Ongerepte wildernis vanuit de lucht

Voor ervaren reizigers die uitzonderlijke belevenissen hoog in de vaandel dragen, is deze exclusieve fly-in dé perfecte manier van rondreizen. Fly-in betekent dat we telkens van de ene plaats naar de andere vliegen. En dat in kleinere propellervliegtuigen voor panoramische uitzichten om U tegen te zeggen. Ervaren bushpiloten nemen ons mee voor drie binnenlandse vluchten waarbij we landen op de landingsbaan van de luxueuze lodges en safarikampen. Onze natuurervaring is hierdoor zó puur en ononderbroken. We ontdekken ongerepte Afrikaanse wildernis vanuit de lucht, maar ook vanop het vasteland en de rivieren; een onderdompeling in het unieke dieren- en plantenrijk. De alomtegenwoordige glimlach van de spontane bevolking van Botswana & Zambia laat ons nooit meer los.Ernest Hemingway zei ooit: “I never knew of a morning in Africa when I woke up and was not happy”. Klaar om ook happy wakker te worden in dit best bewaarde geheim van Afrika?

Opgelet! Voor onze voorjaarsrondreizen tot eind april 2024 geldt het reisprogramma in onze 2023-2024 brochure.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Zo dicht bij olifanten, buffels, zebra’s en ander wildlife kom je nergens anders in Afrika!” - Reisleider Botswana & Zambia Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Botswana en Zambia. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – VICTORIA FALLS (ZIMBABWE)

We vertrekken vanuit Brussel naar Victoria Falls.

Dag 2

LIVINGSTONE & MOSI-OA-TUNYA NATIONAAL PARK (ZAMBIA)

We komen aan in Victoria Falls, Zimbabwe. Let op, hier hebben we het gepaste bedrag van 50 USD per persoon (prijs onder voorbehoud van wijzigingen) nodig voor het KAZA UniVisa voor Zimbabwe en Zambia. Na de grensformaliteiten nemen we onze transfer naar SANCTUARY SUSSI & CHUMA, onze lodge voor de volgende twee nachten. Het is ideaal gelegen in het Mosi-Oa-Tunya Nationaal Park in Zambia en vlakbij de wereldberoemde Victoriawatervallen. We genieten van een late lunch in de lodge, gevolgd door een bootcruise en een aperitiefje op de Zambezi bij zonsondergang. We dineren en brengen een eerste nacht in de wildernis door. (L,D)

Dag 3

MOSI-OA-TUNYA NATIONAAL PARK EN DE VICTORIAWATERVALLEN

Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt bezoeken we in de voormiddag de Victoriawatervallen. Een lokale stam, de Kololo, noemt de watervallen Mosi-oa-Tunya, de rook die dondert. Het gedonder van de watervallen kan immers gehoord worden tot op een afstand van 40 kilometer en de mist boven de vallen gaat tot 400 meter hoog. De waterdamp kan zelfs tot 50 kilometer ver gezien worden. Deze indrukwekkende watervallen zijn een van de grootste en spectaculairste watervallen ter wereld en dus niet voor niets werelderfgoed sinds 1989. De watervallen zijn 1,7 kilometer wijd en elke minuut valt er 550 miljoen liter water naar beneden over een diepte van 70 tot 108 meter wanneer de Zambezi op zijn sterkst stroomt in april. Dit is het einde van het regenseizoen. De Victoriawatervallen bestaan eigenlijk uit vijf verschillende watervallen. Vier ervan liggen op het grondgebied van Zimbabwe: de Devil’s Cataract, Main Falls, Rainbow Falls and Horseshoe Falls. De vijfde ligt op het grondgebied van Zambia: de Eastern Cataract. Na ons bezoek keren we terug naar de lodge voor onze lunch en na een korte siësta gaan we in de namiddag op onze eerste safari in open jeeps in het Mosi-oa-Tunya Nationaal Park. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

bush_flight_in_the_air_(Large)

Dag 4

MOSI-OA-TUNYA NATIONAAL PARK – CHOBE NATIONAAL PARK (BOTSWANA)

Na het ontbijt rijden we naar de grenspost Kazangula. Wanneer we de grensformaliteiten hebben vervuld, steken we de grens over naar Botswana. We rijden naar onze volgende lodge, SANCTUARY CHOBE CHILWERO, een prachtig en luxueus oord in het midden van de African bush. De lodge ligt namelijk aan de rand van het Chobe Nationaal Park, het tweede grootste nationaal park van Botswana waar zo’n 80.000 olifanten leven. Vanaf het hoogste punt van de lodge genieten we van een fantastisch panoramisch zicht over de Chobe rivier. We lunchen samen. Daarna is er wat tijd om van deze mooie accommodatie en zijn faciliteiten te genieten. In de namiddag gaan we op een sundowner bootsafari en genieten we van het unieke landschap en de schoonheid van de Afrikaanse zonsondergang. (O,L,D)

Dag 5

CHOBE NATIONAAL PARK

Vandaag vertoeven we de hele dag in en rond het Chobe Nationaal Park met zowel in de voor- als namiddag een safari per 4x4 op het programma. Het nationaal park dankt zijn naam aan de Chobe rivier en is zowat 11.700 km² groot. Dat is een derde van België. Moerassen en wouden wisselen elkaar moeiteloos af. Dit is het land van het grote wild waar kuddes buffels en olifanten concurreren met grote troepen leeuwen. De Chobe rivier stroomt langs het noordelijk gedeelte van het park waar het wild steeds weer komt drinken. Roofvogels maken hun nesten graag bij de rivier en er is een overvloed aan trek- en waadvogels. De Chobe rivier is 1.500 kilometer lang en ontspringt in de hooglanden van Angola waar het nog de naam Linyanti draagt. De rivier stroomt door de Caprivistrook naar het moeras van de Linyanti rivier. Wanneer ze haar weg verder zet in oostelijke richting verandert haar naam in Chobe. Ze loopt door Angola, Zambia, Botswana en Namibië. Tussen de ochtend- en namiddagsafari keren we even terug naar de lodge voor onze lunch en een beetje vrije tijd. We sluiten de dag af met een diner in de lodge. (O,L,D)

Dag 6

CHOBE NATIONAAL PARK – OKAVANGO DELTA

Na het ontbijt hebben we nog even tijd om van onze lodge te genieten. Daarna vertrekken we naar de luchthaven in Kasane voor onze binnenlandse vlucht naar de Okavango Delta. Bij aankomst op de landingsbaan wachten de 4x4 safari-jeeps ons op voor onze transfer naar SANCTUARY STANLEY’S CAMP waar we de volgende twee nachten verblijven. Dit luxueuze kamp ligt in een privégebied van 260.000 hectare, grenzend aan het Moremi Game Reserve, en biedt zijn gasten absolute exclusiviteit. Na de lunch genieten we van wat vrije tijd en in de namiddag ontdekken we deze regio per 4x4 safari-jeeps. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

game_drive_vehicle_stanleys_camp_SR002082_(1)_(Large)

Dag 7

OKAVANGO DELTA

Onze dag begint vandaag al vroeg. We nemen de 4x4 en gaan tijdens een ochtendsafari op zoek naar het vele wild dat in dit uniek gebied leeft. De Okavango Delta is een bijzonder moerasgebied, ecosysteem en de grootste binnenlandse delta ter wereld. Ze staat dan ook terecht op de Unesco werelderfgoedlijst. Het gebied bestaat uit een systeem van rivierarmen en stroompjes, beboste eilanden, riet-, lelie- en papyrusvelden, grasvlaktes en savanne. De delta beslaat een gebied tussen de 6.000 en 15.000 km² en dankt haar naam aan de Okavango rivier (Kavango) die stroomt van de Angolese hooglanden, over de Caprivistrook in Namibië tot in de Kalahariwoestijn. Als het in het hooggebergte van Angola regent, dan beweegt dit water zich naar de Okavango Delta. Het water doet er ongeveer vier maanden over om de reis tussen het hooggebergte en de delta af te leggen. Tussen de maanden juni en augustus bereikt het water het hoogtepunt. Dit is het gevolg van het regenseizoen in de Angelose bergen. De Delta heeft een enorme aantrekkingskracht op de dieren die er leven, vooral omdat ze zich er tegoed kunnen doen aan het schone water. Het is ook een waar paradijs voor vogelaars, want in totaal zijn er wel meer dan 400 verschillende vogelsoorten te vinden in de buurt van de Delta. Daarnaast zijn er ook veel soorten wilde dieren te vinden, zoals zebra’s, olifanten, neushoorns, leeuwen, luipaarden en nijlpaarden. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, want er zijn nog veel andere wildsoorten die we met grote regelmaat bij de Delta kunnen spotten. De Okavango Delta is de naam van een van de mooiste wildernissen van Afrika zeker waardig! Na onze lunch in de lodge genieten we even van de stilte van de natuur en in de namiddag verkennen we de Delta op een andere manier: per traditionele mokoro, een uitgeholde boomstamkano (afhankelijk van het waterniveau). Na deze rustgevende ervaring dineren en overnachten we in de lodge. (O,L,D)

Hippo's_from_the_sky_(Large)

Dag 8

OKAVANGO DELTA – MOREMI GAME RESERVE: CHIEF’S ISLAND

Na het ontbijt worden we per 4x4 jeeps naar de landingsbaan gebracht voor onze volgende binnenlandse vlucht. Ondertussen proberen we nog een aantal dieren te spotten. We vliegen naar het fantastische SANCTUARY CHIEF’S CAMP waar we onze laatste twee nachten in Botswana doorbrengen. Dit is een resort in de wildernis van Chief’s Island, gelegen in het exclusieve Mombo gebied van het Moremi Game Reserve. Dit domein is bekend als de roofdierhoofdstad van Afrika en biedt de beste safari-ervaringen aan die er te vinden zijn in dit mooie land. Je kan er niet alleen de Big 5 (olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn) vinden, maar ook tal van andere diersoorten en meer dan 500 vogelsoorten. Na de lunch genieten we weer even van de lodge en de unieke omgeving om in de namiddag op zoek te gaan naar de dieren in open 4x4 jeeps. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

Dag 9

MOREMI GAME RESERVE: CHIEF’S ISLAND

Voor dag en dauw staan we op om zo de dieren het actiefst te zien in de Afrikaanse bush. Moremi Game Reserve is het oudste beschermde gebied in de Okavango Delta sinds 1963. Het is de thuishaven van een aantal bedreigde diersoorten, zoals jachtluipaarden, witte en zwarte neushoorns, Afrikaanse wilde honden en leeuwen. Moremi maakt 40% uit van de beschermde Delta en de Okavango rivier is de levensader in deze enorme en unieke wildernis. We lunchen in de lodge en hebben daarna weer wat vrije tijd om een boek te lezen of van een siësta te genieten. In de namiddag staat er nog een activiteit op het programma: een 4x4 jeep safari of een tocht per mokoro (afhankelijk van het waterniveau). We dineren en overnachten voor de laatste keer in Botswana en praten na over al dat moois. (O,L,D)

Mokoro_and_elephant_Chiefs

Optionele excursie

Helikoptervlucht over de delta

Geniet in de helikopter van een panoramisch uitzicht over de Okavango Delta. Deze excursie is afhankelijk van beschikbaarheid en de weersomstandigheden. Inschrijven is mogelijk vanaf twee personen. Inschrijven en betalen doen we ter plaatse.

Prijzen onder voorbehoud van wijzigingen (prijs afhankelijk van de reisperiode):

30 minuten: 345-380 USD p.p.

45 minuten: 680-748 USD p.p.

Dag 10

MOREMI GAME RESERVE: CHIEF’S ISLAND – VICTORIA FALLS (ZIMBABWE)

Vandaag genieten we van een vrije ochtend voor we vertrekken naar de landingsbaan voor onze binnenlandse vlucht naar Kasane. Van Kasane luchthaven worden we naar Victoria Falls gebracht, het beginpunt en de laatste stop van onze reis. We lunchen, dineren en overnachten in het mooie PALM RIVER HOTEL aan de oevers van de machtige Zambezi. Vandaag zijn er geen activiteiten meer gepland dus staat er “het zalige niets doen” op het programma. (O,L,D)

Dag 11

VICTORIA FALLS – BRUSSEL

Na het ontbijt hebben we nog even tijd om te ontspannen voor we vertrekken naar de internationale luchthaven van Victoria Falls. We vertrekken richting Brussel. (O)

Dag 12