Groene wadi's in de woestijn

Tijdens onze Oman rondreis maken we kennis met het indrukwekkende Hajar-gebergte waar authentiek bergdorpen omzoomd door oases van dadelpalmen ons verrassende ontmoetingen opleveren. We ontdekken naast de statige hoofdstad Muscat het fraaie binnenland met zijn mooie forten en gastvrije bevolking. Sterrenkijken doen we tijdens onze overnachting in de Wahiba woestijn!

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind maart 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Dag 1

BRUSSEL – MUSCAT

We vertrekken vanuit Brussel naar Muscat waar we ’s avonds laat aankomen. We vervullen de nodige grensformaliteiten en nemen de transfer naar het KEMPINSKI MUSCAT voor onze overnachting.

Dag 2

MUSCAT

Na ons ontbijt brengen we de hele dag door in Muscat, de hoofdstad. Door de Rub al Khali woestijn afgescheiden van het binnenland en de rest van het Midden-Oosten, lag de focus van Muscat vroeger bijna uitsluitend op de zee en visvangst. Deze vissersplaats groeide uit tot een statige hoofdstad. Deze ochtend starten we onze verkenning net buiten het centrum met een bezoek aan de marmeren en zandstenen Sultan Qaboos moskee en de Royal Opera House. Na onze lunch in een lokaal restaurant rijden we via de Corniche de stad binnen. Met zijn prachtige oude huizen was dit tot in de jaren 70 de enige geplaveide weg in Oman! In de verte zien we de 16de eeuwse Portugese forten Al Mirani en Al Jalali die al eeuwen de hoefijzervormige baai bewaken. We gaan te voet op verkenning door de stad en wandelen onder andere voorbij het paleis van de Sultan, Al Alam. We brengen een bezoek aan het Bait Al Zubair museum, gekend voor zijn collectie van prachtige traditonele kostuums, antieke juwelen en wapens. Op het einde van de namiddag is de soek in Mutrah open en duiken we in de oriëntaalse wereld van kopen en afdingen! De ondergaande zon is nog een uitgelezen moment voor een mooie foto aan de waterkant vooraleer we dineren en overnachten in ons hotel. (O,L,D)

shutterstock_1298012872_(Large)

Dag 3

MUSCAT – SUR

We genieten van een heerlijk ontbijt en rijden langs de kust van de Golf van Oman naar het vissersdorpje Quriyat, vroeger een strategische haven voor Portugese handelsschepen op weg naar de Perzische Golf. Na een kort bezoek rijden we verder naar het Bimah zinkgat, een diepe depressie in het landschap gevuld met turkooisblauw water, waar we een fotostop maken. Via Fins Beach bereiken we het kuststadje Sur. We lunchen in een lokaal restaurant en installeren ons in het SUR PLAZA HOTEL. Tijdens onze wandeling in Sur bezoeken we de scheepswerf waar de traditionele houten dhows met de hand worden gemaakt en houden we even halt bij de vuurtoren. Op het einde van de namiddag rijden we tot bij het Ras Al Jinz Turtle Reserve, de belangrijkste broedplaats voor groene zeeschildpadden in de Indische Oceaan, waar we een kijkje nemen in het bezoekerscentrum. We dineren en overnachten in ons hotel. (O,L,D)

Dag 4

SUR – WAHIBA SANDS

Na het ontbijt reizen we via de prachtige zandstranden van Al Ashkara tot in het dorpje Jalan Bani Bu Ali. Hier bezoeken we het robuuste kasteel en een architecturaal meesterwerk, de Hammouda moskee, gebouwd volgens een prachtig geometrisch design met 52 karakteristieke koepels. Daarna zetten we koers richting de Wadi Bani Khaled, een van de grootste wadi’s van Oman die het hele jaar door water heeft. De rit ernaartoe door de rotsige rivierbedding is alleen mogelijk per 4x4! We genieten er van een lekkere picknicklunch. Na een duik in het water of een wandeling rijden we naar de Wahiba woestijn met haar oranjerode zandduinen. Deze 200 kilometer lange en 100 kilometer brede duinen strekken zich uit tot aan de Arabische Zee en zijn reeds 7000 jaar de thuis van de lokale bedoeïen. We brengen de nacht door in ons woestijnkamp MAGIC DESERT CAMP en ruilen wat comfort in voor de immense rust en stilte midden in deze eindeloze zandzee. We wandelen bij zonsondergang even tot de top van de duinen. Na ons diner genieten we nog van de schitterende sterrenhemel. (O,L,D)

Dag 5

WAHIBA SANDS – NIZWA

Vandaag exploreren we na het ontbijt Al Manzifat, een Middeleeuws dorpje in ruïne met fascinerende traditionele architectuur. De aangelegde smalle steegjes hadden als doel bescherming te bieden tijdens stammenoorlogen en lokale plundertochten. Onze volgende stop is Bahla, beroemd om zijn aardewerk kruiken, en haar massieve fort dat op de Werelderfgoedlijst van Unesco prijkt. Hierna houden we halt bij het Jibrin kasteel dat met zijn prachtige beschilderde plafonds en fraai stucwerk, een typisch voorbeeld van Omanitische architectuur is. Doorheen het kasteel loopt een ‘falaj’, een eeuwenoud onder- en bovengronds irrigatiesysteem. De Perzen introduceerden het ingenieuze ‘falaj’ om het kostbare water optimaal te kunnen benutten. We bereiken tegen de middag Nizwa waar we een lokale lunch nemen en op verkenning gaan. Deze voormalige hoofdstad is nog steeds het religieuze centrum van Oman en dankzij het water uit de omringende bergen is dit een prachtige oase met aangelegde tuinen. We brengen een bezoek aan het 17de eeuwse Nizwa fort waar we genieten van het mooie uitzicht over de hele oase. We wandelen nog even rond in de traditionele soek waar allerhande snuisterijen, gaande van dolken, houten kisten, koperen potten en zilverwerk uitgestald liggen. Hierna nemen we onze intrek in het GOLDEN TULIP HOTEL waar we eveneens dineren. (O,L,D)

shutterstock_753342523_(Large)

Dag 6

NIZWA – JEBEL AKDHAR

We verlaten Nizwa na ons ontbijt en rijden eerst naar het dorpje Al Hamra. Hier vinden we de best bewaarde lemen huizen van Oman, waarbij rode leem wordt aangebracht op een basis van natuursteen. We ontdekken het Bait Al Safa museum waar we meer te weten komen over de Omanitische traditionele gebruiken. Ook de soek is een bezoek waard met zijn terrasgewijs aangelegde tuinen. Na onze lunch in een lokaal restaurant maken we een stop bij Misfat Al Abriyeen, een dorpje omringd door prachtig aangelegde landbouwterrassen waar traditionele lemen huisjes met daken uit palmbladeren gebouwd werden op stevige rotsfunderingen. Hier ontdekken we het ‘falaj’ irrigatiesysteem, door Unesco tot Werelderfgoed verklaard. Een van de meest interessante dorpjes is Wadi Bani Habib, gekend voor zijn rozenvelden. Van de duizenden variëteiten rozen, produceren slechts enkele de geurige olie die nodig is om rozenwater te maken! (De bloeitijd van de rozen is tijdens de maanden april en mei). Hierna betrekken we de mooie kamers van het uniek gelegen ALILA JABAL AKHDAR waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_1050096731_(Large)

Dag 7

JEBEL AKHDAR

Na een heerlijk ontbijt in het hotel starten we aan een trektocht van een drietal uur vanuit de vlakbij gelegen wadi. We exploreren verder het vruchtbare, groene bergmassief Jebel Akhdar, dat bezaaid is met kleine verlaten dorpjes en uit de bergen gehouwen terrassen waar granaatappels, peren, abrikozen, dadels en druiven worden geteeld. We ontdekken mooie uitzichten, mediterrane vegetatie en het verlaten bergdorpje Sarab, dat net als een luchtspiegeling opduikt uit het niets. Na onze picknicklunch keren we in de vroege namiddag terug naar ons hotel. De rest van de dag kunnen we genieten van de uitstekende hotelfaciliteiten tijdens een vrije namiddag in deze prachtige omgeving. We overnachten in ons hotel. (O,picknicklunch)

Dag 8

JEBEL AKHDAR – MUSCAT

We genieten van een lekker ontbijt en keren terug naar de hoofdstad. We ontdekken op de terugweg nog het dorpje Birkat Al Mouz, ook wel ‘zee van bananen’ genoemd, en gelegen aan de voet van het bergmassief. Een stop die ons terugvoert in de tijd! Hierna gaan we off road door de spectaculaire Wadi Bani Awf of Snake Canyon, terwijl we onvergetelijke vergezichten in ons opnemen en af en toe even stoppen in kleine dorpjes. Onderweg genieten we van een lokale lunch. We nemen in de loop van de namiddag opnieuw onze intrek in het KEMPINSKI MUSCAT waar we eten en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_769699603_(Large)

Dag 9

MUSCAT – BRUSSEL

Na ons ontbijt maken we een 2 uur durende boottocht voor de kust van Muscat om dolfijnen te spotten. Met wat geluk spotten we speelse langsnuitdolfijnen, tuimelaars en grijze dolfijnen! We keren terug naar ons hotel voor een vroege lunch en genieten nog van enkele uurtjes vrije tijd. Na ons afscheidsdiner in een lokaal restaurant rijden we naar de luchthaven van Muscat voor onze vlucht naar Brussel. (O,L,D)

Dag 10