Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Hallucinante geschiedenis en dramatisch mooie natuur

Tijdens onze rondreis door Jordanië maken we kennis met de Romeinse grandeur te Jerash, Arabische fresco's uit de 8ste eeuw, de arendsnesten van Saladin en de kruisvaarders. Laat je meevoeren naar vervlogen tijdens en voel je even Lawrence of Arabia in de Wadi Rum. Onbetwist hoogtepunt van deze rondreis is het indrukwekkende Petra! Maak kennis met de Jordaanvallei en het natuurfenomeen van de Dode Zee.

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind mei 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Dag 1

BRUSSEL – AMMAN

We vertrekken vanuit Brussel naar Amman. Bij aankomst nemen we onze intrek in het mooie GRAND HYATT AMMAN en genieten we van een deugddoende nachtrust.

Dag 2

AMMAN: JERASH – UMM QAIS

We starten de dag met een heerlijk ontbijt vooraleer we de antieke stad Jerash ontdekken. De stad is een van de best bewaarde pronkstukken van de Romeinse grandeur uit de bloeiperiode van het keizerrijk. Pure elegantie in witte kalksteen. Na onze wandeling langs de cardo maximus, het forum en de theaters lunchen we in een traditioneel restaurant gelegen in de heuvels rond Jerash. Daarna zetten we koers richting Umm Qais, het antieke Gadara. Naast enkele archeologische vondsten in zwarte basalt van deze voornamelijk Romeinse site genieten we van het uitzicht op het meer van Galilea en de fameuze Golan-hoogte, aan de overkant van de Yarmoek-vallei. Wat een prachtige plaats! De mirakels van Jezus van Nazareth, de zege van de Jihad, het bittere einde van de kruistochten, een triomferende Lawrence of Arabia, de zesdaagse veldtocht… het waterprobleem in één van de gevoeligste regio’s ter wereld. Zelden beleeft men zo existentieel, of zomaar in een flits, zo’n geopolitiek en historisch inzicht. En dat in zo’n vredige omgeving tussen de schaapjes en de geitjes. We keren terug naar Amman voor ons diner en onze overnachting. (O,L,D)

shutterstock_581989243_(Large)

Dag 3

AMMAN: WOESTIJNKASTELEN

Na ons ontbijt verlaten we Amman in oostelijke richting op weg naar de woestijnkastelen van de Omajjaden dynastie. Als eerste bezoeken we Qasr Amra, een badhuis met aangrenzend slaapvertrek versierd met kleurrijke fresco’s die naast jachttaferelen ook de sterrenhemel, de tekens van de dierenriem en badende vrouwen uitbeelden. Dan reizen we tot bij het kubusvormige Qasr Kharana, bedoeld als kazerne om de omwonende bedoeïenstammen te controleren. Wellicht deed dit eveneens dienst als luxueuze karavanserai voor de Omajjadische prinsen! Tot slot staat Qasr Azraq op het programma. Na de lunch in een resthouse in de oase van El Azraq bezoeken we het fort. Zijn bekendste bewoner was kolonel T.E. Lawrence (Lawrence of Arabia), die van hieruit de Turken bestookte tijdens de Eerste Wereldoorlog. De toegangspoort is een Nabatese monoliet. We keren terug naar Amman, het antieke Philadelphia en maken kennis met de hoofdstad. We genieten van een panoramisch overzicht van de stad vanop de citadel van waaruit we het Romeins theater zien liggen en brengen er een bezoek aan het kleine maar interessante archeologisch museum. In de late namiddag maken we een korte wandeling door de gezellige Rainbow Street en dineren hierna in een sfeervol restaurant in de stad. We overnachten in ons hotel. (O,L,D)

Dag 4

AMMAN – IRAQ EL AMIR – DODE ZEE

Ontbijt. We brengen deze ochtend een bezoek aan de oude stad As-Salt, de eerste hoofdstad van Jordanië, ooit een vitale stopplaats voor de handel tussen het oosten en westen van de Vruchtbare Sikkel. Na de lunch in een lokaal restaurant rijden we door een lieflijke vallei naar een hellenistisch paleis in Iraq El Amir. Dit paleis werd gebouwd voor de joodse koning Hyrcanus de afvallige, aanhanger van de populaire Alexandrijnse Dionysos-cultus. Je kan je hier moeiteloos het decadente luxeleventje aan zijn hof voorstellen. Dit waarlijk unieke paleis werd opgebouwd met cyclopische stenen, groter dan die van de piramide van Cheops. We dalen hierna af naar de vallei van de Jordaan. We volgen deze vruchtbare cocon, waar de grens met Israël doorheen loopt. Dan komen we aan bij de Dode Zee. Diner en overnachting in het MÖVENPICK RESORT & SPA DEAD SEA hotel. (O,L,D)

shutterstock_463528040_(Medium)

Dag 5

DODE ZEE

We ontbijten in ons hotel en trekken de bergen in naar Nebo, de plaats waar Mozes stierf met de blik op het Beloofde Land. Dat niet alle heilige boeken dit verhaal precies hetzelfde weergeven is een interessant gegeven. Maar, dat bij dit uitzicht een uit de kluiten gewassen stuk Bijbelse mythologie ‘moest’ geschreven worden, verwondert niemand. We reizen verder naar de stad van de mozaïeken Madaba. Hier ontdekken we de antieke kaart van het Heilige Land in mozaïek op de vloer van de Sint-Joriskerk. Deze werd in 1898 tijdens een renovatie van de kerk uitgegraven en bevat de Griekse namen van onder meer Jeruzalem, Jericho, Kerak en de Dode Zee.We lunchen in een lokaal restaurant. In de namiddag kuieren we door de ruïnes van de Apostelkerk, een Byzantijnse kerk die dateert uit 578 met een prachtige mozaïek van mythologische aquatische dieren. Wanneer we terugkeren naar ons hotel aan de Dode Zee hebben we nog wat vrije tijd in of aan de rand van dit bijzonder natuurfenomeen: de laagstgelegen zee ter wereld! We dineren en overnachten in het hotel. (O,L,D)

shutterstock_1726307488_(Medium)

Dag 6

DODE ZEE – WADI MUJJIB – PETRA

Na ons ontbijt vervolgen we steeds zuidelijker de oude koninklijke weg, die plots dramatisch doorsneden wordt door de Wadi Mujjib, een gigantische wig. Doorheen deze ongelooflijk diepe canyon moesten in de loop der tijd ook de Bijbelse exodus en talloze legers en karavanen. De Arabische Jihad gebruikte deze eeuwenoude weg als dolkstoot die het Byzantijnse rijk langzaam deed doodbloeden. Ons volgende bezoek brengt ons tot bij de indrukwekkende kruisvaarderburcht van Karak waar we door enkele van de talloze overwelfde kamers en gangen wandelen. Vanop de slotmuren hebben we een uitzicht op de Dode Zee. De gruwelen van de toenmalige kasteelheer leven tot vandaag voort in Arabische sprookjes. Lunch in een restaurant te Karak. We bereiken Petra via de Wadi Moussa, de vallei van Mozes. Diner en overnachting in het MÖVENPICK RESORT PETRA. (O,L,D)

Dag 7

PETRA

Deze ochtend brengen we na het ontbijt een bezoek aan het kruisvaarderkasteel Shobak, dat gebouwd werd door de koning-metser Boudewijn I van Jeruzalem. Het kasteel Shobak werd letterlijk door hem en zijn ridders gebouwd, meer dus dan alleen maar de eerstesteenlegging. Dit bezoek levert een van de mooiste arendsperspectieven van de reis op. We lunchen in ons hotel in Petra en gaan hierna op verkenning door de Siq Al-Barid naar Beidah, ook wel “Little Petra” genoemd. Net zoals in Petra moet je door een nauwe siq of kloof die leidt naar een klein keteldal, waar uit de rots leefruimtes werden uitgehakt. De Nabateeërs uit de oudheid woonden er niet zelf in. Dit waren de hotels en herbergen voor de karavaniers op doortocht. In de buurt staan wat bedoeïententen en krioelt het van de geitjes. Vlakbij wandelen we ook even door de oeroude funderingen van het mysterieuze neolithisch dorp Al Bayda (letterlijk ‘de witte’). We dineren in het hotel en genieten hierna van het prachtige door kaarslicht verlichte Petra by Night. Overnachting in ons hotel. (O,L,D)

shutterstock_1920463763_(Large)

Dag 8

PETRA

Ontbijt. Petra mag dan de allures van een wereldwonder hebben, de geschiedenis van de Nabateeërs is een mysterie. De Arabische nomaden die zich in deze steenwoestijn gevestigd hadden, sprongen op ingenieuze wijze om met het zeldzame regenwater en verzorgden de karavaanhandel tussen het Arabische schiereiland en de mediterrane wereld. Opgeslokt in de ‘Pax Romana’ ging het hen eens zo goed, omdat Rome de veiligheid van de handelsroutes kon garanderen. Maar door de islamitische veroveringen stortte heel de Romeinse handel in elkaar en raakte de antieke wereld gedestabiliseerd. De handelaars van Petra verhuisden, wie achterbleef werd gewoon weer nomade. We wandelen in de vroege ochtend doorheen de magische kloof en bereiken het belangrijkste monument van de stad, de in roze zandsteen uitgehouwen schatkamer Al Khaznez. We maken een lange wandeling, waarbij we proberen de mooiste van de eindeloze reeks tombes en tempels in ons geheugen te vereeuwigen. We nemen een lokale lunch in de site zelf. We beklimmen in de namiddag de 800 treden die leiden naar het klooster, enorm gelijkend op de schatkamer Al Khaznez en voorzien van minder gedetailleerd beeldhouwwerk, maar misschien wel het mooiste plekje van Petra. Na deze indrukwekkende dag dineren en overnachten we in ons hotel. (O,L,D)

Dag 9

PETRA – WADI RUM

Ontbijt. We maken een mooie rit naar Wadi Rum, de “Vallei van de Maan”. Onze contactpersoon, een Bedoeïenen ‘ambtenaar’, zorgt voor terreinwagens. Eerst krijgen we een buffetlunch op het terras van een resthouse. Na enkele koppen thee en wat onderhandelen, vertrekken we met onze mini-karavaan, tot diep in de wadi. Dit is niet zomaar een vallei, maar een waaier van valleien vol grillige rotsen en rood zand. Kolonel Lawrence trok zich hier graag terug en vond er inspiratie voor zijn boek ‘The Seven Pillars of Wisdom’. We houden geregeld halt en leggen ook van tijd tot tijd de motoren stil. Zo kunnen we ten volle genieten van het licht en kleurenspektakel en ervaren we onze eigen nietigheid in dit fabuleuze landschap met haar massieve stilte. Wanneer het begint te schemeren, rijden we naar een tentenkamp waar we aperitieven. Nadien genieten we aan lage tafeltjes van een Bedoeïenenfeestmaal, traditioneel bereid in een kuil. We ruilen vandaag de luxe even in voor een unieke overnachting in het woestijnkamp RUM OASIS LUXURY CAMP. (O,L,D)

shutterstock_1663861219_(Large)

Dag 10

WADI RUM - AQABA

We genieten deze ochtend van ons ontbijt en rijden in anderhalf uur naar Aqaba aan de gelijknamige golf, een uitloper van de Rode Zee. Hier nemen we deel aan een kookworkshop waar we de lokale Aqabawi, Sayadia en Bokhari gerechten leren bereiden. We nuttigen onze zelfbereide lunch en nemen hierna onze intrek in het HYATT REGENCY AYLA RESORT, vlakbij het strand, een welkome afwisseling van het woestijnklimaat! Deze namiddag genieten we van een twee uur durende boottocht op de Golf van Aqaba, een uitloper van de Rode Zee. We zien het Egyptische Sinaï, de Israëlische stad Eilat en aan de andere kant voorbij de haven van Aqaba de stranden van Saoedi-Arabië. Afscheidsdiner en overnachting in het hotel. (O,L,D)

Dag 11

AQABA – BRUSSEL

We vertrekken na ons ontbijt in het hotel vanuit Aqaba via Amman naar Brussel. (O)