Kenia, walhalla van wildlife en safari

Wens je de documentaires van David Attenborough live vanop de eerste rij mee te maken? Kom dan mee naar deze top-natuurbestemming. Onze reis brengt je langs de mooiste nationale parken van Kenia. Van de besneeuwde bergtop van de Kilimanjaro aan Amboseli National Park, langs het door flamingo’s bevolkte Nakurumeer, tot de uitgestrekte graslanden van de Masai Mara. Hier passeert jaarlijks de massale seizoenstrek van de gnoes en de zebra’s. De accommodaties op toplocaties en de talloze dieren die onderweg je pad kruisen, dragen alleen maar bij tot deze schitterende natuurreis!

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Kenia is voor mij het safariland bij uitstek. Waar anders ter wereld zie je drie soorten giraffen? Omdat er in Kenia niet mag gejaagd worden, zijn de dieren er helemaal niet schuw en komen ze heel dichtbij de jeeps.” - Reisleider Kenia Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Kenia. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – NAIROBI

We vertrekken vanuit Brussel naar Nairobi.

Dag 2

NAIROBI – AMBOSELI NATIONAAL PARK

Na onze aankomst in Nairobi lunchen we in een lokaal restaurant en daarna vertrekken we naar het Amboseli Nationaal Park waar we de volgende twee nachten zullen vertoeven. Amboseli is een kleiner park in Kenia, maar een van de mooiste qua omgeving. Van hieruit hebben we bij helder weer een schitterend uitzicht op de Mount Kilimanjaro, synoniem voor een safari in Oost-Afrika. Met zijn bijna 6.000 meter is deze slapende vulkaan de hoogste berg van Afrika die meestal alleen in de vroege ochtend zijn met eeuwige sneeuw bedekte top laat zien. Op weg van de gate naar de AMBOSELI SERENA SAFARI LODGE, ondernemen we onze eerste safari of game drive. Het park kent een grote variëteit aan natuurschoon, gaande van acaciabossen, rotspartijen en moerassen tot het Oldoinyo Orok bergmassief. Het herbergt dan ook de meeste dieren die zo typisch zijn voor Oost-Afrika. ’s Avonds genieten we na aan de verlichte drinkplaats en met wat geluk spotten we vanop het terras een van de nachtroofdieren. We dineren en overnachten in onze lodge. (O,L,D)

schattig_bokje_(Large)

Dag 3

AMBOSELI NATIONAAL PARK

Gesterkt door een kopje koffie of thee starten we onze ochtendsafari en gaan we op zoek naar leeuwen, giraffen, wildebeesten, wrattenzwijnen, zebra’s, gazellen, hyena’s, struisvogels, nijlpaarden, bavianen en zelfs topi’s; de snelste antilope van het continent. Maar Amboseli is vooral bekend om zijn grote kuddes olifanten, waarvan sommigen enorme slagtanden hebben en die van insiders de naam tusker kregen. Na het ontbijt maken we in de nabijheid van onze lodge een begeleide bushwandeling. We maken kennis met de lokale flora waarvan sommige planten in symbiose leven met dieren. Hun medicinale eigenschappen zijn van groot belang voor de autochtone bevolking. Vervolgens keren we terug naar de lodge voor de lunch. Nadien is er nog even tijd om te ontspannen. In de namiddag gaan we tijdens een laatste game drive verder op verkenning in het park. We dineren en overnachten in onze lodge. (O,L,D)

Dag 4

AMBOSELI NATIONAAL PARK – NAIROBI

Na een vroeg ontbijt doen we, op weg naar de gate, nog een laatste safari in dit uitgestrekte park. Onderweg zijn we te gast bij de Masai in een van hun typische manyatta’s (omheind dorp). Deze seminomadische herders leven nog steeds op traditionele wijze aan de rand van het Amboseli Nationaal Park. Op hun zwerftochten voeden ze zich met een mengeling van melk en koeienbloed. Vervolgens rijden we terug richting Nairobi en onderweg nuttigen we onze picknicklunch. ’s Namiddags arriveren we in de hoofdstad en nemen onze intrek in het TAMARIND TREE HOTEL. We dineren in het vlakbij gelegen Carnivore restaurant en overnachten in ons hotel. (O,picknicklunch,D)

Masai_(Large)

Dag 5

NAIROBI – SAMBURU NATUURRESERVAAT

Het ruige Samburugebied, in de noordelijke semiwoestijn, ligt na het ontbijt op ons te wachten. Onderweg stoppen we voor de lunch in het Trout tree restaurant en in de namiddag bereiken we het Samburu natuurreservaat. Hier maken we een eerste game drive onderweg naar SAMBURU SOPA LODGE. De Ewaso Nyiro rivier is de levensader van dit laag gelegen gebied met haar droge landschappen. ’s Avonds komt het wildleven zich bij deze stroom verkwikken; heerlijke beelden om bij weg te dromen tijdens het diner en de overnachting. (O,L,D)

Dag 6

SAMBURU EN BUFFALO SPRINGS NATUURRESERVAAT

Na een vroeg ontbijt verkennen we zowel Samburu- als Buffalo Springs natuurreservaat. Het ruige landschap van de Northern Frontier provincie schept een beeld van mysterie en avontuur, terwijl de permanente wateraanwezigheid van de Ewaso Nyero rivier garant staat voor een rijk en gevarieerd dierenleven. Hier wonen unieke dieren zoals de mooi getekende netgiraf, de grévyzebra, de beisa oryx, de gerenoek, de Somalische struisvogel met zijn felblauwe nek en de gierparelhoen. Na de lunch verkennen we een traditioneel dorp waar Samburu en Turkana in harmonie samenleven. De Samburu zijn nauw verwant aan de Masai en behoren ook tot dezelfde taalgroep. De Turkana daarentegen hebben een andere culturele achtergrond en dat merken we aan de verschillen in huttenbouw, dans, haartooi, sieraden en huidskleur. We nemen afscheid van deze etnische minoriteiten en op weg naar het tentenkamp zoeken we verder het grote wild op tijdens een safari in het Samburu- en Buffalo Springs natuurreservaat. We genieten van een heerlijk diner en overnachten in de SAMBURU SOPA LODGE. (O,L,D)

Dag 7

SAMBURU NATUURRESERVAAT – OL PEJETA CONSERVANCY

De rit brengt ons vandaag na het ontbijt naar het Ol Pejeta Conservancy. Dit private park biedt naast zijn mooie landschappen een enorme variëteit aan grote zoogdieren. Wanneer we aankomen in SWEETWATERS TENTED CAMP genieten we van onze lunch. In de namiddag maken we nog een game drive in de mooie omgeving en bezoeken we onderweg het Sweetwaters Chimpanzee Sanctuary. Chimpansees komen van nature niet voor in Kenia, maar toen een weeshuis in Burundi zijn deuren moest sluiten vanwege de burgeroorlog, besloot Ol Pejeta, in samenwerking met het Jane Goodall Institute, deze taak over te nemen en werd dit opvangcentrum voor gewonde en misbruikte chimpansees in 1993 geopend. Hier kunnen we van dichtbij deze Afrikaanse mensapen observeren. We keren terug naar het tentenkamp voor het diner en onze overnachting. (O,L,D)

Dag 8

OL PEJETA CONSERVANCY

Vandaag zoeken we na het ontbijt het grote wild op tijdens een uitgebreide ochtendsafari in dit schitterende 110.000 hectare grote natuurgebied. Het is het grootste toevluchtsoord in Oost-Afrika van de zwarte neushoorn. De grote verscheidenheid aan dieren maakt dit tot een waar safariparadijs. Met wat geluk spotten we de Big Five: de olifant, neushoorn, leeuw, buffel en luipaard, maar ook wilde honden en jachtluipaarden komen hier voor. In de lodge wacht ons een welverdiende lunch en daarna nemen we even de tijd voor een siësta of zwempartij. In de namiddag, fris en monter, beginnen we aan onze verdere verkenning van het park. We genieten van een heerlijk diner en overnachten in de lodge. (O,L,D)

luipaard_in_boom_(2)_(Large)

Dag 9

OL PEJETA CONSERVANCY – LAKE NAKURU NATIONAAL PARK

Na een heerlijk ontbijt rijden we westwaarts richting Nakuru. Onderweg maken we een stop op de evenaar en onderzoeken we het effect van de Corioliskrachten. Als je hier een bal heel hoog gooit, komt hij dan verder naar het westen neer? Nakuru Nationaal Park bevindt zich op de bodem van de Grote Slenk. De slinkende neushoornpopulatie vindt hier sinds de late jaren 80 bescherming. Na een picknicklunch maken we een uitgebreide game drive. Dankzij de aanwezigheid van koortsboombossen, moerassen en weilanden treffen we er een zeer gevarieerd dierenleven aan. Met wat geluk laat zelfs de Rothschildgiraffe zich hier bewonderen. Lake Nakuru is ook een rustplaats voor de grote, bleekroze flamingo’s. Het meer is de habitat van een groene alg die gegeten wordt door kleine schaaldieren. Deze zijn op hun beurt het favoriete voedsel van de flamingo’s waardoor ze zo’n mooie zalmroze kleur krijgen. Vanaf de Baboon Cliffs genieten we van een adembenemend panorama. We dineren en overnachten in het SAROVA WOODLANDS HOTEL AND SPA. (O,picknicklunch,D)

Dag 10

LAKE NAKURU NATIONAAL PARK - MASAI MARA NATUURRESERVAAT

Na het ontbijt rijden we door prachtige landschappen en komen terecht in hét safari topgebied van Kenia: de uitgestrekte graslanden van het Masai Mara natuurreservaat. Ook hier trekken de Masai met hun kuddes koeien rond. Hun vuurrode en diepblauwe kledij vormt een mooi contrast met de groene savanne. Onderweg genieten we van de lunch. Bij een game drive in deze oneindige vlakte is het uitkijken naar de vele savannedieren. We zetten onze tocht verder naar onze lodge. We dineren en overnachten in de uniek gelegen SAROVA MARA TENTED CAMP. (O,L,D)

Dag 11

MASAI MARA NATUURRESERVAAT

Na de ochtendthee of -koffie maken we een vroege game drive. We zien de natuur ontwaken en spotten misschien enkele nachtroofdieren die nog wat voedsel bij elkaar scharrelen of nog steeds op jacht zijn. Dit is het gedroomde tijdstip voor prachtige tegenlichtopnames. Op zoek naar frisgroene weilanden moeten de honderdduizenden gnoes, zebra’s en andere graseters vaak de rivieren oversteken en met een beetje geluk kunnen we hiervan getuige zijn. Tijdens deze riskante missie moeten ze uitkijken om niet door anderen vertrappeld te worden. Er is echter ook het gevaar van de sterke stroming en de immense krokodillen die bijna onopgemerkt in het water drijven. Dit is een natuurspektakel waarop fotografen van Nationaal Geographic vaak wekenlang wachten. Ook de roofdieren volgen de gigantische kuddes en hebben vaak een makkelijke prooi aan de uitgeputte of zwakste dieren. Na deze ochtendsafari wacht ons een welverdiend ontbijt. Daarna vertrekken we terug op gamedrive en lunchen vervolgens in onze lodge. Wanneer de zon stilaan begint te zakken, starten we onze namiddagsafari waarbij we op zoek gaan naar roofdieren die stilaan hongerig worden en nachtdieren die schoorvoetend uit hun koele holen tevoorschijn komen. We genieten van een diner en overnachten in de lodge. (O,L,D)

zebra_op_open_vlakte_(Large)

Dag 12

MASAI MARA NATUURRESERVAAT – NAIROBI – BRUSSEL

Heerlijk ontbeten? Dan is het tijd voor de terugrit naar Nairobi waar we bij aankomst in de hoofdstad genieten van de lunch in een lokaal restaurant. Nadien vertrekken we naar de luchthaven. In een nabij gelegen hotel hebben we nog de mogelijkheid om ons even op te frissen vooraleer we genieten van een kleine versnapering in de lounge. Hierna maken we ons klaar voor onze terugvlucht. (O,L)

Dag 13