Let op, je gebruikt waarschijnlijk een verouderde browser!
Wij raden je daarom sterk aan te updaten naar een nieuwere browser.

Oost en West Maleisië

Tijdens deze rondreis maak je kennis met Kuala Lumpur, waar koloniale invloeden en modernisme hand in hand gaan. Je reist langs uitgestrekte felgroene lappendekens van theeplanten en ontdekt de traditionele kampungs. Op het eiland Penang maak je kennis met een stukje koloniaal verleden en ontdek je de kleurrijke Chinese tempels en clanhuizen gebouwd in een unieke architecturale stijl. Ervaar een explosie van natuurgroen in de verschillende unieke ecosystemen van de oudste oerwouden ter wereld. Elk nationaal park biedt een andere ervaring: de bizarre plantensoorten in het bergregenwoud van Mount Kinabalu, paradijselijke eilanden met hun onderwaterleven... De oostkust in Sandakan is een waar paradijs voor vogelliefhebbers. Tijdens onze bootcruises maken we kennis met neusapen in de mangroves en orang oetangs die nesten maken in de hoogste woudreuzen.

Wat maakt deze reis anders dan anders?

Quote

“Ik ben steeds verwonderd over de multiculturele dynamiek van Penang, alle culturen van Zuidoost-Azië zijn verenigd op zo’n piepklein eiland. Ongezien en superfascinerend! “ - Reisleider Maleisië & Borneo Lees verder

Kom hier te weten hoe ons duurzaamheidskompas wordt toegepast in jouw droomreis naar Maleisië en Borneo. Lees verder

Legenda

Vliegtuig
Trein
Bus
Jeep
Boot

Dag 1

BRUSSEL – KUALA LUMPUR

We vertrekken vanuit Brussel naar Kuala Lumpur.

Dag 2

KUALA LUMPUR

We komen aan op de internationale luchthaven van Kuala Lumpur en rijden naar HOTEL STRIPES voor de check-in en wat tijd om tot rust te komen. Diner en overnachting in het hotel. (D)

shutterstock_1091237348_(Large)

Dag 3

KUALA LUMPUR

Na ons ontbijt brengen we een bezoek aan Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Kuala Lumpur, de modderige rivierdelta, ontstond in 1857 als kleine nederzetting van Chinese mijnwerkers in de tinhandel. Al snel vond er een concurrentiestrijd plaats tussen geheime genootschappen die zich ophielden in gokkantoren en bordelen. Door de stijgende tinkoorts bundelden de Britse kolonisten en de Sultan van Selangor hun krachten om Kuala Lumpur om te vormen tot een prominente stad. We brengen een bezoek aan het icoon van deze belangrijke economische metropool, de Petronas tweelingtorens. Vervolgens ontdekken we het historische hart van de stad met zijn mooie gebouwen met Moorse invloeden, zoals het Sultan Abdul Samadgebouw of de Masjid Jamek uit rode baksteen. Ook de Masjid Negara en het oude spoorwegstation van Kuala Lumpur mogen niet ontbreken tijdens ons bezoek. Na onze lunch brengen we een bezoek aan de buiten de stad gelegen Batu Caves waar we de indrukwekkende in de rotsen gelegen Hindoetempel ontdekken. Vanavond dineren en overnachten we in ons hotel. (O,L,D)

Dag 4

KUALA LUMPUR – CAMERON HIGHLANDS

We rijden na ons ontbijt verder naar de Cameron Highlands, vernoemd naar de Britse cartograaf William Cameron die tijdens een expeditie in 1885 het potentieel van het aangename en koelere klimaat inzag. Tussen de dichte wouden en bamboebossen liggen uitgestrekte theeplantages die de Britse kolonisten hier lieten aanleggen. Tijdens onze rit door de hooglanden genieten we van de uitgestrekte vergezichten. We lunchen in een lokaal restaurant en hierna betrekken we de kamers van het mooie ZENITH HOTEL CAMERON. In de namiddag brengen we een bezoek aan een theeplantage. We wandelen er tussen de felgroene lappendekens van theevelden en zien er met wat geluk de plukkers aan het werk. In de theefabriek worden we wegwijs gemaakt in de wereld van zwarte, groene en Oolong thee die we kunnen proeven. We keren terug naar het hotel voor ons diner en de overnachting. (O,L,D)

shutterstock_195343844_(Large)

Dag 5

CAMERON HIGHLANDS – PENANG: GEORGETOWN

Vandaag starten we na ons ontbijt de dag met een wandeling over de lokale fruit-en groentenmarkt. Onderweg naar Penang stoppen we bij de boeddhistische rotstempel Sam Poh Tong. Aansluitend laten we ons verwennen met een lekkere lunch in Ipoh en wandelen we even rond in deze historische stad. Vanuit Butterworth rijden we over de gekende Penang Bridge richting Georgetown, de hoofdstad van het eiland Penang. 500 jaar van handel en de uitwisseling van vreemde invloeden tussen het Oosten en Westen vormden het unieke multiculturele karakter van de stad, die in 2008 door Unesco tot werelderfgoed werd uitgeroepen. Bij aankomst brengen we een bezoek aan de gekende Snake Tempel en nemen we onze intrek in de stijlvolle kamers van het ARECA HOTEL, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 6

PENANG: GEORGETOWN

Voor we in een riksja op verkenning gaan in het historische stadscentrum van Georgetown, genieten we van een heerlijk ontbijt in het hotel. Georgetown werd in 1786 door kapitein Francis Light van de Britse Oost-Indische Companie gesticht als vrijhaven op de lucratieve handelsroute tussen het Chinese vasteland en het Indische subcontinent. We rijden door de oude steegjes en straatjes, gevuld met Chinese koopmanshuizen, koloniale kerkjes en kleurrijke tempels. Ons eindpunt wordt de Blue Mansion, het landhuis van Cheong Fatt Tze. De imposante villa is bekend door zijn architecturale stijl die zo typisch is voor Penang. We vinden er Europese, Chinese en Maleisische invloeden terug. Na de lunch in een lokaal restaurant bewonderen we Fort Cornwallis en de beroemde street art van Penang. Voor we aanschuiven bij een typisch Maleisisch diner in een lokaal restaurant wandelen we langs Gurney Drive. Daar loopt het water ons al in de mond bij het zien van de typische hawker stalls of kraampjes met streetfood. We overnachten in het hotel. (O,L,D)

dag_11_yaopey-yong-eUtn_yqgkJA-unsplash

Dag 7

PENANG – KUALA LUMPUR – SANDAKAN

Vroeg uit de veren vandaag voor onze binnenlandse vlucht via Kuala Lumpur naar Sandakan (Borneo). Bij aankomst nemen we een late lunch en bezoeken we het huis van schrijfster Agnes Keith, die met haar boek ‘Land below the wind’ beroemd werd. Deze namiddag ontdekken we de boeddhistische tempel Puu Jih Shih met zijn levendige kleuren en schitterende afwerking van goud, in staat de meest kwade geesten af te schrikken. Gelegen op een heuveltop biedt deze vrij nieuwe tempel ons een prachtig panorama over de stad de baai van Sandakan. Hierna rijden we naar het mooie MY NATURE RESORT, gelegen aan de rand van het Kabili reservaat waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

Dag 8

SANDAKAN: SEPILOK

Na ons ontbijt in het resort trekken we vandaag voor een hele dag naar Sepilok voor een uitgebreid bezoek aan een van de meest succesvolle rehabilitatiecentra voor orang-oetans ter wereld. In dit 4.530 hectare grote regenwoud wandelen we naar de voederplaats waar we het gedrag van deze indrukwekkende roodbruine apensoort kunnen observeren. De Pongo Pygmaeus, zoals de man van het woud wetenschappelijk genoemd wordt, bezit 96,4% van de menselijke genen. Gezien deze nauwe verwantschap herkennen we vrij eenvoudig dezelfde emoties als bij de mens. De dieren in het centrum krijgen tweemaal per dag voedsel, totdat ze klaar zijn om terug zelfstandig in de jungle te overleven. Na de lunch zetten we onze fascinerende ontdekking verder tijdens een wandeling in het Rainforest Discovery Centre. Met wat geluk kunnen we vanuit de observatietorens allerlei vogels en vliegende eekhoorns spotten. We dineren en overnachten in MY NATURE RESORT. (O,L,D)

shutterstock_541591522_(Large)

Dag 9

SANDAKAN – ABAI

Na het ontbijt verkennen we het havenstadje met een bezoek aan de vismarkt. Vissen, schaal- en schelpdieren, tropisch fruit, groenten, oosterse kruiden en kleefrijstgebakjes worden hier in felle kleuren aangeboden. Vervolgens varen we langs de kust tot aan de monding van de Kinabatangan rivier. We doorkruisen hierna een prachtig mangrovegebied richting Abai. In deze mangrove omzoomd door nipah palmen gaan we op zoek naar neusapen, varanen en visarenden. Bij aankomst nemen we onze intrek in de ABAI JUNGLE LODGE. Na de lunch hebben we even de tijd om te relaxen of de omliggende omgeving te verkennen. Daarna maken we een bootcruise langs de hoofdrivier Kinabatangan en gaan we op zoek naar de inheemse neusaap die met zijn clowneske uiterlijk tot de verbeelding spreekt. Bij valavond zien we duizenden vuurvliegjes tussen de vegetatie fonkelen. Hierna keren we terug naar de lodge voor het diner. We maken nog een korte nachtelijke wandeling in de omgeving van onze lodge vooraleer we overnachten. (O,L,D)

shutterstock_1589808658_(Large)

Dag 10

ABAI – SUKAU

IJsvogels, steltenlopers en roofvogels zijn enkele van de verschillende vogelsoorten die we kunnen spotten in Abai. We maken in de vroege ochtend een boottocht op het Pittasmeer, in de hoop kennis te maken met deze prachtige vogels. Na het ontbijt in de lodge brengen we een bezoek aan een lokaal dorpje van de Orang Sungai. Na de lunch varen we in de vroege namiddag verder richting Sukau. In de dichte vegetatie proberen we een glimp op te vangen van de orang-oetans en neushoornvogels die er in het wild leven. Bij aankomst in Sukau nemen we onze intrek in de eenvoudige KINABATANGAN RIVERSIDE LODGE waar we nog een verfrissende duik kunnen nemen in het zwembad. In de late namiddag maken we een riviersafari op de Menanggul rivier. Afhankelijk van het seizoen kunnen we hier in de omgeving de inheemse dwergolifant bewonderen terwijl hij zijn middagbad neemt in de rivier. We dineren en overnachten in de lodge. (O,L,D)

shutterstock_226535251_(Large)

Dag 11

SUKAU – KINABALU NATIONAAL PARK

Vroeg uit de veren vandaag voor een ochtendcruise op de Menanggul rivier, ideaal om de ontwakende natuur te observeren. Na deze boeiende ervaring keren we terug naar de lodge voor het ontbijt. Vandaag verlaten we Sukau en trekken we over land, door de uitlopers van de Crocker Range, naar Kundasang. Onderweg genieten we van een heerlijke lunch en van de mooie landschappen en kleine dorpjes die we passeren. We dineren en overnachten in het eenvoudige SABAH TEA RESORT. (O,L,D)

Dag 12

KINABALU NATIONAAL PARK – KOTA KINABALU

Na het ontbijt trekken we naar het 754 km² grote Kinabalu park, waar de kolossale Mount Kinabalu dreigend bovenuit torent. We maken een wandeling over de natuurpaden in Poring Hot Springs, waar we onder andere op zoek gaan naar wilde orchideeën en bekerplanten. Door het geologische verleden komen hier plantengemeenschappen uit verschillende gebieden voor en kunnen we diverse facetten van het regenwoud waarnemen. We ontdekken hier ook het leven in de kruinen van de bomen op de canopy walk. Na de lunch maken we nog een korte wandeling door het lager bergregenwoud en bezoeken we de botanische tuinen. Hier worden endemische plantensoorten van alle verschillende vegetatietypes en hoogtezones op de berg verzameld. Daarna rijden we richting de kust naar Kota Kinabalu, waar we onze intrek nemen in het mooie SHANGRI-LA TANJUNG ARU, waar we dineren en overnachten. (O,L,D)

shutterstock_393716563_(Large)

Dag 13

KOTA KINABALU: TUNKU ABDUL RAHMAN NATIONAAL PARK

Na ons ontbijt maken we tijdens een korte stadswandeling kennis met het stadscentrum van Kota Kinabalu. Na onze lunch varen we de Zuid-Chinese Zee op naar Gaya, een van de vijf eilanden van het Tunku Abdul Rahman Nationaal Park. Op deze eilanden groeien rotanpalmen, keruingbomen, bintangpalmen, pandanus en talrijke fruitbomen. We maken hier een korte wandeling door het woud, waarbij we op zoek gaan naar enkele goed gecamoufleerde reptielsoorten. Daarna varen we naar het nabij gelegen eiland Manukan. Liefhebbers kunnen hier zwemmen of snorkelen om de kleurrijke koralen en tropische vissen te bewonderen. We keren per boot terug naar Kota Kinabalu. De rest van de namiddag hebben we vrij om te genieten van de uitstekende hotelfaciliteiten of om zelf wat op verkenning te gaan in de stad. We genieten van het afscheidsdiner en de overnachting in het hotel. (O,L,D)

Dag 14

KOTA KINABALU – BRUSSEL

Na het ontbijt genieten we opnieuw van een vrije voormiddag en kunnen we nog even op eigen houtje de stad verkennen. Na een lichte lunch in het hotel nemen we de transfer naar de luchthaven. We vertrekken vanuit Kota Kinabalu naar Brussel. (O,L)

Dag 15