Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Veelzijdige natuurpracht in Chili

Chili, het land "waar de aarde eindigt" is een aaneenschakeling van prachtige geografische variëteiten. In het noorden zien we fascinerende zoutvlaktes, geisers en woestijnen, terwijl we in het zuiden fjorden, gletsjers, drijvende ijsmassa's en een uitgestrekte steppe ontdekken. Als kers op de taart maak je ook kennis met het mysterieuze Paaseiland, waar de enorme moai-beelden je ongetwijfeld zullen betoveren.

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot maart 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Wat maakt deze reis anders dan anders ?

Quote

“Chili, het mooiste land ter wereld, heeft het allemaal. De verbazend mooie Atacamawoestijn, mysterie op Paaseiland, de uitgestrektheid van Patagonië en het blauwste gletsjerijs. Pas wanneer je dit land bezocht hebt, weet je wat er in je leven ontbrak!” - Reisleider Chili Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Chili. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – SANTIAGO DE CHILE

We vertrekken vanuit Brussel naar Santiago de Chile.

Dag 2

SANTIAGO DE CHILE

We komen aan in het bruisende Santiago de Chile. Een drukke, moderne metropool van wereldklasse gecombineerd met koloniale charme. We starten onze verkenning van de stad met een bezoek aan de San Francisco kerk en de omgeving van het befaamde Monedapaleis waar president Allende om het leven kwam tijdens de militaire staatsgreep van generaal Pinochet. Op het centrale Plaza de Armas zien we enkele historische pareltjes zoals de kathedraal, het oude postkantoor, het stadhuis en het Palacio de la Real Audiencia. De levendige Mercado Central is een grote overdekte marktplaats en staat vooral bekend om zijn enorm aanbod aan verse vis en zeevruchten. We lunchen in een van de typische restaurants. Als de tijd het toelaat nemen we de kabelbaan naar Cerro San Cristóbal waar we bij helder weer beloond worden met een indrukwekkend panorama. Hier zien we het drukke Santiago dat omringd wordt door de hoge bergtoppen van de Andes. We dineren en overnachten in het centraal gelegen PLAZA SAN FRANCISCO. (L,D)

Programma_dag_2_(Large)

Dag 3

SANTIAGO DE CHILE – CALAMA – SAN PEDRO DE ATACAMA

We vertrekken naar de luchthaven voor een binnenlandse vlucht naar Calama, een belangrijke mijnstad in het noorden van het land. Een bus brengt ons naar San Pedro de Atacama, een afgelegen dorpje op 2.400 meter hoogte. Het ligt in een mooie oase of ayllu en met zijn lemen huisjes, smalle straatjes en prachtige kerk in adobe is het zonder twijfel een pareltje in de droogste woestijn ter wereld. Onderweg hebben we zicht op de Cordillera de la Sal, een enorme bergrug van zoutgesteenten. In de omgeving vinden we immense vulkanen, waaronder de gigantische Lincancabur. Na de lunch hebben we nog enkele uurtjes de tijd om het centrum van San Pedro te verkennen en een kijkje te nemen in de vele souvenirwinkeltjes die dit woestijndorpje rijk is. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel CASA ATACAMA. (ontbijtbox,L,D)

Dag 4

SAN PEDRO DE ATACAMA

Na het ontbijt rijden we naar de immense Salar de Atacama, de grootste zoutvlakte van Chili met een oppervlakte van 3.000 km². Ondergrondse rivieren voeden deze depressie in de woestijn, maar de kurkdroge hitte doet het mineraal- en zoutrijke water verdampen met een oogverblindende zoutmassa als resultaat. Het reservaat Los Flamencos is de broedplaats en belangrijkste voedselbron voor flamingo’s en talrijke andere vogelsoorten. We kruisen de Steenbokskeerkring en komen langs de dorpjes Toconao en Socaire waar de terrasbouw van de Inca’s nog steeds toegepast wordt. We zetten onze klim verder naar een hoogte van zo’n 4.100 meter met als eindbestemming Lago Miscanti en Lago Miñiques. Deze fascinerende meren met ijskoud, turkooisblauw water bevinden zich in de immense Altiplano of Andeshoogvlakte. De weerkaatsing van de omliggende bergketen en de vulkaantop in het water levert prachtige beelden op. Met een beetje geluk wordt het postkaartplaatje compleet en zien we ook flamingo’s en vicuña’s. We eindigen de dag met een heerlijk diner en een welverdiende overnachting in ons hotel. (O,lunchbox,D)

Programma_dag_4

Dag 5

SAN PEDRO DE ATACAMA

Vandaag zijn we erg vroeg uit de veren, want klokvast bij zonsopgang willen we de geisers van El Tatio zien opspuiten. We rijden naar het grootste geiserveld op het zuidelijk halfrond waar we een rustige wandeling maken tussen zo’n 80-tal geisers. Oppervlaktewater sijpelt de grond in en wordt verhit door warm gesteente. Wanneer het water kookt zorgt de verhoogde druk ervoor dat water en stoom naar de oppervlakte komen. Na dit spektakel is het tijd voor een picknickontbijt en kunnen de liefhebbers ontspannen in de thermale bron die een gemiddelde temperatuur van 36°C heeft. Na een kort bezoek aan het moeras van Machuca is het tijd voor de lunch. In de late namiddag maken we kennis met de intrigerende zand- en rotsformaties van de Valle de la Luna of Maanvallei. Wind- en watererosie hebben hier spectaculaire vormen gecreëerd, stuk voor stuk natuurlijke kunstwerkjes. Grillig gevormde zoutkristallen zorgen voor surrealistische beelden. Vanop een plateau bewonderen we de mooie zonsondergang boven de Maanvallei met de Licancabur stratovulkaan op de achtergrond. Dankzij de hoogte en droge lucht worden we in San Pedro beloond met miljoenen fonkelende diamanten aan de hemel. We genieten van het diner en overnachten in het hotel. (ontbijtbox,L,D)

Dag 6

SAN PEDRO DE ATACAMA – CALAMA – SANTIAGO DE CHILE

Na het ontbijt rijden we naar de luchthaven van Calama voor onze binnenlandse vlucht naar Santiago de Chile. Na de lunch bezoeken we de stichting van Arpilleristas de Peñalolén. Hier maken vrouwen prachtig patchwork van gerecycleerde stoffen. Het werk op het platteland is maar een voorbeeld van de geborduurde taferelen uit het dagdagelijkse leven. Tijdens de dictatuur van Pinochet was er een grove schending van de mensenrechten. De bevolking werd sterk onderdrukt, executies vonden plaats en vele mensen zijn spoorloos verdwenen. Ook dit thema komt aan bod aangezien het tijdens deze periode (1973-1990) verboden werd hierover te praten. Hun handwerk werd daarom een belangrijke vorm van communicatie. In 2012 werden ze door UNESCO erkend als ‘levende menselijke schatten’. Na deze interessante ontmoeting dineren we in de stad en overnachten in het PLAZA SAN FRANCISCO. (O,L,D)

Dag 7

SANTIAGO DE CHILE: VALPARAÍSO

Na het ontbijt vertrekken we op onze daguitstap naar de mooie kuststad Valparaíso. Vanop de kleurrijke heuvels die Valparaíso omringen wordt ons een eerste blik gegund op de prachtige baai van deze havenstad. Met rede bezat de bekende poëet, Pablo Neruda, hier een huis. We wandelen langs prachtige graffiti muurschilderingen en een authentiek kabelliftje brengt ons naar het centrum van de stad. Koloniale gebouwen getuigen nog van oude glorie en enkele sculpturen vertellen ons meer over de turbulente geschiedenis. We lunchen in een lokaal restaurant. Nadien rijden we terug richting Santiago doorheen de alluviale vlakte van Casablanca. Deze regio staat bekend om haar excellente witte wijnen. We nemen de proef op de som en bezoeken de wijnkelder van een klein familiebedrijf waar we enkele uitstekende wijnen zullen proeven. Terug in Santiago genieten we van een heerlijk diner en een verdiende nachtrust in ons hotel. (O,L,D)

Dag 8

SANTIAGO DE CHILE – PAASEILAND

Na ons ontbijt nemen we een volgende vlucht naar Paaseiland of Rapa Nui. Deze ruwe diamant is ongeveer 170 km² groot en is een van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld. We vinden er drie schildvulkanen, twee witte zandstranden en vele groene heuvels. Rapa Nui is vooral bekend om zijn grote stenen beelden: de Moai. Hoe, waarom en door wie deze gigantische beelden gebouwd en verplaatst werden, blijft een onopgelost mysterie. Bij aankomst in Hanga Roa, de hoofdstad van Paaseiland, rijden we naar een charmant lokaal restaurant voor onze lunch. In de namiddag bezoeken we reeds enkele belangrijke plaatsen van het eiland. Het Tahai complex is een archeologische site die bestaat uit drie ceremoniële platforms: Ahu Vai Uri, Ahu Tahai en Ahu Ko Te Riki. Laatstgenoemde is de enige Moai met gerestaureerde ogen. Elk platform is anders en levert prachtige beelden op. Daarna bezoeken we Ahu Akivi. Hier vinden we zeven Moai die vanop hun platform uitkijken over de oceaan. We zetten onze tocht verder naar de steengroeve Puna Pau. Hier werden de hoofddeksels of pukau voor de Moai gebeeldhouwd uit het rode vulkanische gesteente: scoria. We dineren in het hotel en genieten vervolgens van een deugddoende overnachting in het eenvoudige maar charmante hotel HARE NUA HOTEL BOUTIQUE of TAHA TAI. (O,L,D)

Dag 9

PAASEILAND

Vandaag volgen we na het ontbijt de indrukwekkende Moai route en ontdekken we nog meer betoverende beelden, verspreid over het hele eiland. We zetten de dag goed in met een bezoek aan de mooie vulkaankrater van Rano Raraku. De hellingen van dit Unesco werelderfgoed zijn bezaaid met Moai in allerlei vormen en formaten. We wandelen tussen sculpturen met grote, starende ogen, terwijl anderen nog niet volledig afgewerkt zijn en onlosmakelijk verbonden blijven met de helling. Hier kunnen we ook de grootste, onafgewerkte Moai van het eiland bewonderen: een beeld van maar liefst 21 meter. Na onze picknicklunch is onze volgende halte Ahu Tongariki, het grootste platform van het eiland met 15 indrukwekkende Moai. In 1960 veegde een alles vernielende tsunami de kolossale beelden weg en vernietigde een groot deel van het platform. Dankzij Japanse steun werd deze site tot in de kleinste details hersteld en straalt het weer zijn originele charme uit. Als kers op de taart is er nog wat tijd voor ontspanning op het witte strand van Anakena. Onder het toeziend oog van de Moai kunnen liefhebbers hier een duik nemen in het blauwe water van de Stille Oceaan. We dineren in een lokaal restaurant en overnachten in het hotel. (O,picknicklunch,D)

Dag_9_Paaseiland_shutterstock_72669703_(Large)

Dag 10

PAASEILAND

Tijdens deze vrije voormiddag dansen we mee op het ritme van Rapa Nui. Voor ieder wat wils! Een korte wandeling brengt je naar de hoofdstraat van Hanga Roa en de zee is nooit ver van ons vandaan. Wie zin heeft in kan zich laten meedrijven op de golven van de Pacific. Na de lunch maken we ons klaar voor onze uitstap naar de indrukwekkende vulkaan Rano Kao. In de diepe krater ligt een zoetwatermeer, deels bedekt met totora-riet, wat een prachtig uitzicht oplevert. Op de top van de kraterwand bevindt zich Orongo waar jaarlijks de beroemde festiviteiten van de Vogelman of Tangata Manu plaatsvonden. In de rotsen zijn meer dan 100 petrogliefen gekerfd. Ook Ahu Vinapu vereren we met een bezoekje. Onderzoekers buigen zich al jaren over de perfectie waarmee gigantische basaltblokken hier opeengestapeld zijn. Volgens allerlei theorieën is er zelfs een gelijkenis met de bouwkunst van de Inca’s. Ons verblijf op het eiland van Hotu Matu’a, de vermoedelijke stichter en eerste opperchief van Rapa Nui, sluiten we af met een gezellig diner en we overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 11

PAASEILAND – SANTIAGO DE CHILE

Na een rustige vrije voormiddag nemen we afscheid van het mystieke Rapa Nui en met een lunchbox in de hand rijden we naar de luchthaven voor onze binnenlandse vlucht naar Santiago de Chile. We laten de Moais, vogelmannen en de opwekkende muziek achter ons en kunnen alvast een beetje beginnen dromen over het prachtige ongerepte Patagonië. In de late avond komen we aan in Santiago waar we een snackdiner nuttigen en overnachten in HOLIDAY INN SANTIAGO AIRPORT HOTEL. (O,Lunchbox,Snackdiner)

Dag 12

SANTIAGO DE CHILE – PUNTA ARENAS – PUERTO NATALES

Met onze ontbijtbox in de hand vertrekken we vroeg naar de luchthaven waar we onze binnenlandse vlucht nemen naar Punta Arenas. Deze stad ligt pal aan de Straat van Magellaan en met trots riepen de inwoners deze plaats uit tot de meest zuidelijke stad ter wereld op het vasteland. Eind 19e eeuw, toen de vraag naar wol steeg, kwamen vele immigranten hun geluk zoeken in deze verlaten regio. Er viel namelijk grof geld te verdienen met het houden van schapen en de export van wol. Als de tijd het toelaat doen we een korte stadstour. We lunchen in een lokaal restaurant. Nadien rijden we verder door naar Puerto Natales en doorkruisen de immense, desolate vlakte van de Patagonische steppe. Puerto Natales wordt vaak de toegangspoort van Torres del Paine genoemd en is prachtig gelegen aan de Seno Última Esperanza of het Fjord van de Laatste Hoop. Bij aankomst gaan we naar het HOTEL COSTAUSTRALIS en kunnen we eventueel nog een kleine wandeling maken tot in het dorp en langs de mooi aangelegde Costanera. Bij een heldere hemel genieten we hier van een prachtige Patagonische zonsondergang en zien we aan de horizon de contouren van de Balmaceda gletsjer. We dineren en overnachten in ons sfeervol hotel. (ontbijtbox,L,D)

Dag 13

PUERTO NATALES – TORRES DEL PAINE NATIONAAL PARK

Na een vroeg ontbijt ruilen we vandaag de vaste grond in voor een boeiende boottocht richting Torres del Paine. Het Última Esperanza fjord wordt omringd door prachtige bergtoppen, sprankelende watervallen en weelderig groene wouden. Met een beetje geluk zien we marine-otters en duizenden aalscholvers wijzen ons de weg. Daarna maken we kennis met twee gigantische ijsreuzen: de Balmaceda- en Serranogletsjer. Deze machtige ijsrivieren ontstaan in el Campo de Hielo Patagónico Sur, de derde grootste ijskap ter wereld na die van Antarctica en Groenland. We varen voorbij de zich terugtrekkende Balmacedagletsjer die duidelijke sporen van puin en rotsen achterliet op de steile bergwanden. Om de Serranogletsjer van dichtbij te kunnen bewonderen, meren we aan bij het Nationaal Park Bernardo O’Higgings. We wandelen door het Magelhaens bos, een eerste kennismaking met een van de vier vegetatiezones van de streek. Het mooi aangelegde pad langs het gletsjermeer leidt ons naar de voet van de Serranogletsjer. Met wat geluk zien we hoe een ijsschots van de immense ijsmuur afkalft en met een oorverdovend gedonder in het water ploft. We lunchen op een unieke locatie en varen nadien terug naar Puerto Natales van waar we met de bus naar het wereldberoemde Nationaal Park Torres del Paine rijden. We dineren en overnachten in het stijlvolle HOTEL LAGO GREY, uniek gelegen aan het Lago Grey. (O,L,D)

Dag_13_Torres_del_Paine_(foto_Sebastien)

Dag 14

TORRES DEL PAINE NATIONAAL PARK

Na het ontbijt maken we ons klaar voor een boottocht op Lago Grey, een betoverend mooi meer aan de voet van de gelijknamige gletsjer. Onze boot wordt omringd door drijvend, afgekalfd gletsjerijs waarvan de blauwe kleur bijna onwerkelijk is. Ook de Greygletsjer is zich aan het terugtrekken waardoor hij zich nu opsplitst in drie grote ijsmuren. We varen tot vlakbij deze ijsrivier en kunnen alleen maar met open mond naar zijn surrealistische vormen staren. Na de lunch gaan we op verkenning in Torres del Paine, het meest indrukwekkende nationaal park van Chili. Het Paine massief bestaat uit het Paine Grande, las Torres en los Cuernos en werd in 1978 door Unesco benoemd tot biosfeerreservaat. We ontdekken glinsterende turkooizen meren, rivieren, watervallen, helblauwe gletsjers, dichte bossen en een overvloedige fauna. Door het barre klimaat met extreem sterke winden is de vegetatie schaars en laag. Daarom vinden we hier voornamelijk kleine dieren zoals de guanaco (camelidae), de zeldzaam te spotten poema, de grijze vos en de nandú of Patagonische struisvogel. Er is een enorme variëteit aan vogels, waaronder prachtige flamingo’s, zwarthalszwanen, arenden en indrukwekkende condors die majestueus over het park zweven. Na een prachtige dag vol onvergetelijke ervaringen rijden we terug naar ons hotel waar we genieten van een heerlijk diner en een goede nachtrust. (O,L,D)

Dag 15

TORRES DEL PAINE NATIONAAL PARK – PUERTO NATALES

Na het ontbijt werpen we nog een laatste blik op de natuurpracht van Torres del Paine. Tijdens onze rit naar de uitgang van het park worden we beloond met schitterende panorama’s terwijl guanaco’s fotogeniek poseren aan de zijkant van de weg. We bereiken uiteindelijk Puerto Natales waar we verblijven in het REMOTA HOTEL. Na de lunch is er wat vrije tijd om te genieten van het hotel en zijn prachtige omgeving. Een bezoekje aan de spa is meer dan de moeite waard. Vanuit het binnenzwembad hebben we een indrukwekkend uitzicht op het Fjord van de Laatste Hoop en de Patagonische steppe. De ideale gelegenheid om tot rust te komen en na te genieten van de onvergetelijke ervaringen in Torres del Paine. Een andere mogelijkheid is een wandeltochtje van ongeveer 10 minuten naar Puerto Natales. In het begin van de 20e eeuw had men een haven nodig door de bloeiende schaapindustrie en zodoende werd Puerto Natales gesticht. Het is een slaperig stadje dat enkel tijdens de zomermaanden kan leven van toerisme. We dineren en overnachten in het hotel. (O,L,D)

Dag 16

PUERTO NATALES – PUNTA ARENAS – SANTIAGO DE CHILE

Na de belangrijkste maaltijd van de dag nemen we afscheid van het Fjord van de Laatste Hoop en rijden we weer door de immense vlaktes van de Patagonische steppe. In dit onherbergzaam gebied vinden we slechts bruinachtige grassen, struiken en uitgestrekte boerderijen. De teelt van schapen, lama’s en alpaca’s en de bijhorende productie van wol zijn de belangrijkste vorm van broodwinning in dit uitgestrekte gebied. Tijdens ons bezoek aan zo’n typische boerderij, ook wel estancia genoemd, maken we kennis met de huaso of Chileense cowboy. Na een typische lamsbarbecue rijden we terug naar Punta Arenas voor onze vlucht naar Santiago de Chile. We dineren en overnachten in het PLAZA SAN FRANCISCO. (O,L,D)

Dag 17

SANTIAGO DE CHILE – BRUSSEL

Na het ontbijt nemen we de transfer naar de luchthaven voor onze retourvlucht naar Brussel. (O)

Dag 18