Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.
Arrow top

We willen dat iedereen die met Anders dan Anders reist met een gerust hart op rondreis vertrekt. Daarom beantwoorden we graag de veelgestelde vragen in verband met COVID-19 en de mogelijke impact op je reis.

Is je vraag nog niet beantwoord of heb je een vraag die niet over de Coronapandemie gaat? Geef ons gerust een seintje. 

Veelgestelde vragen — voor je reis

COVID-19_matrix_design_voor_reis-1

Wanneer zal Anders dan Anders uw reis annuleren?

Wij annuleren de rondreis indien we de veiligheid van onze reizigers niet kunnen garanderen.

Ook bij belangrijke wijzigingen die een impact hebben op uw reisprogramma, zal de reis worden geannuleerd. In deze situaties zullen wij de reeds betaalde reisgelden aan anders dan anders terugbetalen op uw bankrekeningnummer.

Wat zijn belangrijke wijzigingen?

  • Wijziging van vertrek- en/of terugreisdatum
  • Wijziging in regio/bestemming
  • Wijziging in elk element dat door de reiziger is toegevoegd aan de bestelbon als essentiële voorwaarde

Niet-belangrijke wijzigingen zijn hotelwijzigingen, wijzigingen in maaltijden, vluchtschema’s, keuze luchtvaartmaatschappij, … Anders dan anders zoekt steeds naar een evenwaardig alternatief zonder prijsverhoging. Indien een alternatief van lagere kwaliteit wordt voorgesteld, zal een gepaste prijsvermindering worden voorzien.

Deze lijsten zijn niet limitatief. Heeft u hieromtrent specifieke vragen, geef ons dan gerust een seintje.

Kan ik mijn rondreis kosteloos annuleren indien de bestemming rood kleurt voor vertrek?

Ja, de reiziger kan kosteloos annuleren indien er zich na reservatie een buitengewone en onvoorziene omstandigheid voordoet die buiten de wil om van de reiziger is ontstaan, definitief is en de FOD Buitenlandse Zaken oordeelt dat deze omstandigheid voldoende ernstig is om een reisverbod uit te vaardigen. Vermits wij en andere media u voldoende informeren, is de coronacrisis geen buitengewone en onvoorziene omstandigheid meer voor nieuwe boekingen. Indien u heeft gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt.

Kan ik kosteloos annuleren als ik niet akkoord ben met de lokale veiligheidsvoorschriften (bijvoorbeeld mondmaskerplicht)?

Indien de lokale veiligheidsvoorschriften de voorziene uitvoering van de rondreis onmogelijk maken, zal anders dan anders de rondreis annuleren.

De COVID-19 informatiefiche gepubliceerd in onze brochure en op onze website bevat de mogelijke maatregelen die kunnen gelden en die de voorziene uitvoering van de rondreis niet onmogelijk maken.

De reisdocumenten zullen u meer specifiek informeren over de geldende maatregelen op bestemming en tijdens uw rondreis zullen onze ervaren reisleiders u bijstaan om de verplichte lokale veiligheidsvoorschriften correct toe te passen.

Wat indien mijn noodzakelijke reisformaliteiten niet vervuld zijn?

Het bekomen van de noodzakelijke reisformaliteiten, zoals een geldig paspoort, visa, verplichte inentingen en indien nodig een negatieve coronatest, is de verantwoordelijkheid van de reiziger.

We raden aan tijdig contact op te nemen met de nodige instanties: visumbalie, uw geneesheer, het Tropisch Instituut voor Geneeskunde en/of het Test Center op Brussel Airport. Indien uw reisformaliteiten niet tijdig in uw bezit zijn, kan u niet kosteloos annuleren. Anders dan anders zal bijstand verlenen om de reiziger alsnog op bestemming te krijgen, maar de kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor rekening van de reiziger.

Ook onze optionele annulatieverzekering dekt deze kosten niet. Heeft u een eigen annulatieverzekering? Neem dan contact op met uw verzekeraar om na te gaan of de annulatiekosten en/of wijzigingskosten al dan niet gedekt zijn.

Wat indien ik positief test op corona voor vertrek?

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. Indien u heeft gekozen voor onze optionele annulatieverzekering, dan wordt er een medisch dossier geopend. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (min franchise) vergoed om medische redenen.

Indien u een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met uw verzekeraar.

Wat indien ik ziek word voor vertrek en/of hierdoor de toegang tot de luchthaven of vlucht geweigerd wordt?

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. In voorkomend geval en indien verzekerd via onze optionele annulatieverzekering, laat u dit onmiddellijk ter plaatse vaststellen door medisch geschoold personeel en laat u deze een attest uitschrijven dat reizen niet toegestaan is, waardoor er een medisch dossier geopend kan worden. Indien de verzekeraar het dossier goedkeurt, worden de annulatiekosten (minus franchise) vergoed om medische redenen.

Indien u een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met uw verzekeraar. 

Kan een reiziger kosteloos annuleren als hij plots bij terugkeer in verplichte quarantaine moet? 

De reiziger kan niet kosteloos annuleren en we verwijzen hiervoor naar de annulatievoorwaarden in onze brochure. Indien u heeft gekozen voor onze optionele annulatieverzekering is deze situatie ook niet gedekt.

Indien u een eigen verzekering hebt afgesloten, neem dan contact op met uw verzekeraar. 

Veelgestelde vragen — tijdens je reis

COVID-19_matrix_design_tijdens_reis-1

Wat indien ik ziek word tijdens m'n reis?

De reisbijstandsverzekering bij Protections is inbegrepen in onze reissom:

  • 24/7 telefonische assistentie via ons noodnummer
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een positieve COVID-test
  • Dekking van alle medische kosten n.a.v. een ander medisch probleem
  • Dekking van de hotelkosten indien je in quarantaine in een hotel moet verblijven, tot een maximum bedrag van € 65 per nacht met een maximum van 10 nachten
  • Dekking van kosten van een nieuwe terugreis indien je niet op de oorspronkelijke datum kunt terugreizen 
  • Repatriëring van jezelf en je gezin (indien medisch vereist) naar je thuisadres of naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis bij je thuisadres

Er is steeds een franchise van toepassing. Voor meer informatie i.v.m. de voorwaarden, waarborgen en uitsluitingen verwijzen we naar de gedetailleerde verzekeringspolis.

Wat indien ik in quarantaine geplaatst word tijdens de reis?

Wij willen jou, als reisorganisatie, samen met de verzekeringsmaatschappij graag hulp en bijstand verlenen indien je ter plaatse in quarantaine zou moeten. We zullen ons uiterste best doen om alles op een vlotte manier te organiseren, hoewel dit bemoeilijkt kan worden wanneer de bestemming ‘op slot’ gaat wanneer binnengrenzen sluiten, luchthavens dichtgaan enz.

Ben ik verplicht om het Passagier Lokalisatie Formulier in te vullen?

Dit is de verantwoordelijk van de reiziger. U dient het Passagier Lokalisatie Formulier in te vullen maximaal 48 uur voor uw aankomst in België. U zal een QR-code ontvangen per e-mail en dit zal mogelijks getoond moeten worden aan de luchtvaartmaatschappij of vlieghaven bij het inchecken/instappen.

Jouw vraag niet beantwoord?

Neem contact met ons op en we helpen je graag verder.