Natuurparel van oostelijk Afrika

De verwachtingen waren hoog en zijn ook ingewilligd.

Tanzania is buitengewoon prachtig en heeft dankzij de kolonisatie een schat aan cultuureel erfgoed. Tanzania is echt Afrika

Bekijk enkel de foto's

11/11/2017 Brussel / Amsterdam / Airport Kilimanjaro

11/11/2017   Brussel / Amsterdam / Airport Kilimanjaro
Onze begeleiders op reis door Tanzania

Zeer vroeg in de morgen maken we in Zaventem kennis met onze andere reisgenoten. We zijn met 12.
Samen vliegen we naar Schiphol waar we later met 2 uur vertraging om 12 uur onze vlucht naar Tanzania nemen.
Het wordt een lange dag maar we blijven vrolijk.

Bij aankomst in Kilimanjaro Airport staan onze gids Erik en de drivers Yussuf en Leakey ons op te wachten. Zij bekommeren zich over de bagage en brengen ons naar onze 1ste prachtig gelegen verblijfplaats, namelijk het
mooie "Lake Duluti Serena Hotel".

Snel wat eten, douchen en onder zeil want we zijn erg moe.

12/11/2017 Tarangire National Park

12/11/2017  Tarangire National Park
Enorme baobabboom

Om 7 u worden we gewekt en kunnen dan pas zien hoe prachtig het hier is. Het hotel is gelegen in een wondermooie
tuin met veel bloemen en zicht op het Duluti-meer. Hier word ik stil van.

Na een stevig ontbijt vertrekken we ineen 4x4 jeep richting het Tarangire National Park. Rond de middag arriveren we in Kirurumu Tarangire Lodge waar plaatselijke Masai onze bagages naar de tenten brengen.

Na de lunch vertrekken we voor onze eerste game drive in het Tarangire park dat nog erg te lijden heeft van de droogte. Regen zou welkom zijn voor de dieren en planten. We zijn overweldigd door alles wat we te zien krijgen;
enorme baobabbomen, acaciabomen en vele dieren. Zoveel dieren bij elkaar hadden we nog nooit gezien en het wakkert onze verwachtingen voor de komende dagen alleen maar aan.

Bij een open vuur buiten genieten we nog na van deze dag

13/11/2017. Tarangire National Park

Lekker vroeg uit de veren en genieten van het uitzicht voor onze tent. Een hele groep impala's is aan het grazen vlak bij ons in de buurt.
Vandaag gaan we terug naar het Tarangire NP om er tegeneten vanjachtluipaarden, zebra's, gnoes, olifanten, impala's,
waterbokken en zeer veel prachtige vogels.

Tijdens de picknicklunch op een plaats met een geweldige vue zijn de apen ook zeer aanwezig en is het kunst om je eten te vrijwaren van deze kleine gauwdieven.

Rond 4u gaan we terug naar de Lodge en genieten met een frisse pint bier nog wat na van deze dag.

14/11/2017 - Lake Manyara NP - Mto Wa Mbu

de entree van het lake Manyara NP

De waterbokken voor onze tent maken het begin van deze dag goed. We zijn overweldigd en beseffen hoe gelukkig we mogen zijn om hiervan te genieten. We merken dat de natuur ook iedere dag wat groener wordt.

Na het ontbijt gaat het richting Lake Manyara national Park. Onze eerste halte is het dorpje Mto Wa Mbu wat letterlijk "rivier van de muggen" betekent. Dankzij een goed irrigatieprogramma hebben heel veel stammen zich hier gevestigd,
elke stam met zijn eigen specialiteit. De Chagastam brouwen bijvoorbeeld bananenbier en de Sandawe vervaardigen pijlen en bogen. Een lokale Ids leidt ons rond in een bananenplantage alsook op een lokale markt waar de geuren van fruit, groenten en kruiden onze neuzen prikkelen. In een lokaal schooltje worden we hartelijk ontvangen en het is mooi om te zien hoe kinderen met een verschillende godsdienst zo mooi samen leven.

Rond de middag gaat het verder en lunchen we bij een 35 graden op een prachtige locatie nabij onze nieuwe verblijfplaats de Lake Manyara Serena Safari Lodge.

In de late middag gaan we de fauna en flora in de "slenk" bezichtigen

15/11/2017 - Lake Eyasi

De Datoga's

We vertrekken omstreeks 9 u naar Lake Eyasi. Het is weer lekker heet en we zijn blij dat we toch een beetje beschut kunnen lunchen 's middags. We checken kort na de middag in in het Kiseda Ngeda Tented Camp. Even verpozen bij het zwembad om daarna bij een tasje koffie met koek wat uitleg te krijgen over het noorden van Tanzania en de invloeden van buitenaf.

We bezoeken de Datoga's, een stam die leven van de landbouw, veeteelt en metaalbewerking. Ze leven in hutten gebouwd uit takken, modder en grassoorten en zijn erg behendig in het vervaardigen en smeden van wapens, pijlpunten en sieraden.

16/11/2017 - Lake Eyasi

De Hadzabe

In de vroege morgen om 4u gaan we samen met een lokale gids op zoek naar de volgende stam: " de Hadzabe".
Na enkele uren ontmoeten we deze stam van jagers en verzamelars die nog leven volgens de principes van de oermens. Het zijn bosjesmannen die zich dagelijks bezig houden met jagen. Vlees en bessen zijn hun voornaamste levensbehoefte . Ze zijn nog maar met een 1000 tal personen en leven rondom het zoute Lake Eyasi. Onderling communiceren ze met een soort van kliktaal. We mogen samen met hen op jacht en zien hoe ze met gemak een kleine impala doden met pijl en boog. Erg indrukwekkend.

Na een welverdiende siësta en het bijspijkeren van onze kennis aangaande de Nijl en haar oorsprong aan het Victoriameer bezoeken we nog een ajuinenplantage.

We genieten verder nog bij een lekker glaasje van een prachtige zonsondergang

17/11/2017 - Ngorongoro Conservation Area

Zicht op de krater

Vandaag vertrekken we naar de Ngorongoro . We krijgen een African massage for free want het traject gaat via hobbelige en zeer stoffige wegen. De eerste indruk van het zicht op de krater was "WOW", gewoonweg fantastisch.
De grootste intacte ingestorte vulkaankegel ter wereld met een doorsnee van 17-21 km. De rand van de krater ligt ongeveer 600 meter boven de bodem waardoor er verschillende klimaatzones in de krater ontstaan. Bijna alle grote Afrikaanse dieren komen voor in de krater met enkele uitzonderingen zoals bijvoorbeeld de giraf en de krokodil.
De Masai hoeden aan de rand van de krater hun kuddes om ze aldaar te laten grazen;

De Ngorongoro Serena Lodge biedt ons een magnifiek zicht op de krater. We wanen ons in de hemel.

18/11/2017 - Safari in de Ngorongoro

wondermooie natuur

Vroeg vertrekken dan kunnen we ook veel zien is de boodschap. En wat hebben we veel gezien; wat een ervaring; zoveel beesten bij elkaar, Grant gazellen, Thompson gazellen, leeuwen, struisvogels, olifanten, hyena's, zebra's, gnoes, nijlpaarden zelfs in de verte een neushoorn. Daar bovenop hebben we zoveel prachtig gekleurde vogels gespot,
werkelijk een aards paradijs.

We maken mooie foto's maar zullen nooit de schoonheid van alles kunnen weergeven; het is teveel.

Terug in het hotel genieten we bij een optreden van Masai nog na van deze wondermooie dag

19/11/2017 - Trek naar de Serengeti

Masai

We zijn al vroeg uit de veren en genieten vanop ons terras nog een laatste keer van de Ngorongoro vallei.
Vandaag hebben we een lange reis naar de Serengeti voor de boeg. Hobbelig, moeilijk en voorall stoffig. Een beetje regen zou hier welkom zijn. Het eerste stuk is saai met een wijds landschap waar niets te zien is.

Onze eerste halte is bij de Masai die ons met een dans en gezang verwelkomen. Mannen en vrouwen zijn apart.
De Masai zijn een nomadisch volk en ook een heel fier volk. Hun veestapel is het allerbelangrijkst. Ze eten het vlees van koeien, geiten en schapen. Over hun schouder dragen ze een kleurrijke stuka of doek met daarbij ook veel sieraden.
Het is een kleurrijke stam maar ook zeer geslepen in het onderhandelen.

De Serengeti wat "eindeloze vlakte" in de taal van de Masai betekent, herbergt de meest uitgebreide populatie wilde dieren op aarde. Hier trekken jaarlijks zebra's, gnoes en gazellen vanuit de zuidelijke savannen op zoek naar nieuwe verse graslanden.

20/11/2017 - Serengeti

Serengeti - dierenpracht

Na een stevig ontbijt terug naar de Serengeti. We spotten zoveel dieren waarvan we het bestaan zelfs niet wisten.
Het zijn er teveel om op te noemen maar ze blijven voor altijd in mijn geheugen.

Dit is zeker een aanrader voor iedereen die van de natuur houdt en ik zal altijd dankbaar zijn dat ik zoveel moois mocht aanschouwen. Ongelofelijk.

Terug in het hotel worden we verwend met een aperitief en wordt er gedanst met een plaatselijk bandje. De sfeer zit er goed in en dit is zeer zeker een mooie afsluiter voor een prachtige dag.

21/11/2017 - Serengeti - Karatu - Oldevaikloof

Gedenksteen

In de voormiddag gaan we nog even op safari. Wat een spektakel en schouwspel. Duizenden zebra's en gnoes bij elkaar. Het geroffel van de hoeven is oorverdovend . Blij dat we dit kunnen zien . Rond 11u verlaten we de Serengeti en vertrekken naar onze laatste verblijfplaats. Het wordt weer een lange en stoffige rit richting Karatu.
Onderweg tijdens de lunch in Oldevaikloof krijgen we in deze prehistorische site uitleg over de oorsprong van de mens.
In de late namiddag bereiken we uitgeteld de prachtige "Plantation Lodge" gelegen in een weelderige tuin vol met mooie bloemen en struiken. De geuren van de bloemen zijn bedwelmend. Hier aankomen maakt de slechte rit wel goed.
Het diner is overheerlijk en de wijn uit de prachtige wijnkelder voortreffelijk maar duur.

22/11/2017 - Gibbs Farm - koffieplantage - dorpje Thoma

Iraqwe-stam - bruidskleed

In de Gibbs farm bezoeken we de grootste moestuin die ik al ooit gezien heb. Letterlijk alles wordt hier verbouwd en louter voor eigen voorziening. We worden er op een zeer aangename manier doorgeleid. Daarna krijgen we uitleg in de koffieplantage en proeven van vers gebrande koffie.

In een klein dorpje bezoeken we de Iraqwe die ons lieten kennismaken met hun oude tradities. Zeer indrukwekkend, ik werd er zelfs terug in de echt verbonden met mijn echtgenoot.

In de namiddag konden we nog genieten van een rondleiding in de tuin en van het zwembad.
En ... eindelijk was er de lang verwachte regen die zeker ten goede komt aan de natuur.

23-11-2017 Afscheid - Arusha - Amsterdam - Brussel

het gezelschap

We hebben nog een fijne voormiddag in onze Lodge en vertrekken na de lunch terug richting luchthaven. Onderweg krijgen we te maken met stofhagelbuien en zware regens.

In het Lake Duluti Serena hotel krijgen we nog een laatste diner en nemen we afscheid van onze 2. fantastische drivers Yussef en Leakey. Ze lieten ons zoveel mooie dingen zien en wisten enorm veel over de fauna en flora . Met pijn in het hart gaat het richting luchthaven waar we met een nachtvlucht huiswaarts vliegen. Iets na 10 uur arriveren we in Brussel.
Hier nemen we afscheid van elkaar. Bedankt iedereen; jullie waren stuk voor stuk fantastische mensen waar ik zeker nog wel mee op reis zou willen gaan. Ook bedankt Erik; je bent een begeesterd persoon die ons Tanzania op een zeer fijne manier leerde kennen en altijd voor ons klaarstond. We hadden het niet beter kunnen treffen.

Reisverhalen over Hadithi Za Porini

TANZANIA

François den Ouden (43 Reizen met ADA)