Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Indonesië, gordel van Smaragd

Deze boeiende Nusa indah (of 'mooie eilanden') rondreis brengt je van de ene verrassing naar de andere. Tijdens deze 3-eilanden tocht ervaar je de islamitische hofcultuur op Java, waar ook de bekendste boeddhistische en hindoeïstische bouwwerken van de archipel staan, nl. Borobodur en Prambanan en ben je getuige van een onvergetelijke zonsopgang bovenop de Bromo vulkaan. In Bali word je ondergedompeld in de levende hindoecultuur. Wanneer je naar Sulawesi trekt, ervaar je de bloeiende vooroudercultuur. Kortom, een gezonde mengelmoes van natuur, cultuur, volkeren en culinaire verwennerij!

Neem zeker ook een kijkje op de pagina van onze Taman Eden rondreis!

Programma: Taman Eden rondreis

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind april 2023 geldt het reisprogramma in onze 2022-2023 brochure.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Dit enorme land straalt van superlatieven. Ongekende gastvrijheid, een glimlach vanuit het hart, kinderen die verlegen weglachen, respect naar elke medemens, meer dan 350 volkeren, meer dan 1300 talen, levende tradities en levensfilosofieën die je allemaal na de reis een gevoel geven van ‘hier kom ik zeker terug’! - Reisleider Indonesië Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Indonesië. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – MANADO (SULAWESI)

We vertrekken vanuit Brussel naar het Indonesische eiland Sulawesi.

Dag 2

MANADO

We bereiken het eiland Sulawesi, vroeger beter bekend onder de naam Celebes en qua oppervlakte net zo groot als Engeland en Schotland samen. Na aankomst op de internationale luchthaven Sam Ratulangi in Manado rijden we naar ons hotel voor een lichte lunch. Deze namiddag nemen we rustig de tijd om op adem te komen en te wennen aan het tijdsverschil. Diner en overnachting in het GRAND LULEY MANADO (L,D)

Dag 3

MANADO: BUNAKEN NATIONAAL MARINE PARK

Na het ontbijt varen we in de koele ochtend vanuit de haven van Manado naar Bunaken Nationaal Marine Park. In 1991 werd een gebied van meer dan 75.000 ha rond Bunaken, dat voor 96% uit water bestaat, uitgeroepen tot zeereservaat. De andere 4 % wordt gevormd door de 6 eilanden in het park die een uniek ecosysteem kennen met wel 38 soorten mangroven en slapende vulkanen. Onder water leven langs de steile koraalwanden meer dan duizend vissoorten en vinden we zo’n tweehonderd soorten hardkoraal terug. We snorkelen hier in de diepblauwe zee en ontdekken deze paradijselijke onderwaterwereld tussen de sponsen, zeeanemonen, zeelelies en zeewaaiers waar veelkleurige bewoners rondzwemmen. Met wat geluk krijgen we het gezelschap van een speelse dolfijn of zeegras-etende dugong (zeekoe). We maken een wandeling aan de oostkant van het atol Bunaken die ons van kampong Kristen naar kampong Islam brengt. Hier leven de lokale Sangiresen in harmonie met de Bajau. Na onze lokale lunch varen we terug naar het vasteland en bezoeken we het Provinciemuseum van Noord-Sulawesi. Aan de hand van regionale kunst en kleding maken we kennis met de tradities van de verschillende volkeren en lokale helden. Ook de koloniale aanwezigheid van Portugal, Spanje, Nederland en Japan komt aan bod. We dineren vanavond in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 4

MANADO: TANGKOKO

Na ons ontbijt reizen we richting Tangkoko Nationaal park. Via pittoreske dorpjes duiken we diep in het binnenland van de Minahasa, een van de acht etnische groepen in dit noordelijkste deel van Sulawesi. Taalkundig kennen ze een sterke verwantschap met de Filippijnen. Wanneer we door de dorpjes Tinoor en Kinilow rijden valt ons de aanwezigheid van talrijke kerken en scholen op. Nog duidelijke erfenissen van de eerste Nederlandse missiezendingen uit de 19e eeuw, waardoor de Minahassers tot de best opgeleide inheemse volkeren in Nederlands-Indië behoren. In Tomohon, gelegen op 700 meter hoogte tussen de Lokon en Mahau vulkanen komen we wat meer te weten over ‘paniki’, een uniek gerecht van wild zwijn, vegetarische boomratten en vleerhond. Aan het 5600 km² grote Tondano meer genieten we van een lokale lunch van Mujair, Nila of Ikan Mas, die hier in de visvijvers aan de oevers gekweekt worden. Daarna rijden we tot in Sawangan waar we wandelen door een necropolis van megalithische sacrofagen of waruga. De aardse bezittingen van de overledenen worden meegegeven in de stenen graven om dienst te doen in een volgend leven. Op de graven staan afbeeldingen van mensen en dieren uit lang vervlogen tijden, die vaak belangrijke momenten uit het leven van de dode vertellen. Daarna is het tijd om verder te rijden tot de weelderige regenwouden van het Tangkoko Batuangus Nationaal Park. Net voor zonsondergang vervoegen we in Batuputih onze rangers en gaan we op zoek naar de unieke endemische zwarte kuifmakaak en het spookdiertje, dat met zijn gewicht van 100 gram en een lengte van 10 cm de kleinste primaat ter wereld is. We keren terug naar Manodo voor een laat diner en overnachten in het SULTAN RAJA HOTEL MANADO (O,L,D)

Dag 5

MANADO – MAKASSAR – TANAH TORAJA

Met een ontbijtbox op zak nemen we een vroege ochtendvlucht naar het zuiden van het eiland, tot in Makassar, de hoofdstad van Zuid-Sulawesi. Na het ophalen van onze bagage rijden we langs de vruchtbare zuidwestkust van het eiland doorheen het gebied van de Bugis. Deze grootste etnische groep in Zuid-Sulawesi, is vermaard als zeevaardervolk en ze wonen nog steeds in paalwoningen langs de kust. Rond de middag bereiken we het dorpje Pare Pare, waar we lunchen. Nadien vervolgen we de rit richting binnenland. Af en toe biedt de weg een zicht op de brede Sa’dan rivier, waarop de Toraja volgens de overlevering naar hun huidige thuisland voeren. Door een steeds bergachtiger landschap met prachtige vergezichten bereiken we Rantepao, cultureel en economisch centrum van het land van de Toraja. We nemen onze intrek en diner in het MISILIANA TORAJA. (Ontbijtbox,L,D)

Dag 6-7

TANAH TORAJA

Twee dagen lang doorkruisen we het hoogland van de Toraja. Nog niet zo lang geleden leefde dit boeiende bergvolk volledig geïsoleerd van de rest van het eiland. Hierdoor heeft het zijn krachtige en levendige culturele identiteit weten te bewaren. Verborgen achter steile bergruggen en te midden van schitterende rijstterrassen liggen dorpjes met typische zadeldakhuizen en noord gerichte rijstschuren. Hier kunnen we prachtige natuurwandelingen maken. We nemen de tijd om de typische architectuur van de Toraja te bewonderen. Op verschillende plaatsen maken we kennis met de erg bijzondere dodencultuur van deze mensen. De overledenen worden begraven in de rotswanden, tombes of grotten. Hier en daar kijken houten Tau Tau poppen star neer op de omringende rijstvelden. De begrafenisrituelen van de Toraja vormen een groots en indringend gebeuren. Buitenlandse bezoekers zijn er zeker welkom. Als er tijdens ons verblijf een dodenfeest, huwelijk of zegening van een clanhuis plaatsvindt, besteden we daar vanzelfsprekend uitgebreid aandacht aan. (2O,1picknicklunch,1L,2D)

Dag 8

TANAH TORAJA – MAKASSAR – YOGYAKARTA – BOROBUDUR (JAVA)

Na een vroeg ontbijt verlaten we het grondgebied van de Toraja en rijden door een steeds wisselend landschap terug naar het zuiden tot in Makassar. Hier nemen we onze binnenlandse vlucht naar Yogyakarta, gelegen in Centraal-Java. De stad werd gesticht in 1755, en mag beschouwd worden als het centrum van de hoogstaande Javaanse cultuur. We rijden tot aan de voet van de Menoreh heuvel waar we ons installeren in het PLATARAN HERITAGE BOROBODUR HOTEL AND CONVENTION CENTRE. Diner en overnachting in het hotel. (O,L,D)

Dag 9

BOROBUDUR

Na een heerlijk ontbijt brengen we een bezoek aan ‘s werelds grootste boeddhistische heiligdom, Borubudur. Het indrukwekkende tempelcomplex werd gebouwd in de 8e en 9e eeuw na Christus tijdens het bewind van de Syailendra-dynastie. De hoofdtempel is een stoepa die in drie lagen is opgebouwd rond een heuvel: een piramidale basis met vijf concentrische vierkante terrassen, de stam van een kegel met drie cirkelvormige platforms en, op de top, een monumentale stoepa. De muren en balustrades zijn versierd met fijne basreliëfs en beslaan een totale oppervlakte van 2.520 m2. Rond de cirkelvormige platforms staan 72 opengewerkte stoepa’s, elk met een beeld van de Boeddha. Na deze fantastische ervaring worden we opgepikt door de lokale dokar of paardenkoets en rijden we langs verschillende kampungs waar we kennis maken met de traditionele leefwijze van de rurale lokale bevolking. Na de lunch hebben we wat vrije tijd om te genieten van de uitstekende hotelfaciliteiten. ’s Avonds worden we verwacht voor een Javaans diner. Overnachting in het hotel. (O,L,D)

Dag 10

BOROBUDUR – YOGYAKARTA: PRAMBANAN

Na een lekker ontbijt rijden we naar Yogyakarta en bezoeken we het Keraton of Paleis van de Sultan. We worden begeleid door een van de leden van het koninklijk hof, wat een hele eer is. Voor de meeste inwoners is dit tenslotte nog steeds het spirituele hart van de Javaanse kosmos. Elk paviljoen, elke binnenplaats en elke boom heeft zijn betekenis en is geplaatst om de harmonie tussen goden en mensen te bestendigen. We lunchen in een lokaal restaurant. Hierna maken we kennis met het lederen schaduwpoppenspel of wayang kulit dat ontstond in de sultanhoven. Het straalt nog steeds een zeer volkse en helende magie uit die voor de Javanen onweerstaanbaar is. Tot slot brengen we een bezoek aan het tempelcomplex van Prambanan, een waar openluchtmuseum van hindoe-Javaanse bouwwerken, gewijd aan de Trimurti. Het bestaat uit niet minder dan 240 grote en kleine gebouwen, waarvan de meeste dateren uit de 9e eeuw na Christus. De intrigerende reliëfseries in de galerijen van de drie hoofdtempels vertellen de eeuwenoude en voor Javanen zo belangrijke Ramayana- en Krishnayana-epen. We dineren en overnachten in het ROYAL AMBARUKMO. (O,L,D)

Dag 11

YOGYAKARTA – BROMO

Na een vroege check out rijden we naar het treinstation van Yogyakarta waar we aan boord gaan van de trein met als eindbestemming Jombang. Bij aankomst rijden we naar het Bromo Tengger Semeru Nationaal Park. De Bromovulkaan is misschien wel de bekendste vulkaan van Indonesië. Het is de heilige berg van de Tengerrezen, een volk uit het omliggende gebergte dat er elk jaar een zoenoffer brengt. Mensen komen op hun ceremoniële Kasodo-dag samen op de rand van de berg en werpen groenten, fruit en bloemen in de krater, als offergaven aan de god van het vuur in de krater. We rijden naar een uitkijkpunt vanwaar we een prachtige zonsondergang boven dit eindeloze landschap bewonderen. Hierna reizen we verder tot bij ons stijlvolle hotel, PLATARAN BROMO, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 12

BROMO – SURABAYA – MANGSIT (LOMBOK)

Na een vroeg ontbijt nemen we de trein naar Surabaya en aansluitend nemen we een binnenlandse vlucht nemen naar het eiland Lombok. Vanuit de luchthaven zetten we koers naar Mangsit waar we inchecken en dineren in het sfeervolle QUNCI VILLAS. (O,lunchbox,D)

Dag 13

MANGSIT: LOMBOK

We rijden vandaag na het ontbijt door het westelijke deel van Lombok. Via Gunungsari klimmen we naar het groene woud van Kekait naar het tropische moessonwoud van Pusuk waar we door verschillende troepen langstaartmakaken worden opgewacht. Via de noordwestelijke kustlijn reizen we tot bij het Boeddhistische klooster Vihara. Hier leren we hoe de Boeddhistische minderheid integreert op dit overwegend islamitische eiland. We zetten onze tocht noordwestelijk verder tot Senaru, gelegen op de heuvelflank van de reusachtige Rinjani vulkaan, de tweede hoogste vulkaan van Indonesië. Hier passeren we in het Rinjani Nationaal Reservaat tijdens een soft trekking voorbij aangelegde tuinen, plantages en rijstterrassen tot bij de watervallen van Sendang Gile en Tiu Kelep. Hier genieten we van onze picknicklunch. Hierna ontdekken we in de weidse Sembalunvallei de inheemse Sasakbevolking met hun unieke tradities. Sinds jaren specialiseert de bevolking zich hier in koudegrondgewassen, zoals uien, aardbeien en aardappelen. In de namiddag ontdekken we de tempels in het centrum en westen van Lombok, die een mooi voorbeeld vormen van de aparte godsdienstbeleving van de Sasak; het Wetu Telu. Deze mengeling van islam, Balinees hindoeïsme en Sasak-animisme hecht groot belang aan het getal drie dat verwijst naar de drie godsdiensten, maar ook naar Allah, Mohammed en Adam, die gelijkstaan aan de zon, de maan en de sterren. Deze verwijzen op hun beurt naar de hemel, de aarde en het water. We keren terug naar Mangsit voor ons diner en overnachten in het hotel. (O,picknicklunch,D)

Dag 14

MANGSIT – SIDEMEN (BALI)

We starten de dag met een lekker ontbijt, waarna we naar de haven van Teluk Kode rijden. Daar ligt de speedboot te wachten die ons naar Padangbai in Oost-Bali brengt. De Straat van Lombok is niet ondiep zoals de zee-engte tussen Bali en Java. Integendeel, hier glippen atoomonderzeeërs ongemerkt van de Indische naar de Grote Oceaan. Langs de Straat van Lombok loopt de Wallacelijn, een denkbeeldige scheidingslijn tussen Azië en Oceanië. Ten westen vind je Aziatische fauna en flora, terwijl je ten oosten Australische dier- en plantensoorten aantreft. Bij aankomst genieten we van een heerlijke lunch. Daarna staat het dorpje Tenganan op het programma. In deze nederzetting van bijna 1000 jaar oud leven grootgrondbezitters die hun velden laten bewerken door uitgestotenen die buiten de dorpsmuren moeten leven. Tenganan is een Aga-dorp. De Aga beschouwen zichzelf als goddelijke nakomelingen. Enkel mannen en vrouwen die hier geboren zijn, mogen na een levenslange kringloop van reinigingsrituelen zetelen in de dorpsraad. We verwonderen ons over hun sociale orde waarin hun unieke dubbele ikat-weeftechniek en lontar-schrift belangrijke tradities vormen. Na deze boeiende kennismaking rijden we naar het WAPA DI UME SIDEMEN. Diner en overnachting in het hotel. (O,L,D)

Dag 15

SIDEMEN

Het ruige, maar wondermooie district Karangasem ontdekken we na het ontbijt met VW Cabrio’s. Het is de minst gekende regio van Bali en het biedt ons een uitstekende kans om meer te leren over haar woelige geschiedenis. De levendige dorpen hebben een eigen identiteit ontwikkeld die dankzij hun isolement goed bewaard is gebleven. Hun religie kent sterke animistische invloeden die we ook in hun kunst en traditie terugvinden. We nemen de kleine alternatieve wegen met onze cabrio wagentjes en bezoeken de Jagasatru waterval, een van de vele maar minder bekende in deze omgeving. Een gouden standbeeld van de Hindoe god Brahma kijkt uit over en beschermt de omgeving. Tijdens onze wandeling door glooiende velden met prachtig geboetseerde rijstterrassen staan we versteld van de rust en schoonheid van het landschap. Na deze indrukwekkende dag rijden we terug naar het hotel voor het diner en onze overnachting. (O,L,D)

Dag 16

SIDEMEN – NUSA DUA

Na een heerlijk ontbijt zoeken we het zuidelijke deel van het schiereiland Nusa Dua op. Met haar verrassende savanne en kalkstenen geologie werden hier decennialang materialen gewonnen en blijven enkel de bizarre blokformaties achter. We maken onderweg een stop in Ubud waar we het Sangeh apenbos gaan verkennen gevolgd door een leuke wandeling. Na de lunch in een lokaal restaurant rijden we verder zuidwaarts en brengen we in Mengwi een bezoek aan de Pura Taman Ayun tempel, gelegen in een prachtige watertuin met lotusbloemen. Na afloop rijden we naar het prachtige THE APURVA KEMPINSKI BALI waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 17

NUSA DUA – DENPASAR – BRUSSEL

Na het ontbijt is er tijd om te genieten van de faciliteiten van het hotel en haar omgeving. We lunchen in het hotel. ’s Avonds worden we naar de luchthaven van Denpasar gebracht voor onze terugvlucht naar Brussel. (O,L,D)

Dag 18

BRUSSEL

We komen aan in Brussel.

Het reisprogramma van onze rondreizen 2022-2023

Download het 2022-2023 reisprogramma

Wil je met ons kennismaken?

Kom dan zeker eens langs op een van onze infodagen! Je kan er kennismaken met onze reisleiders en komt er alles te weten over jouw droombestemming.