Overweldigend mooie natuur

Deze avontuurlijke reis doorheen Loango Nationaal Park en Pongara Nationaal Park laat ons tijdens wandelsafari's, boottochten en gamedrives kennis maken met de indrukwekkende fauna van Gabon. Bosolifanten, penseelzwijnen, laaglandgorilla's, luipaarden, chimpansees en nijlpaarden bevolken de rivier- en moerasbossen, het regenwouden, de savannes en lagunes.

Dag 1

BRUSSEL – LIBREVILLE

We vertrekken vanuit Brussel naar Libreville. Bij aankomst in de Gabonese hoofdstad nemen we een korte transfer naar het gezellige HOTEL DE LA SABLIERE, gelegen aan de riviermond van de Komo. Vanavond nemen we even tijd om tot rust te komen.

Dag 2

LIBREVILLE – PORT GENTIL – LOANGO NATIONAL PARK (LOURI)

Na een vroeg ontbijt nemen we een korte binnenlandse vlucht naar Port Gentil. Van hieruit zetten we in 4x4’s koers richting Loango National Park, gelegen tussen de Nkomi en Ndogo lagunes. Onze tocht zal een drietal uur in beslag nemen en voert ons via het dorpje Omboue over enkele van Afrika’s meest spectaculaire bruggen naar de Iguéla lagune met zijn kustbosgebied, een van de spectaculairste tropische ecosystemen ter wereld. Mangroves, dicht regenwoud, uitgestrekte stranden, moerassen en savanne vormen de thuis van onder andere laaglandgorilla’s, sitatoenga’s, luipaarden, olifanten, buffels en nijlpaarden. Het park werd door National Geographic op de kaart gezet dankzij de foto’s van de “surfende” nijlpaarden! Er zijn maar weinig plaatsen in Afrika waar nijlpaarden in zee zwemmen. Naast de nijlpaarden dwalen hier ook olifanten en luipaarden over de uitgestrekte zandstranden. Verder kunnen we in de wateren rond Gabon de grootste concentratie en variëteit aan walvissen en dolfijnen terug vinden. Rond de middag komen we aan in het intieme LOURI WILDERNESS CAMP, gelegen aan de gelijknamige 16 kilometer lange lagune, parallel aan het strand. Dit wordt onze uitvalsbasis voor de activiteiten van de komende 3 dagen. We lunchen en installeren ons in de tenten. Na een korte briefing maken we deze namiddag een bootsafari op de lagune, rijk aan zeeleven, maar eveneens een belangrijke broedplaats voor de prehistorisch aandoende nijlkrokodillen. Watervogels zoals pelikanen en verschillende reigersoorten vinden er op de beschutte oevers een toevluchtoord om nesten te bouwen. Na een heerlijke sundowner met zicht op de lagune nemen we ons diner. We overnachten in het tentenkamp. (O,L,D)

Drone_shot_Louri_Lagoon

Dag 3-4

LOANGO NATIONAL PARK (LOURI)

Louri Wilderness Camp is gelegen in een zeer divers gebied qua ecosystemen in Loango Nationaal Park en vormt onze uitvalsbasis voor de trekking naar de westelijke laaglandgorilla’s. In tegenstelling tot berggorilla’s zijn de kleinere laaglandgorilla’s veel beweeglijker en bewonen ze kustwouden, moerasbossen en mangroves waardoor we meestal een grote inspanning moeten leveren op onregelmatig terrein om ze te kunnen observeren. We vertrekken vanuit Louri per boot naar de laaglandjungle waar de gehabitueerde gorillafamilie Atananga hun thuis kent. Hier maken we kennis met het wetenschappelijk onderzoeksteam en na een uitgebreide briefing starten we aan de trekking onder leiding van een master tracker. Eens we contact maken met de familie kunnen we deze van nature rustige en zeer intelligente mensapen in hun natuurlijke habitat observeren. Een unieke ervaring om nooit meer te vergeten! Verder vullen we onze dagen met safariactiviteiten zoals 4x4 gamedrives in de savanne en wandelsafari’s in het kustbos. (2O,2L,2D)

shutterstock_307010684_(Large)

Dag 5-7

LOANGO NATIONAL PARK (N’DOLA)

Na onze safariactiviteit of gorillatrekking en de lunch nemen we een transfer naar N’Dola. We verblijven drie nachten in N’DOLA LUXURY TENTED CAMP, tijdens het ‘green season’ in Gabon een waar paradijs voor natuurliefhebbers, dankzij zijn ligging aan de Iguéla lagune met zijn spectaculaire magrovebossen. Bosolifanten zijn allomtegenwoordig en geregeld vlakbij de lodge te vinden of al wandelend op het strand. Echt uniek is het dat we deze imposante dieren tijdens onze wandelsafari’s tot dichtbij kunnen benaderen. Andere safariactiviteiten die hier op ons programma staan zijn 4x4 games drives op het strand of in de omliggende bossen en bootsafari’s. Misschien maken we wel kennis met de “surfende” nijlpaarden van Loango die een plons nemen in het water van de Atlantische Oceaan. Verder varen we via het prachtige riviersysteem van de Rembo Ngowe tot in Akana, het hart van Loango Nationaal Park. In deze afgelegen rivierbossen met waterpoelen maken we een wandelsafari op zoek naar de schuwe sitatoenga’s, een divers aantal primatensoorten en hebben we misschien een occasionele ontmoeting met een familie chimpansees of laaglandgorilla’s. (3O,3L,3D)

shutterstock_200751716_(Large)

Dag 8

LOANGO NATIONAL PARK – PORT GENTIL – LIBREVILLE

Vroeg uit de veren vandaag voor onze laatste wandelsafari in Loango vooraleer het tijd is om in te pakken. We lunchen in het kamp en keren over land per 4x4 terug richting de luchthaven van Port Gentil waar we op het einde van de namiddag een binnenlandse vlucht nemen naar Libreville. We nemen opnieuw in onze intrek in HOTEL DE LA SABLIERE waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 9

LIBREVILLE – POINT DENIS – PONGARA NATIONAL PARK

We verlaten Libreville na ons ontbijt en rijden naar de haven waar we een korte boottransfer maken over de Komo lagune tot in Point Denis. Aansluitend voert een avontuurlijke rit ons tot in het hart van Pongara National Park. Misschien maken we op onze rit naar het nationaal park al kennis met speelse chimpansees! We spotten onderweg een enorme hoeveelheid aan olifantensporen, het bewijs dat deze woudreuzen op elk moment ons pad kunnen kruisen! We nemen na een korte briefing onze intrek in de PONGARA LODGE waar we genieten van een heerlijke lunch. In Pongara Nationaal Park bevinden we ons te midden van glooiende regenwouden omzoomd door varzea, mangroves, moeras- en rivierbossen en mooie lagunes, die plaatsmaken voor eindeloze ongerepte zandstranden. Tijdens onze wandelsafari in de namiddag gaan we in de wouden op zoek naar penseelzwijnen, olifanten en buffels terwijl roodkopmangabey, witneusmeerkatten en knevelmeerkatten ons vanuit de boomtoppen aandachtig in de gaten houden. We genieten bij een sundowner op het strand nog na van deze mooie dag. Diner en overnachting in de lodge. (O,L,D)

Red_River_Hogg

Dag 10

PONGARA NATIONAL PARK

We nemen een stevig ontbijt en starten aan een gecombineerde gamedrive en wandelsafari. Dit is niet alleen de ideale manier om het overvloedige vogelleven in Pongara te observeren maar ook om olifanten en buffels, die vanuit het regenwoud naar de kust komen, op de zandstranden te zien flaneren. Of wadende nijlpaarden in de lagunes te bewonderen. Na de lunch in de lodge is het tijd om tijdens een tweede gamedrive nog meer wildlife op de twee nabijgelegen uitgestrekte savannes te ontdekken: kleine kuddes buffels, olifanten en de schuwe luipaard. Hierna sluiten we de namiddag af met een korte kayaktocht op de lagune. Elk jaar tussen de maanden oktober en maart komt een groot aantal lederschildpadden hier aan land om een nest te graven en eieren te leggen. Met wat geluk zijn we vanavond na ons diner getuige van dit indrukwekkend schouwspel. Overnachting in de lodge. (O,L,D)

shutterstock_7127584_(Large)

Dag 11

PONGARA NATIONAL PARK – LIBREVILLE – BRUSSEL

Na het ontbijt ontdekken we opnieuw waarom Pongara Nationaal Park zo uniek is tijdens een laatste wandelsafari. Daarna is het tijd om wat te ontspannen in de lodge of een strandwandeling te maken. We lunchen en keren in de namiddag per boot terug naar Libreville waar we nog gebruik kunnen maken van een dagkamer om ons op te frissen. We vertrekken vanavond na een vroeg snackdiner naar de luchthaven van Libreville voor onze retourvlucht naar Brussel. (O,L,snackdiner)

Dag 12