Bolivia, een ruwe diamant

Tijdens deze reis worden we verrast door verschillende biotopen die elkaar met de regelmaat van de klok afwisselen: veelkleurige lagunes, oogverblindende zoutvlaktes, dorre woestijn met bizarre formaties en tropisch woud. Ook de cultuurliefhebber blijft niet op zijn honger zitten, zo bezoeken we mooie steden, eeuwenoude ruïnes of boeiende kloosters. Als kers op de taart zijn er natuurlijk ook de veelkleurige, maar moeilijk te fotograferen indianengroepen, zoals de Aymara of Jalq'a. Wie Zuid-Amerika in zijn puurste vorm wilt leren kennen, blijft alles behalve teleurgesteld achter bij de ontdekking van deze ruwe diamant.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Bolivia is het land bij uitstek om de Andes met haar onmetelijke landschappen en authentieke lokale bevolking beter te leren kennen. Een land dat soms in de tijd is blijven stilstaan, maar dat zich als geen ander weet te moderniseren op zijn eigen manier.” - Reisleider Bolivia Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Bolivië. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – SANTA CRUZ

We vertrekken vanuit Brussel naar Santa Cruz.

Dag 2

SANTA CRUZ

Bij aankomst in Santa Cruz genieten we van een lekker ontbijt. Daarna verkennen we het oude koloniale stadsdeel dat nog steeds wordt gedomineerd door bescheiden witgewassen huisjes. In het centrum van de stad bevindt zich Plaza 24 de Septiembre, genoemd naar de dag waarop Santa Cruz onafhankelijk werd verklaard. Hier komen de cruceños samen om hun krant te lezen en te schaken. Vlakbij het plein zien we de zandkleurige kathedraal of Basílica Mayor de San Lorenzo. We lunchen in de stad. Dineren en overnachten doen we in LOS TAJIBOS HOTEL & CONVENTION CENTER. (O,L,D)

Dag 3

SANTA CRUZ – SUCRE

Na het ontbijt nemen we een korte vlucht naar de grondwettelijke hoofdstad van Bolivia: Sucre. In Casa de la Libertad werd door Simón Bolívar het document van de onafhankelijkheid van ‘República de Bolívar’ ondertekend. We kuieren over Plaza 25 de Mayo waar we foto’s kunnen nemen van de kathedraal en het neoklassieke stadhuis. Bij de San Felipe Neri kerk zien we prachtige koloniale en religieuze kunst en hebben we een mooi uitzicht over de rode daken die in schril contrast staan met de witte muren van de dicht op elkaar staande huizen. We bezoeken ook het Recoletamuseum en het Textil Artmuseum, waar we de verschillende klederdrachten van de lokale bevolkingsgroepen terugvinden. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het gezellige MI PUEBLO SAMARY HOTEL. (O,L,D)

Sucre

Dag 4

SUCRE: POTOLO

Na het ontbijt verlaten we de stad en rijden we in westelijke richting. We maken een aangename wandeling over een Incapad met onregelmatige trappen die soms over rotsachtig terrein lopen. Deze tocht duurt zo’n twee tot drie uur en gaat voornamelijk bergafwaarts. Na onze picknicklunch rijden we verder naar Potolo, een dorp waar de Jalq’a de plak zwaait. Net zoals andere etnische groepen zijn mannen en vrouwen getooid in schitterende handgemaakte gewaden. We keren terug naar Sucre waar we dineren en overnachten in het hotel. (O,picknicklunch,D)

Dag 5

SUCRE: TARABUCO

We genieten van een ontbijt en beginnen dan aan onze rit naar Tarabuco. Dit slaperige stadje komt alleen op zondag tot leven. De ingedommelde straatjes veranderen dan plotsklaps in een zondagse markt. Van heinde en ver, en vaak op hun paasbest, zakken Bolivianen af naar Tarabuco om hier te kopen en te verkopen. Een waaier van uitbundige kleuren en geuren komt ons tegemoet. De tarabuqueños dragen prachtige poncho’s met gestreepte versieringen. Aan de schitterende handgemaakte hoeden die de vrouwen trots dragen, weten we wie er nog vrijgezel is of wie niet. Andere etnische groepen die hier voorkomen behoren tot de Jalq’a. Overal worden stoffen, kleren, gebruiksvoorwerpen en etenswaren te koop aangeboden. Vooral de handgeweven stoffen zijn indrukwekkend, omdat ze stuk voor stuk een verhaal vertellen. Voor doorgewinterde fotografen wordt het een uitdaging, want deze etnische groepen houden niet van foto’s. We kuieren rustig door de straten en nemen uitgebreid de tijd om het spektakel van dichtbij mee te maken. Na de lunch in een lokaal restaurant keren we terug naar Sucre. De rest van de middag nemen we wat vrije tijd. Wie wil kan naar het park wandelen en door de straten van deze mooie stad flaneren. Op zondag komen hier heel wat families samen om gezellig te picknicken, te kletsen of met de kinderen te spelen. ‘s Avonds genieten we van een sfeervol diner met traditionele Boliviaanse dansen. We overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 6

SUCRE – POTOSÍ – UYUNI

Na de belangrijkste maaltijd van de dag verlaten we de centrale valleien en trekken we naar Potosí, een schitterende stad aan de voet van de 4.800 meter hoge berg Cerro Rico. Potosí wordt ook de zilverstad genoemd. Hier lag ooit de rijkste zilverader ter wereld die honderdduizenden mijnwerkers aantrok. In de 17e eeuw leverden de lokale mijnen zulke rijkdommen op, dat er gezegd werd dat men met het zilver uit de aarde een brug kon bouwen van Potosí naar Madrid. Na de lunch in een lokaal restaurant zetten we onze tocht verder naar een totaal ander natuurfenomeen: een zoutvlakte van maar liefst 10.582 km² groot. In Bolivia vinden we wel meer zoutvlaktes, maar geen enkele is zo enorm en oogverblindend mooi als die van Uyuni. Deze salar is eigenlijk een restant van het uitgedroogde Taucameer. De toplaag is nog steeds zes meter dik en bestaat uit een mooi mozaïek van hexagonale vormen. Onder het genot van een overweldigende zonsondergang rijden we verder naar het PALACIO DE SAL hotel. We dineren en overnachten in dit unieke staaltje bouwkunst, volledig opgetrokken uit zout. (O,L,D)

Dag 7

UYUNI – OJO DE PERDIZ

Na het vroege ontbijt beginnen we onze tocht naar de prachtige Siloliwoestijn. Deze woestijn herbergt verschillende ongewone en bijzondere rotsformaties, zoals de Árbol de Piedra, die gevormd werden door winderosie. Het was hier dat de surrealistische schilder Dalí zijn inspiratie vond. We maken eerst een korte stop in Colchani waar we zien hoe het zout van de vlakte wordt verwerkt door de lokale bevolking. We voelen ons onmiddellijk aangetrokken tot het adembenemende landschap dat we doorkruisen. De blauwwitte meren Laguna Cañapa, Laguna Hedionda en Chiar Kota worden omgeven door besneeuwde bergtoppen. We zien hier grote kolonies flamingo’s en andere watervogels zoals eenden en Andesganzen. Bij aankomst nemen we onze intrek in het eenvoudige, maar charmante HOTEL TAYKA DEL DESIERTO. We dineren en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Flamingos_in_Laguna_Hedionda_located_near_the_Uyuni_Salt_Flat

Dag 8

OJO DE PERDIZ – VILLAMAR

Na ons heerlijk ontbijt hebben we vandaag de hele dag tijd om de schoonheid van South Lipez te bewonderen. Deze regio herbergt heel wat natuurschatten. Om te beginnen zijn er verschillende lagunes in bonte kleuren; de Laguna Colorada, Laguna Verde en Laguna Blanca. De warmwaterbaden van Polques, de actieve geisers en fumarolen van Sol de Mañana of de perfecte kegelvormige vulkaan Licancabur zorgen voor een sprookjesachtig decor. Het is hier altijd leuk om uit te kijken naar vicuñas. Deze ranke diertjes zijn familie van lama’s en alpaca’s (camelidae) en hebben zich perfect aangepast aan de grote hoogtes. Met wat geluk treffen we in de lagunes ook verschillende soorten flamingo’s aan. We dineren en overnachten in het HOTEL JARDINES DE MALLKU CUEVA. (O,L,D)

Dag 9

VILLAMAR – UYUNI

Na een ontbijt rijden we door Valle de las Rocas. De imposante rotsformaties in deze vallei bestaan uit vulkanisch gesteente die door wind- en watererosie unieke vormen kregen. Daarna zetten we onze tocht verder naar de zoutvlakte van Uyuni waar we op het eilandje Inka Wasi reusachtige cactussen van dichtbij kunnen bewonderen. Fotografen komen hier aan hun trekken, want geen enkele andere plek is meer geschikt om het diepe groen van cactussen tegen een sneeuwwitte achtergrond te vereeuwigen. We genieten van het diner en onze overnachting in het unieke PALACIO DE SAL zouthotel. (O,picknicklunch,D)

shutterstock_1055732843_(Large)

Dag 10

UYUNI – LA PAZ

Na het ontbijt verlaten we de prachtige regio van Zuid-Bolivia en nemen we een vlucht naar La Paz. Bij aankomst in de luchthaven El Alto brengt de bus ons naar Tiwanaku. Deze precolumbiaanse stad heerste tijdens haar bloeiperiode over de zuidelijke helft van het latere Incarijk. Dankzij een perfect irrigatiesysteem, waar water gebruikt werd als zonnecollector, slaagden de heersers erin om de landbouw tot een heel hoog niveau te brengen. Door een goed georganiseerde administratie en een hoog niveau van wetenschap zou dit rijk volgens sommige archeologen zo’n miljoen onderdanen geteld hebben. Waarschijnlijk was een langdurige droogte de oorzaak van de ondergang van Tiwanaku. Tot de schaarse ruïnes behoren de piramidale tempels Akapana en Puma Punku. Op het ceremoniële plein Kalasasaya zien we enkele prachtige monolitische stèles. Na onze lunch in een lokaal restaurant rijden we terug naar La Paz. Deze stad ligt op een vlakte in een geërodeerde kloof waardoor we op een onwaarschijnlijk uitzicht getrakteerd worden. We wandelen op het centrale plein Plaza Murillo waar de ambtswoning van de president, het parlementsgebouw en de kathedraal gevestigd zijn. We kuieren door de straten en genieten van de mooie architectuur. We dineren en overnachten in het CASA GRANDE HOTEL. (O,L,D)

Dag 11

LA PAZ – COPACABANA – ISLA DEL SOL

‘s Ochtends zetten we koers richting Copacabana. Onderweg bezoeken we Huatajata waar we een kijkje nemen in het museum van de Limachi familie. Zij hebben de Noorse avonturier Thor Heyerdahl geholpen bij het bouwen van de Ra II (boot in Egyptisch papyrusriet) en de Tigris (rieten boot naar Sumerisch voorbeeld). We lunchen in een lokaal restaurant. In Copacabana schepen we in voor een boottocht over het Titicacameer richting Isla del Sol, het grootste eiland in het meer en de mythologische thuis van de zonnegod Inti. Het helblauwe meer wordt afgezoomd door mooie bergen met welklinkende namen zoals Illimani, Murarata of Huayna Potosí. Voor de Inca’s is Titicaca de geboorteplaats van hun scheppingsgod Viracocha die vanaf de eilanden in het meer de zon en de maan in het leven riep. Vanuit Pillkokaina op Isla del Sol starten we onze wandeling naar ons verblijf. Onderweg genieten we van het prachtige landschap en het overweldigende zicht over de Cordillera Real. Bij aankomst in ECOLODGE LA ESTANCIA genieten we tijdens het diner van een kleurrijke zonsondergang. We overnachten in de ecolodge. (O,L,D)

persnickety-prints-piGJujLGW_s-unsplash

Dag 12

ISLA DEL SOL – COPACABANA

Na een heerlijk ontbijt op deze magische plaats genieten we nog van onze laatste momenten op het eiland. Hierna varen we naar het eilandje Isla de la Luna ofwel Maaneiland en bezoeken er de archeologische ruïnes van de zonnemaagden. Hierna is het tijd om Copacabana te bezoeken. Eenmaal aangekomen kuieren we over de lokale markt van de stad en brengen we een bezoek aan de prachtige kathedraal. Ook beklimmen we de Calvarie berg, een zware tocht die halfweg onderbroken wordt door een platform waar Aymarapriesters eeuwenoude zegens uitspreken. We dineren en overnachten in het ROSARIO DEL LAGO HOTEL. (O,L,D)

Dag 13

COPACABANA – LA PAZ

Na ons laatste ontbijt aan het Titicacameer vatten we onze terugweg aan naar La Paz. Onderweg lunchen we in een lokaal restaurant. In de buurt van La Paz maken we een wandeling doorheen Valle de la Luna of de vallei van de maan. Bizarre geologische rotsformaties geven ons het gevoel dat we ons op de maan bevinden. Na deze boeiende uitstap maken we ons klaar voor het afscheidsdiner in het CASA GRANDE HOTEL waar we ook overnachten. (O,L,D)

Dag 14

LA PAZ – SANTA CRUZ – BRUSSEL

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven voor onze vlucht naar Santa Cruz. Daar maken we ons klaar voor de retourvlucht naar Brussel. (O)

Dag 15