaar we de prachtige zonsopgang boven dit eindeloze landschap bewonderen. In de verte zien we de hoogste vulkaan van Java, de Semeru, boven het landschap uittorenen. Onze ontbijtbox, klaargemaakt door het resort, verorberen we met een warm soepje in een van de vele lokale eetkraampjes. Daarna rijden we over de zandzee tot aan de voet van de Bromo. Te paard beklimmen we het laatste stuk tot aan de kraterrand waar we opnieuw en deze keer van heel dichtbij genieten van dit schitterend natuurfenomeen. In de omgeving van de vulkaan maken we nog een mooie natuurwandeling door de groentetuinen, aangelegd op de steile hellingen, en kunnen we ons verkoelen aan een van de vele watervallen in dit enorm vruchtbaar gebied. We lunchen in het Jiwa Jawa Bromo Resort. Pas daarna verlaten we de kamers en rijden we naar het treinstation van Probolinggo voor onze treinrit richting Banyuwangi. Dineren en overnachten doen we in het prachtige en koel gelegen IJEN RESORT. (ontbijtbox,L,D)

Dag 7

IJEN – WEST BALI NATIONAL PARK (BALI)

Na een laat ontbijt brengen we een bezoek aan de plantages van Kaliklatak. Hier komen we meer te weten over de teelt en verwerking van bergcultuurgewassen, zoals koffie, cacao, kruidnagel, nootmuskaat en rubber. De plantage is 1.000 hectare groot en was oorspronkelijk eigendom van een Nederlands bedrijf tot het in 1957 in handen kwam van de huidige, Indonesische eigenaars. Vanop het hoogste punt, zo’n 850 meter boven de zeespiegel, worden we getrakteerd op prachtige panorama’s met zicht op Bali, de Blambangan Peninsula en de Zeestraat van Bali. Daarna zetten we koers naar de haven van Ketapang voor de ferry die ons naar Bali, het Eiland der Goden, brengt. We lunchen onderweg en dineren en overnachten in het PLATARAN MENJANGAN RESORT. (O,L,D)

Dag 8

WEST BALI NATIONAL PARK

Na ons ontbijt in “de achtertuin van de Goden” gaan we op exploratie in het West Bali National Park. Bali werd gezegend met een enorme rijkdom en verscheidenheid aan habitats en wij kunnen van dit prachtig stukje ongerepte natuur genieten. Het park wordt beschermd sinds 1941 en heeft een oppervlakte van 19.000 hectare. Tijdens een wandeling maken we kennis met de endemische avifauna en ook de zeldzame banteng of Balirund kan ons pad kruisen. Moessonbossen, mangroves, savanne, laagland regenwoud, zandstranden en kwetsbare koraalriffen behoren allemaal tot dit unieke ecosysteem. We gaan op snorkelavontuur in Bajul Bay ten zuiden van het eiland Menjangan en ontdekken zo ook de onderwaterwereld van dit verloren paradijs. Als alternatief kan er ook een fietstocht door het park georganiseerd worden. Na de afternoon tea en de zonsondergang over de straat van Bali sluiten we deze prachtige dag af met een heerlijk diner in het resort waar we ook overnachten. (O,L,D)

Dag 9

WEST BALI NATIONAL PARK – SIDEMEN

Na een heerlijke ontbijt verlaten we het West Bali National Park via de kustweg en de vroegere hoofdstad Singaraja. Daarna stijgen we via de Kintamani pas naar Gunung Batur en enkele omliggende vulkanen. We genieten hier van een prachtig uitzicht op de vulkaan en een heerlijke lunch. De kraterrand omringt een spectaculaire verzameling van natuurfenomenen. De caldera, met een doorsnede van 14 kilometer, bleef achter nadat in een grijs geologisch verleden de top van de vulkaan werd weggeslagen. Nu omhult het een prachtig blauw kratermeer. Hier en daar ontdek je een fragiel dorpje omgeven door brokkelige lavavelden. De sporadisch rokende kratermond aan de voorzijde van de vulkaankegel contrasteert beduidend met de gestolde, inktzwarte lavastroom die werd uitgespuwd bij de laatste uitbarsting in 2010. We bereiken de charmante tempel Pura Kehen via Tembuku. Deze werd vroeger gebruikt om de eed van loyaliteit voor het Koninkrijk Bangli af te leggen. Tijdens deze boeiende tocht door het minder bekende centrale berggebied met haar vulkanen, meren en geïsoleerde dorpjes zien we de vegetatie veranderen van citrustuinen naar naaldboombossen. Sidemen ligt als verscholen dorp aan de voet van de Agungvulkaan en biedt daarmee een uitstekende topografie en klimaat voor een mooie wandeling door haar sawahs, tuinen en lokale kampungs. In Sidemen waan je je in het Ubud van jaren geleden; authentiek, weinig toeristisch en te midden van een prachtig groene omgeving. We checken in in het WAPA DI UME RESORT SIDEMEN, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_657785596_-_Nicky_(Large)

Dag 10

SIDEMEN

Het ruige, maar wondermooie district Karangasem ontdekken we na het ontbijt met VW Cabrio’s. Het is de minst gekende regio van Bali en het biedt ons een uitstekende kans om meer te leren over haar woelige geschiedenis. De levendige dorpen hebben een eigen identiteit ontwikkeld die dankzij hun isolement goed bewaard is gebleven. Hun religie kent sterke animistische invloeden die we ook in hun kunst en traditie terugvinden. Tijdens onze wandeling door glooiende velden met prachtig geboetseerde rijstterrassen staan we versteld van de rust en schoonheid van het landschap. We brengen ook een bezoekje aan het koninklijke waterpaleis van Tirtagangga. Het is prachtig gelegen aan de voet van de vulkaan Agung te midden van de rijstvelden. Het is betoverend hoe het goddelijke water uit de met demonenkoppen versierde waterspuwers spuit. Na een heerlijke lunch staat het dorpje Tenganan op het programma. In dit Agadorp van bijna 1.000 jaar oud leven voornamelijk grootgrondbezitters. Ze laten hun velden bewerken door uitgestotenen die buiten de dorpsmuren moeten leven. De Aga beschouwen zichzelf als goddelijke nakomelingen. Enkel mannen en vrouwen die hier geboren zijn, mogen na een levenslange kringloop van reinigingsrituelen zetelen in de dorpsraad. We verwonderen ons over hun sociale orde waarin hun unieke dubbele ikat weeftechniek en lontar-schrift een belangrijk onderdeel zijn van hun tradities. Na deze indrukwekkende dag rijden we terug naar het hotel voor het diner en onze overnachting. (O,L,D)

Dag 11

SIDEMEN – DENPASAR – MAKASSAR (SULAWESI)

Hier merken we dat het leven op Bali in een specifiek ritme verloopt. Er bestaat een duidelijke relatie tussen de elegante en kleurrijke bevolking enerzijds en de uiterst weelderige vegetatie anderzijds. Terwijl we door enkele dorpjes trekken, merken we dat individualisme voor de Balinees niet bestaat. Bijna altijd zien we groepjes mensen die hun buren een handje toesteken. Voorbereidingen voor de vele rituelen die ieder belangrijk levensstadium markeren, worden samen uitgevoerd. De goden hadden het goed voor met de Balinezen toen ze voor hen de ‘navel van de wereld’ schiepen. Indrukwekkend is het uiterst ingewikkelde irrigatiesysteem dat onder toezicht staat van het subak-orgaan. Deze sociaal-economisch instantie ziet erop toe dat elk lid een rechtmatig deel van het beschikbare water krijgt. In ruil helpt het mee aan het bouwen en onderhouden van dammen, waterkanalen en uit bamboe vervaardigde aquaducten. Vaak moeten de leden gezamenlijke pelgrimstochten maken, zodat de goden de watertoevoer garanderen. Hier en daar zien we kleinere tempels en altaren die een belangrijke functie vervullen bij de rituelen. Vanwege haar overvloed aan bronwater, vulkanische grond en constant gunstig klimaat, levert het eiland drie rijstoogsten per jaar. Op eenzelfde stuk rijstterras kunnen we elke fase van de natte rijstcyclus bewonderen. Na de lunch in een lokaal restaurant rijden we naar de luchthaven van Denpasar waar we onze vlucht nemen naar het eiland Sulawesi. We nemen onze intrek en dineren in THE RINRA. (O,L,D)

Dag 12

MAKASSAR – PALOPO – TANAH TORAJA

We nemen onze ontbijtbox mee voor een ochtendvlucht die ons naar het centrum van het eiland brengt. Wanneer we aankomen in de kuststad Palopo rijden we door een steeds bergachtiger landschap met prachtige uitzichten en bereiken we Rantepao, het cultureel, ritueel en economisch centrum van Noord-Toraja. Meteen komen we terecht in een andere wereld, een wereld waar voorouderverering, sterke traditionele wetten en praaldieren een belangrijke centrale plaats innemen. We dineren en overnachten in het TORAJA HERITAGE HOTEL. (ontbijtbox,L,D)

shutterstock_543124561_(1)_(Large)

Dag 13-14

TANAH TORAJA

Drie dagen lang doorkruisen we het hoogland van de Toraja’s. Nog niet zo lang geleden leefde dit boeiende bergvolk volledig geïsoleerd van de rest van het eiland. Hierdoor heeft het zijn krachtige en levendige culturele identiteit weten te bewaren. Verborgen achter steile bergruggen en te midden van schitterende rijstterrassen liggen dorpjes met hun typische zadeldakhuizen en rijstschuren gericht naar het noorden. Hier kunnen we prachtige natuurwandelingen maken. We nemen de tijd om de typische architectuur van de Toraja’s te bewonderen. Op verschillende plaatsen maken we kennis met de erg bijzondere dodencultuur van deze mensen. De overledenen worden begraven in de rotswanden, tombes of grotten. Hier en daar kijken houten Tau Tau poppen star neer op de omringende rijstvelden. De begrafenisrituelen van de Toraja’s vormen een groots en indringend gebeuren. Buitenlandse bezoekers zijn er zeker welkom. Als er tijdens ons verblijf een dodenfeest, huwelijk of zegening van een clanhuis plaatsvindt, besteden we daar vanzelfsprekend uitgebreid aandacht aan. We overnachten in het TORAJA HERITAGE HOTEL. (2O,1picknicklunch,1L,2D)

Dag 15

TORAJA – MAKASSAR – DENPASAR – NUSA DUA (BALI)

Na een vroeg ontbijt verlaten we het grondgebied van de Toraja’s. We rijden terug naar het zuiden door een afwisselend landschap. Aangekomen bij de kust lunchen we in Pare Pare, van waaruit vrachtschepen en Buginese phinisi zeilschepen naar het 200 kilometer verder gelegen moedereiland Borneo vertrekken. In de namiddag bereiken we Makassar en de luchthaven Hassanudin waar we de vlucht naar Bali nemen. Na aankomst rijden we naar het schiereiland Nusa Dua. We dineren en overnachten in het magische THE APURVA KEMPINSKI BALI. (O,L,D)

Dag 16

NUSA DUA

Na een heerlijk ontbijt zoeken we het zuidelijke deel van het schiereiland Nusa Dua op. Met haar verrassende savanne habitat en kalkstenen geologie werden hier decennialang materialen gewonnen en blijven enkel de bizarre blokformaties achter. Deze tekenen de achtergrond van het hoogste hindoebeeld ter wereld, het Garuda Wisnu Kencana. Dit was de kinderdroom van haar schepper, de vermaarde beeldhouwer Nyoman Nuarta, die dit prestigieuze project een tweede adem gaf en als baken, het eiland en haar mensen laat beschermen door de god Vishnu. We lunchen onderweg. In het Puja Mandala Park ontdekken we schijnbare bewakers van het eerste principe uit de staatsfilosofie van Indonesië. Deze dienen als vijfvoudige bakens. Naast elkaar staan de vijf officiële gebedshuizen van een gelijk aantal religies die bij grondwet gelijkheid en tolerantie benadrukken. Na een leuke strandwandeling langs het Benoa Beach genieten we van een zonsondergang vanop Sawangan Beach. We dineren en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 17

NUSA DUA – DENPASAR

Na het ontbijt is er tijd om te genieten van de faciliteiten van het hotel en haar omgeving. We lunchen en dineren nog in het hotel. ’s Avonds worden we naar de luchthaven van Denpasar gebracht voor onze terugvlucht naar Brussel. (O,L,D)

Dag 18

BRUSSEL

We komen aan in Brussel.

Het reisprogramma van onze voorjaarsreizen 2020

Download het 2019-2020 reisprogramma

Wil je met ons kennismaken?

Kom dan zeker eens langs op een van onze infodagen! Je kan er kennismaken met onze reisleiders en komt er alles te weten over jouw droombestemming.