Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.
Arrow top

Corona ligt nog niet helemaal achter ons, maar we dromen alvast weg naar die eerste verre reis! Je vraagt je vast af waar je veilig naartoe kan gaan, wanneer je kan inschrijven en hoe je je best voorbereidt als het, eindelijk (!), zover is. We willen dat iedereen die met anders dan anders reist met een gerust hart op rondreis vertrekt. Daarom beantwoorden we graag de veelgestelde vragen in verband met COVID-19 en de mogelijke impact op je reis. Is je vraag nog niet beantwoord of heb je een vraag die niet over de coronapandemie gaat? Geef ons gerust een seintje.

Wat kan je van ons verwachten ? 

  • 24 uur per dag bereikbaar om bijstand te verlenen
  • Dagelijkse opvolging van de lokale maatregelen

Je volgende bestemming is?

Een positief reisadvies voor je vakantiebestemming is niet altijd voldoende om de reis door te laten gaan. Om een volkomen onbezorgde vakantie te beleven houden we rekening met:

  • Geen quarantaine plicht op je vakantiebestemming na aankomst
  • De vlucht(en) bevestigd zijn
  • De geboekte accommodaties of gelijkwaardig alternatief open zijn
  • Het programma uitgevoerd kan worden
  • Hygiëne en veiligheid volgens Covid-19 regelgeving

Financiële zekerheid

Je kunt met een gerust hart een vakantie boeken. Je voorschot en saldo worden gewaarborgd door de insolventieverzekering. En als je geboekte reis door ons wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, dan heb je je recht op een terugbetaling van het door ons ontvangen bedrag. Of boek meteen om naar een andere afreisdatum of bestemming. 

Veelgestelde vragen — voor je reis

COVID-19_matrix_design_voor_reis-1

Wanneer krijg ik nieuws of mijn reis zal doorgaan?

Uiterlijk zes weken voor vertrek ontvang je ons bericht of je reis door kan gaan.

Wanneer we eerder zekerheid hebben dat je vakantie niet door kan gaan, informeren we je vroeger. Hou er ook rekening mee dat de omstandigheden plots kunnen wijzigen en we je reis alsnog moeten annuleren. 

Wanneer zal Anders dan Anders je reis annuleren?

Wij annuleren de rondreis indien we de veiligheid van onze reizigers niet kunnen garanderen. Ook bij belangrijke wijzigingen (wijziging in regio/bestemming, wijziging in elk element dat aan de bestelbon is toegevoegd als essentiële voorwaarde) die een impact hebben op je reisprogramma, zal de reis worden geannuleerd. Niet-belangrijke wijzigingen zijn hotelwijzigingen, wijzigingen in maaltijden, vluchtschema’s, keuze luchtvaartmaatschappij, … We zoeken steeds naar een evenwaardig alternatief zonder prijsverhoging. Indien een alternatief van lagere kwaliteit wordt voorgesteld, zal een gepaste prijsvermindering worden voorzien.

Wat zijn belangrijke wijzigingen?

  • Wijziging van vertrek- en/of terugreisdatum
  • Wijziging in regio/bestemming
  • Wijziging in elk element dat door de reiziger is toegevoegd aan de bestelbon als essentiële voorwaarde

Niet-belangrijke wijzigingen zijn hotelwijzigingen, wijzigingen in maaltijden, vluchtschema’s, keuze luchtvaartmaatschappij, … Anders dan anders zoekt steeds naar een evenwaardig alternatief zonder prijsverhoging. Indien een alternatief van lagere kwaliteit wordt voorgesteld, zal een gepaste prijsvermindering worden voorzien.

Deze lijsten zijn niet limitatief. Heeft u hieromtrent specifieke vragen, geef ons dan gerust een seintje.

Kan ik mijn reis zelf kosteloos annuleren indien ik bij terugkeer in verplichte quarantaine moet of als ik niet akkoord ben met de lokale veiligheidsvoorschriften (bijvoorbeeld mondmaskerplicht)?

Nee, ik kan niet kosteloos annuleren. We verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt. Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met je verzekeraar. 

Indien de lokale veiligheidsvoorschriften de voorziene uitvoering van de rondreis onmogelijk maken, zal anders dan anders de rondreis annuleren en zal u de terugbetaling ontvangen van het door ons ontvangen bedrag. 

Welke documenten heb ik nodig om te reizen?

Om deel te nemen aan de rondreizen van anders dan anders is een volledige vaccinatie tegen COVID-19 (van ten minste 14 dagen voor vertrek in geval van Pfizer, Moderna of AstraZeneca en ten minsten 28 dagen voor vertrek in geval van J&J) vereist.

Als je reis door kan gaan, ontvang je een handig overzicht van alle opgelegde maatregelen op dat ogenblik. Verschillende bestemmingen verplichten reizigers voor vertrek een lokalisatieformulier in te vullen, een app te downloaden, een negatieve PCR- of antigeen-test voor te leggen, enzoverder.

Wij informeren jou over de in te vullen formulieren en vereiste formaliteiten. Houd er rekening mee dat het invullen en meenemen van de juiste formulieren en voldoen aan de vereiste formaliteiten ten allen tijden jouw eigen verantwoordelijkheid is.

Wat indien mijn noodzakelijke reisformaliteiten niet vervuld zijn?

Het bekomen van de noodzakelijke reisformaliteiten, zoals een geldig paspoort, visa, verplichte inentingen en indien nodig een negatieve test, is de verantwoordelijkheid van de reiziger.

We raden je aan tijdig contact op te nemen met de nodige instanties: visumbalie, uw geneesheer, het Tropisch Instituut voor Geneeskunde en/of het Test Center op Brussel Airport. Indien je reisformaliteiten niet tijdig in je bezit zijn, kan je niet kosteloos annuleren. anders dan anders zal bijstand verlenen om je alsnog op bestemming te krijgen, maar de kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor jouw rekening. Ook onze optionele annulatieverzekering dekt deze kosten niet. Heb je een eigen annulatieverzekering? Neem dan contact op met je verzekeraar om na te gaan of de annulatiekosten en/of wijzigingskosten al dan niet gedekt zijn.

Wat moet ik doen bij de start van mijn geboekte reis?

Als je een PCR-test moet laten afnemen voor vertrek, maak dan tijdig je afspraak! Het tijdstip dat je de test moet laten afnemen is afhankelijk van de vereiste geldigheid die noodzakelijk is voor de bestemming.

Vertrek rustig en ruim op tijd en controleer of je alle nodige formulieren en reisdocumenten bij je hebt voor je naar de luchthaven vertrekt.

Ga alleen op reis als je geen gezondheidsklachten hebt. Bij aankomst op de luchthaven van jouw bestemming kan een temperatuurmeting worden gedaan. Als jouw temperatuurmeting hoger uitvalt, is het op eigen risico om geweigerd te worden. Zorg dat je dus een goede annulatieverzekering hebt afgesloten! Voor medische kosten ter plaatse is er bij anders dan anders een reisbijstandsverzekering inbegrepen van Protections.

Wat indien ik positief test op corona voor vertrek?

Ik kan niet kosteloos annuleren. We verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. Indien je hebt gekozen voor onze optionele annulatieverzekering, dan wordt er een medisch dossier geopend. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (min franchise) vergoed om medische redenen. Indien je een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met uw verzekeraar.

Veelgestelde vragen — tijdens je reis

COVID-19_matrix_design_tijdens_reis-1

Welke maatregelen gelden tijdens de reis?

Onze reisleiders lichten je ter plaatse in over de geldende regels van de lokale autoriteiten.

Houd altijd voldoende afstand, volg de regels van de lokale autoriteiten en was regelmatig je handen. Je dient zelf een mondmasker te voorzien. Neem er voldoende mee als reserve. Aanbevolen is om het mondmasker elke 8 uur te vervangen (bron: https://www.info-coronavirus.be/nl/mondmasker/).

Wat indien ik ziek word tijdens m'n reis?

De reisbijstandsverzekering bij Protections is inbegrepen in onze reissom:

  • 24/7 telefonische assistentie via ons noodnummer
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een positieve COVID-test
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een ander medisch probleem
  • Dekking van de hotelkosten indien je in quarantaine in een hotel moet verblijven, tot een maximum bedrag van € 65 per nacht met een maximum van 10 nachten
  • Dekking van kosten van een nieuwe terugreis indien je niet op de oorspronkelijke datum kunt terugreizen 
  • Repatriëring van jezelf en je gezin (indien medisch vereist) naar je thuisadres of naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis bij je thuisadres

Er is steeds een franchise van toepassing. Voor meer informatie i.v.m. de voorwaarden, waarborgen en uitsluitingen verwijzen we naar de gedetailleerde verzekeringspolis.

Wat indien ik in quarantaine geplaatst word tijdens de reis?

Wij willen jou, als reisorganisatie, samen met de verzekeringsmaatschappij graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om alles op een vlotte manier te organiseren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat wanneer binnengrenzen sluiten, luchthavens dichtgaan enz.

Wat moet ik doen bij de terugkeer van mijn bestemming naar België?

We houden je op de hoogte of een negatieve PCR-test vereist is om terug te reizen naar België. Je vult zelf het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) in voor je aankomst in België, ook als je gevaccineerd bent. Je ontvangt een QR-code per e-mail. Deze QR-code is jouw bewijs dat je het hebt ingevuld en word je gevraagd bij het inchecken of instappen voor je terugvlucht. Reis je terug uit een rood gebied buiten Europa? Dan moet je je laten testen op dag 1. Enkel bij een positief resultaat moet je in quarantaine. Laat je nog eens testen op dag 7 (bron: https://www.info-coronavirus.be/nl/reizen/ en www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/).

Wij wensen je alvast een veilige en vooral onvergetelijke reis toe!

Het anders dan anders-team

Jouw vraag niet beantwoord?

Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.